Home » Știință » Astronomii anunță că au descoperit cea mai îndepărtată și veche galaxie de până acum

Publicat: 08.01.2021
Galaxia GN-z11. Sursa foto: NASA/ESA

Potrivit celor mai acceptate modele cosmologice, Universul a început cu Big Bang în urmă cu aproximativ 13,8 miliarde de ani.

Chiar și așa, astronomii încă nu sunt siguri despre modul în care arăta Universul timpuriu, având în vedere că această perioadă a coincis cu „Evul Mediu cosmic”. Așadar, cercetătorii continuă să forțeze limitele propriilor instrumente pentru a afla când s-au format cele mai vechi galaxii.

Mulțumită noilor cercetări desfășurate de către o echipă internațională de astronomi, cea mai vechi și mai depărtată galaxie observată până acum în Universul nostru, denumită GN-z11, a fost identificată.

Când a început și cât a durat „Evul Mediu cosmic”

Cercetările au fost publicate în jurnalul Nature Astronomy și au fost coordonate de Linhua Jiang de la Institutul Kavli pentru Astronomie și Astrofizică și profesorul Nobunari Kashikawa de la Universitatea din Tokyo.

Cei doi au fost ajutați de oameni de știință de la Observatoarele Instituției Carnegie pentru Știință, Observatorul Steward, Observatorul Geneva, Universitatea Peking și Universitatea din Tokyo. Pe scurt, „Evul Mediu cosmic” a început după aproape 370 de mii de ani de la Big Bang și a continuat pentru încă 1 miliard de ani.

În acel moment, singurele surse de lumină erau fie fotonii apăruți înainte, care încă mai pot fi detectați în zilele noastre în radiația cosmică de fond (CMB), și cei eliberați de atomii neutri de hidrogen. Lumina acestor fotoni este atât de modificată din cauza expansiunii Universului încât este invizibilă ochiului uman în ziua de astăzi.

Rezultatele obținute de cercetători indică faptul că aceasta este cea mai îndepărtată și veche galaxie observată vreodată.

Galaxia GN-z11 sfidează limitele Universului observabil

„Studiile anterioare au arătat că galaxia GN-z11 pare să fie cea mai depărtate galaxie detectabilă de către noi, aflată la 13,4 miliarde de ani lumină depărtare. Însă măsurarea unei astfel de distanțe nu este o sarcină ușoară”, arată un comunicat de presă al Universității din Tokyo, potrivit Science Alert.

La această distanță, GN-z11 este atât de departe încât sfidează limitele Universului observabil. Deși galaxia a mai fost observată în trecut prin telescopul spațial Hubble, a fost nevoie de capabilitățile spectroscopice ale Observatorului Keck pentru a fi desfășurate măsurători precise.

Dacă observațiile ulterioare vor confirma rezultatele studiului, astronomii pot spune cu certitudine că GN-z11 este cea mai îndepărtată galaxie observată vreodată. Prin intermediul cercetărilor de acest fel, cercetătorii speră să poată afla mai multe detalii despre perioada când Universul avea doar câteva sute de milioane de ani vechime.

Un nou telescop a cartografiat trei milioane de galaxii în doar 12 zile. Cercetările anterioare au durat ani întregi

Pământul este, de fapt, mult mai aproape de gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre

Prima stea cunoscută din galaxia noastră care a trimis emisii radio rapide s-a trezit din nou

Emisiunea Marius Tucă Show de pe Gândul intră în vacanță pe perioada Festivalului de Teatru Caracal 2022
Liderul Rezistenței ucrainene, în mâinile rușilor (DOCUMENTAR)
Misiunea Boeing Starliner decurge surprinzător de bine. Are SpaceX motive să se teamă?
Un ultim drum extraordinar. Rămășițele de la 47 de persoane, lansate în spațiu