Home » Știință » Noi imagini detaliate de pe Jupiter arată un vortex fermecător la polul nord al planetei, creat de cicloane

Sursa foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt
Publicat: 18.12.2020

Polul nord al lui Jupiter este un peisaj tulburat de cicloane, iar „dansul lor amețitor” a fost surprins recent în imagini extrem de detaliate de JunoCam, telescopul de pe nava spațială Juno a NASA.

Misiunea Juno, lansată în august 2011, a început să colecteze date despre Jupiter încă din 2016. Recent, Juno a dus la bun sfârșit a 29-a orbită a sa în jurul gigantului gazos, iar instrumentele sale științifice au dezvăluit indicii despre roiurile de cicloane de pe Jupiter.

Ce arată imaginile surprinse cu JunoCam

Totodată, imaginile arată în detaliu regiunile atmosferice care sunt mai calde și uscate decât împrejurimile lor. Aceste „puncte fierbinți” atmosferice alimentează descărcările de electricitate și conturează formarea de „mushballs”, grindină „moale” alcătuită din apă și amoniac la altitudini mari, au spus oamenii de știință care coordonează misiunea Juno. Cercetătorii au prezentat cele mai recente descoperiri despre Jupiter la întrunirea anuală a American Geophysical Union (AGU), organizată în mediul virtual anul acesta din cauza pandemiei de COVID-19.

Două dintre cele mai mari cicloane nordice ale lui Jupiter sunt vizibile în noua animație a fotografiilor surprinse de JunoCam, creată din cinci imagini produse la altitudini de până la 28.567 kilometri deasupra norilor planetei. Norii exterior din cicloane se rotesc în sensul opus acelor de ceasornic, iar norii din interior se rotesc în sensul acelor de ceasornic, ceea ce este „oarecum straniu”, a spus Candice Hansen, om de știință și dezvoltator al JunoCam.

Observațiile navei spațiale deslușesc mistere vechi

Direcțiile diferite de rotație din cicloane ar putea avea legătură cu structura lor verticală. „Poate că acești nori sunt la niveluri diferite în atmosferă”, a mai spus Hansen, potrivit Live Science.

Înțelegerea giganților gazoși cu atmosfere dense precum Jupiter necesită observații mult mai departe de stratul de nori, iar Juno „face tocmai acest lucru”, a subliniat Scott Bolton, investigator principal al misiunii Juno.

„Observațiile navei spațiale deslușesc mistere vechi și duc la noi întrebări, nu doar despre Jupiter, dar și despre toate lumile de pe giganții gazoși”, a adăugat Bolton.

„Marea conjuncție”, întâlnirea excepțională dintre Jupiter și Saturn. Când are loc și cum putem vedea evenimentul rar