Home » Știință » „Marea conjuncție” dintre Jupiter și Saturn. Când are loc întâlnirea cosmică și cum poate fi văzută cu ochiul liber

Publicat: 20.12.2020

Jupiter și Saturn vor părea foarte apropiate pe cerul nopții, luni, 21 decembrie, evenimentul fiind numit „Marea Conjuncție” și având loc chiar în ziua solstițiului de iarnă.

Această întâlnire excepțională are loc o dată la 20 de ani, însă Jupiter și Saturn vor fi, de fapt, la sute de milioane de kilometri depărtare una de cealaltă.

„Marea Conjuncție” din acest an va fi extraordinar de apropiată, având o cincime din întregul diametru al unei Luni pline. Ultima dată când Jupiter și Saturn s-au apropiat atât de mult a fost în iulie 1623, pe vremea când trăia și astronomul italian Galileo Galilei.

Când a avut loc ultima „Mare Conjuncție” dintre Jupiter și Saturn

Iubitorii de stele care au început să urmărească Jupiter și Saturn încă din vara anului acesta au observat deja că cele două planete s-au apropiat treptat una de cealaltă. Jupiter, cea mai mare planetă a sistemului solar, este de obicei și cea mai luminoasă, însă recent strălucirea sa a fost și mai impresionantă datorită apropierii lui Saturn.

Ultima „Mare Conjuncție” a avut loc în mai 2000. Cele două planete par să se întâlnească atât de rar pentru că orbitele lor nu se potrivesc. Jupiter are nevoie de aproape 12 ani pământeni pentru a înconjura Soarele, în timp ce Saturn o face în 30 de ani. Mai mult, cei doi giganți gazoși călătoresc pe „piste” înclinate diferit în jurul Soarelui, așa că de foarte puțin ori vor părea să se apropie atât de mult, cel puțin din perspectiva de pe Terra.

Înainte de „Marea Conjuncție” foarte apropiată din 1623, care ar fi fost imposibil de văzut de pe Pământ pentru că planetele au părut atât de aproape de Soare, ultima întâlnire vizibilă dintre Jupiter și Saturn a avut loc în martie 1226, potrivit Live Science.

Cum poate fi văzută cu ochiul liber „întâlnirea cosmică” dintre Jupiter și Saturn din 21 decembrie

Așadar, cei care speră să vadă „Marea Conjuncție” în ziua solstițiului de iarnă, 21 decembrie, care este și cea mai „scurtă zi din an” în emisfera nordică, ar trebui să privească puțin deasupra orizontului spre sud-vest, după aproximativ o oră de la apusul soarelui, a explicat NASA. Ar trebui să putem vedea planetele cu ochiul liber, iar dacă avem la îndemână un telescop sau un binoclu, cele două planete vor apărea în același câmp vizual. „De fapt, Saturn va părea mai aproape de Jupiter decât unii dintre sateliții lui Jupiter”, a transmis NASA.

Următoarele întâlniri vor avea loc în noiembrie 2040 și aprilie 2060, iar în timpul celor două evenimente planetele vor părea la o distanță de 1,1 grade depărtare. Pentru a vedea următoarea „întâlnire cosmică” super apropiată va trebui să așteptăm până în martie 2080.

„Marea conjuncție”, întâlnirea excepțională dintre Jupiter și Saturn. Când are loc și cum putem vedea evenimentul rar

Noi imagini detaliate de pe Jupiter arată un vortex fermecător la polul nord al planetei, creat de cicloane

NASA a observat lumini puternice ciudate pe Jupiter. Nu au mai fost detectate niciodată pe alte planete

Cercetătorii au găsit o explicație pentru furtuna hexagonală de pe Saturn

O călătorie epică în plin război mondial. De la Paris la București, prin Rusia țaristă
Utilizatorii de WhatsApp pe Android primesc funcții noi
Care sunt legumele cele mai bune pentru prevenirea cancerului?
Celine Dion spune că a știut înainte de diagnostic că ceva nu era în regulă cu ea
Acum 536 de ani începea construirea „Capelei Sixtine a Estului”. Străinii au rămas uimiţi de frumuseţea acestei mănăstiri româneşti
Unii angajați au început să-și ia concediu fără să le mai spună șefilor
În câți ani crede Elon Musk că Inteligența Artificială va depăși oamenii?
Zeci de oameni au murit până acum în Mexic din cauza căldurii extreme
Schimbările climatice îngrijorează producătorii de bere și de înghețată
Croatul Ante Pavelic, întemeietorul și ideologul Ustaše. Politician, avocat, nazist, criminal de război, consilier al lui Juan Peron
Cum s-au răspândit gândacii „de bucătărie” în toată lumea?
O arahnidă care trăia în urmă cu 300 de milioane ani avea picioare cu spini
Curiosul caz al lui Ben Affleck. Un grădinar și două flori: Ben și duo Jen
Jennifer Lopez, una dintre cele mai bine plătite cântărețe. „Oglindești ceea ce lumea îți oglindește ție”
Ce se întâmplă atunci când oglinzile sunt îndreptate unele spre altele?
Boala misterioasă care face ochii să strălucească precum o galaxie
Care este diferența dintre Neanderthalieni și Homo sapiens?
Astronomii au găsit o planetă de mărimea Pământului care ar putea susține viața