Home » Știință » Astronomii au descoperit un „super-Pământ” care este aproape la fel de vechi ca Universul

Publicat: 18.01.2021
Sursa foto: W. M. Keck Observatory/ University of Hawaii

În jurul uneia dintre cele mai vechi stele ale galaxiei, o pitică portocalie numită TOI-561, aflată la doar 280 de ani-lumină depărtare, astronomii au găsit trei exoplanete care o orbitează, între care și o lume stâncoasă de 1,5 ori mai mare decât Pământul.

Bineînțeles, o exoplanetă atât de apropiată de steaua sa nu ar putea fi locuibilă, chiar dacă este stâncoasă ca Pământul, Venus și Marte. Aceasta ar avea o temperatură de 2.480 grade Kelvin.

Însă, sistemul TOI-561 este unul dintre cele mai vechi sisteme observate vreodată, având o vârstă estimată la aproximativ 10 miliarde de ani.

Asta reprezintă mai mult de două ori mai mult decât Sistemul Solar, aproape la fel de vechi ca Universul, și dovedește că exoplanetele stâncoase pot rămâne stabile pentru o perioadă foarte lungă de timp.

Una dintre cele mai vechi planete stâncoase descoperite până acum

„TOI-561 b este una dintre cele mai vechi planete stâncoase descoperite până acum. Existența sa arată că Universul a continuat să formeze planete stâncoase tocmai de la începuturile lui din urmă cu 14 miliarde de ani”, a spus Lauren Weiss, astronom la Universitatea din Hawaii.

Cele trei planete, numite TOI-561 b, TOI-561 c și TOI-561 d, au fost identificate cu ajutorul telescopului spațial TESS, de la NASA. De pe urma acestor date și a altor observații ulterioare, astronomii au reușit să stabilească perioadele și dimensiunile orbitale ale celor trei exoplanete.

TOI-561 c este de 2,9 ori mai mare decât planeta noastră

TOI-561 d, cea mai îndepărtată exoplanetă, este de aproximativ 2,3 ori dimensiunea Pământului, având o perioadă orbitală de 16,3 zile. TOI-561 c este de 2,9 ori mai mare decât planeta noastră, cu o perioadă orbitală de 10,8 zile. De asemenea, TOI-561 b este de 1,45 ori mai mare decât Terra, atingând o perioadă orbitală de puțin peste 10,5 ore.

Dacă știm masa stelei, putem observa cât de mult se mișcă steaua ca reacție la forța gravitațională a unei exoplanete și putem calcula masa exoplanetei. Astfel, oamenii de știință au concluzionat că TOI-561b este de aproximativ trei ori mai mare decât masa Pământului. Totuși, densitatea sa este aproximativ aceeași ca cea a planetei noastre, în jur de cinci grame pe centimetru cub.

„Acest aspect este surprinzător pentru că ne-am aștepta ca densitatea să fie mai mare, însă este în conformitate cu noțiunea că planeta este extrem de veche”, a spus Stephen Kane, astrofizician la Universitatea din California, Riverside, SUA, potrivit Science Alert.

Încă un indiciu în căutarea necontenită de semne de viață extraterestră

Asta se întâmplă pentru că elementele mai grele din Univers, metale mai grele decât fierul, sunt „făurite în inimile stelelor”, în supernova de la sfârșitul vieții unei stele masive, dar și în coliziunile dintre stele masive moarte. Doar atunci când stelele au murit și au răspândit aceste elemente în spațiu, acestea pot fi colectate de către alte obiecte.

Astfel, cele mai vechi stele din Univers sunt foarte sărace în metale. Spre exemplu, TOI-561 are un nivel scăzut de metale, la fel cum și orice alte planete care s-au format în Universul timpuriu ar trebui să aibă un nivel scăzut de metale.

Așadar, deși TOI-561 b nu ar fi un loc prea frumos de vizitat, exoplaneta reprezintă încă un indiciu care ne-ar putea ajuta în căutarea noastră necontenită de semne de viață în Univers.

Astronomii au căzut de acord asupra vârstei Universului. Cât de bătrân este

Similaritățile bizare dintre creierul uman și Univers. Cât de asemănătoare sunt, de fapt, structurile

Oamenii de știință susțin că au descoperit prima exoplanetă într-o altă galaxie

Florence Nightingale, precursoarea serviciului sanitar modern. „Excelența nu este un act, ci un obicei”
Patriarhul rus Kirill a lucrat pentru KGB. Ce nume conspirativ avea?
Castelul din Gaziantep, sit UNESCO, a fost grav avariat de cutremur