Home » Stiinta » Prima stea cunoscută din galaxia noastră care a trimis emisii radio rapide s-a trezit din nou

Autor: Ioana Matei 10.26.2020
Sursa foto: Sophia Dagnello, NRAO/ AUI/ NSF

O mică stea moartă care a uimit omenirea la începutul acestui an s-a trezit din nou.

Magnetar SGR 1935 + 2154, care în lune aprilie a emis primul impuls radio cunoscut din interiorul Căii Lactee, a izbucnit încă o dată, astfel oferind astronomilor încă o oportunitate de a desluși un mister cosmic.

La data de 8 octombrie 2020, CHIME/FRB a detectat impulsuri radio de trei milisecunde trimise de SGR 1935 + 2154 în decurs de trei secunde. În urma măsurătorilor de la CHIME/FRB, radiotelescopul FAST a descoperit altceva, anume o emisie de impulsuri radio compatibilă cu perioada de rotație a magnetarului.

Prima emisie radio rapidă a fost descoperită în 2007

„Este de-a dreptul palpitant să revedem SGR 1935 + 2154 și sunt optimist că, pe măsură ce studiem aceste impulsuri mai bine, ne va ajuta să înțelegem mai bine potențiala relație dintre magnetari și impulsurile radio rapide”, a declarat Deborah Good, astronom la Universitatea din Columbia Britanică în Canada și membru al proiectului CHIME/FRB.

Măsurătorile, publicate în The Astronomer’s Telegram, sunt analizate momentan de oamenii de știință.

Înainte de luna aprilie a acestui an, au fost detectate doar emisii radio rapide (FRB) care provin din afara galaxiei, de obicei de la surse aflate la milioane de ani-lumină distanță. Prima emisie radio rapidă a fost descoperită în 2007, iar, de atunci, astronomii au încercat să-și dea seama ce anume provoacă fenomenul.

Fenomenul este extrem de imprevizibil

După cum sugerează și denumirea, FRB sunt explozii extrem de puternice de unde radio detectate pe cer, unele eliberând mai multă energie decât sute de milioane de Sori. Însă, acestea durează doar milisecunde.

Din cauza faptului că majoritatea emisiilor radio rapide par să apară doar o singură dată și nu au fost detectate repetându-se, fenomenul este extrem de imprevizibil. Mai mult, cele pe care astronomii le-au detectat provin de obicei de la distanțe atât de mari, încât telescoapele noastre nu sunt capabile să aleagă stele individuale. Ambele caracteristici fac FRB-urile o adevărată provocare pentru a fi urmărite până la o galaxie exactă sau o cauză cunoscută.

Însă, SGR 1935 + 2154 este „doar” la aproximativ 30.000 de ani-lumină distanță. La 28 aprilie 2020, a „scuipat” o emisie puternică de o milisecundă, care a fost numită de atunci FRB 200428.

Odată ce puterea semnalului a fost corectată în funcție de distanță, FRB 200428 nu s-a dovedit a fi la fel de intensă ca emisiile radio extragalactice rapide, însă restul caracteristicilor sale se potrivesc profilului.

Un câmp magnetic șocant de puternic

„Dacă același semnal ar veni de la o galaxie apropiată, precum una dintre galaxiile FRB tipice din apropiere, ar părea ca un FRB pentru noi. Așa ceva nu a mai fost observat până acum”, a explicat Shrinivas Kulkarni, astronom la Caltech.

Așadar, nu știm încă foarte multe despre aceste emisii. Totuși, având în vedere că oamenii de știință încă analizează datele, unele concluzii s-ar putea schimba, potrivit Science Alert.

Omenirea a confirmat doar 24 de magnetari până acum, aceștia fiind un tip de stea neutronică, adică nucleul prăbușit al unei stele moarte care nu a fost suficient de masiv pentru a se transforma într-o gaură neagră. Stelele neutronice sunt mici și dense, cu un diametru de aproximativ 20 de kilometri și cu o masă maximă de aproximativ doi Sori. Magnetarii mai sunt cunoscuți și pentru altceva, anume un câmp magnetic șocant de puternic.

Un magnetar s-a trezit dintr-un somn de zece ani şi se comportă ciudat

Astronomii au descoperit cea mai mare stea neutronică de până acum

Un impuls radio rapid detectat în Calea Lactee

Ce sunt stelele neutronice?