Home » Știință » Pământul este, de fapt, mult mai aproape de gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre

Sursa foto: NASA/CXC/MIT/F.K. Baganoff et al./ Wikimedia
Publicat: 03.12.2020

Potrivit unei noi hărți a galaxiei Calea Lactee, sistemul solar nu este situat unde am crezut până acum. Cercetătorii spun că, de fapt, sistemul nostru solar este mai aproape de centrul galactic și de gaura neagră supermasivă Sagittarius A* decât s-a crezut până acum.

Totuși, nu există motive de îngrijorare pentru că nu ne deplasăm mai aproape de Sgr A* și nu ne aflăm în pericol de a fi „înghițiți”. În schimb, harta Căii Lacte a fost ajustată astfel încât să identifice cu mai multă precizie unde am fost în tot acest timp.

Cercetările recente demonstrează cât de complicată poate fi cartografierea unei galaxii, în trei dimensiuni, din interiorul acesteia.

Betelgeuse s-a dovedit a fi mai aproape de Terra decât sugerau măsurătorile anterioare

Aceasta este o problemă care a împiedicat mult timp eforturile cercetătorilor de a înțelege fenomenele spațiale. Este relative ușor să cartografiezi coordonate bidimensionale ale stelelor și altor obiecte cosmice, însă distanțele până la acele obiecte sunt mult mai dificil de aflat.

Iar distanțele sunt importante pentru că ne ajută, printre altele, să determinăm luminozitatea intrinsecă a obiectelor. Un exemplu recent este uriașa stea roșiatică Betelgeuse care s-a dovedit a fi mai aproape de Terra decât sugerau măsurătorile anterioare. Asta înseamnă că nu este nici atât de uriașă și nici atât de luminoasă pe cât credeam.

Oamenii de știință devin tot mai pricepuți la calcularea distanțelor dintre planete

Un alt exemplu este obiectul CK Vulpeculae, o stea care a explodat în urmă cu 350 de ani și care este, de fapt, mult mai departe de noi, ceea ce înseamnă că explozia sa a fost mai luminoasă și mai energetică. Astfel, este nevoie de o nouă explicație, având în vedere că analizele anterioare au fost desfășurate plecând de la premisa că energia sa a fost relativ scăzută, scrie Science Alert.

Însă, oamenii de știință devin tot mai pricepuți la calcularea acelor distanțe, studiile lor folosind cele mai bune tehnologii disponibile și tehnici care pot perfecționa hărțile tridimensionale ale Căii Lactee, un domeniu de studiu cunoscut drept astrometrie.

Oamenii de știință susțin că au descoperit prima exoplanetă într-o altă galaxie