Home » Stiinta » O structură neașteptată a fost descoperită în interiorul celulelor plantelor

O structură neașteptată a fost descoperită în interiorul celulelor plantelor

Autor: Ioana Matei 01.03.2021
O structură neașteptată a fost descoperită în interiorul celulelor plantelor
Sursa foto: Wright & Bartel, Nature Communication, 2020

Deși credem că celulele din interiorul nostru și organitele care le alcătuiesc sunt destul de bine cartografiate, se pare că încă mai putem fi luați prin surprindere.

O echipă de cercetători tocmai a publicat un studiu care descrie o structură surprinzătoare care există în organite, o structură ce a rămas ascunsă chiar sub ochii noștri timp de zeci de ani.

Aceste organite sunt numite peroxizomi, fiind structuri delimitate printr-o singură membrană care conțin catalază și enzime generatoare de peroxid de hidrogen. Poate că nu sunt cele mai importante mașinării celulare, însă aceste organite celulare extrem de mici au roluri cheie în descompunerea și sintetizarea moleculelor.

În interiorul peroxizomilor din celulele plantelor, cercetătorii au fost surprinși să găsească vezicule, ceva ce oamenii nu au crezut că ar putea avea organitele.

Îndeajuns de mici încât sunt dificil de observat chiar și cu cele mai avansate microscoape

Peroxizomii plutesc în jurul celulelor din toate organismele pluricelulare și înlătura moleculele reactive care conțin oxigen și ajută la descompunerea grăsimilor. În cazul oamenilor și al altor mamifere, există doar 0,1 micrometri, îndeajuns de mici încât sunt dificil de observat chiar și cu cele mai avansate microscoape.

„Peroxizomii din celulele mamiferelor sunt mai mici decât rezoluția luminii. Cu ajutorul microscopiei fluorescente, poți vedea doar un mic punct. Asta este limita luminii”, a explicat Zachary Wright, biochimist la Universitatea Rice.

Însă, Wright studia planta Arabidopsis thaliana atunci când a descoperit structurile neobișnuite din peroxizomi.

Arabidopsis thaliana, un tip de năsturel, are peroxizomi extrem de mari. În răsaduri, aceștia pot atinge până la 12 micrometri, dimensiune destul de mare pentru a fi observată la microscop și pentru ca structurile să fie analizate la interior, potrivit Science Alert.

„Oamenii de știință au observat chiar din anii 1960 aceste structuri similare, însă nu le-au înțeles”

„Proteinele fluorescente combinate cu peroxizomii mult mai mari din Arabidopsis ne-ar permis să putem desfășura observații mult mai ușor. Am analizat literatura anterioară despre peroxizomi din anii 1960 și am descoperit că oamenii de știință au observat chiar de atunci aceste structuri similare, însă nu le-au înțeles”, a adăugat Wright.

Deși este nevoie de mai multe cercetări pentru a confirma că noile structuri sunt prezente și în celulele umane, echipa are deja câteva idei.

„Atunci când ne gândim la o reacție biochimică tradițională, avem doar un substrat plutind în jurul unei celule, numite lumen, și interacționând cu enzime. Asta nu funcționează la fel de bine dacă ai de-a face cu ceva care nu trăiește în apă. Așadar, ar putea reprezenta o strategia generală mai eficientă pentru acel tip de metabolism”, a mai precizat Wright.

Rezultate promițătoare înregistrate de primul vaccin antigripal derivat din plante