Home » Stiinta » Un astronom amator a identificat sursa semnalului Wow!, o stea în jurul căreia ar putea exista exoplanete locuibile

Adrian Popovici 12.02.2020

Semnalul Wow! a fost identificat pe o bandă îngustă de către Jerry R. Ehman în anul 1977.

Un astronom amator care a analizat câteva mii de stele din zonă faimosului semnal Wow! a ajuns la concluzia că o stea asemănătoare Soarelui este sursă a semnalului misterios care a fost identificat în urmă cu peste 40 de ani, notează IFL Science.

Pe 15 august 1977, la observatorul radiotelescopului Big Ear de la Universitatea de Stat din Ohio, a fost recepționat un semnal radio în bandă îngustă. Câteva zile mai târziu, astronomul Jerry Ehman a analizat datele și a observat secvența semnalului, care a durat 72 de secunde. În marginea de lângă tipar, el a scris „Wow!”  Și astfel semnalul a primit un nume care să fie folosit de-a lungul următoarelor decenii.

Un semnal misterios

Semnalul, până acum, nu a putut fi explicat de către cercetători și asta în ciuda eforturilor depuse de către de-a lungul timpului. Oamenii de știință au argumentat că este vorba de o cometă care trece prin zona pe care o supraveghea observatorul Big Ear. Din nefericire, această ipoteză a fost infirmată după aproximativ două zile mai târziu de către echipa care a detectat Wow! și asta deoarece o cometă ar fi produs un semnal difuz având în vedere suprafața mare pe care o acoperă.

Semnalul a fost o sursă de speculații în comunitatea SETI și nu fără motiv. Niciun alt semnal ca acesta nu a fost detectat înainte sau de atunci. Se afla într-o gamă de frecvențe apropiate de linia hidrogenului, care este relativ liberă de zgomotul de fundal, ceea ce face ca acesta să fie o bandă de semnal ideală dacă ar trebui să încercăm să comunicăm cu alte civilizații.

În noua sa lucrare, Alberto Caballero a căutat prin datele telescopului Gaia al Agenției Spațiale Europene pentru a identifica stelele din regiunea semnalului care sunt similare cu ale noastre, încercând în mod specific să restrângă căutarea la stele care ar putea găzdui o exoplanetă cu potențial de viață. Acest tip de căutare nu poate spune dacă semnalul provine dintr-o sursă naturală, dar poate fi un pas preliminar în acest sens.

„Singura stea care ar putea fi asemănătoare Soarelui din toată regiunea  semnalului Wow! pare să fie 2MASS 19281982-2640123”, notează astronomul. „În ciuda faptului că această stea este situată prea departe pentru a trimite orice răspuns sub forma unei transmisii radio sau luminoase, ar putea fi o țintă excelentă a căutării exoplanetelor din jurul său”, adaugă cercetătorul.