Home » Știință » Criza climatică ar putea cauza o deplasare a centurii tropicale a Pământului, punând în pericol siguranța alimentară

Centura tropicală a Pământului este aproximativ în concordanță cu linia ecuatorului. Sursa foto: NASA
Publicat: 07.02.2021

Un nou studiu sugerează că o potențială schimbare asupra tiparelor centurii tropicale ar putea amenința viața și siguranța alimentară a miliarde de oameni.

Momentan, centura tropicală produce o cantitate considerabilă de precipitații de-a lungul ecuatorului, însă pe măsură ce diferite regiuni din atmosfera Pământului se încălzesc în ritmuri diferite, centura va fi cel mai probabil perturbată pe măsură ce este atrasă spre regiunile cu aer mai cald, astfel punând în pericol biodiversitatea și apa de care depind atât de mulți oameni.

Cercetătorii au analizat 27 dintre cele mai actuale modele climatice pentru a ajunge la aceste concluzii, însă impactul complet al crizei climatice asupra centurii tropicale a devenit clar abia atunci când oamenii de știință au izolat efectele asupra emisferei estice și cea vestică, iar apoi le-au studiat separat.

Efecte în cascadă asupra apei și a producției alimentare din lume

„Studiul nostru arată că criza climatică va cauza deplasarea centurii tropicale a Terrei spre direcții opuse în două sectoare longitudinale care acoperă aproape două treimi din glob, un proces care va avea efecte în cascadă asupra disponibilității apei și a producției alimentare din toată lumea”, a explicat Antonios Mamalakis, om de știință de la Universitatea de Stat din Colorado, SUA.

De-a lungul Oceanului Pacific de Est și a Atlanticului din emisfera nordică, o deplasare spre sud a centurii tropicale va accentua seceta în regiuni din America Centrală, potrivit previziunilor.

„Buclele” de reacții vor juca un rol major în următoarele decenii

Totodată, în emisfera estică, inclusiv în Africa de Est și Oceanul Indian, centura tropicală se va deplasa spre nord, ceea ce va face secetele mai obișnuite și îndelungate în regiuni precum Africa de Sud-Est și Madagascar, timp în care riscul și severitatea inundațiilor în India de Sud vor crește.

Toate aceste previziuni se bazează pe o analiză atentă a mai multor procese sau „bucle” de reacții (feedback loops) care, cel mai probabil, vor juca un rol major în următoarele decenii privind modul în care schimbările de temperatură vor afecta condițiile climatice, iar apoi acele condiții vor declanșa alte schimbări de temperaturi.

Când ar putea apărea aceste schimbări

„În Asia, reducerile în emisiile de aerosoli, topirea ghețarilor din sistemul muntos Himalaya și pierderea stratului de zăpadă din zonele nordice, declanșate de criza climatică, vor cauza atmosfera să se încălzească mai repede decât în alte regiuni”, a spus James Randerson, om de știință la Universitatea din California, Irvine (UCI).

„Știm că schimbările din centura tropicală și deplasarea sa spre nordul emisferei estice corespund cu aceste impacturi așteptate ale crizei climatice”, a adăugat cercetătorul, potrivit Science Alert.

Schimbările semnificative spre ceea ce anticipează aceste modele ar putea apărea chiar la începutul secolului viitor, au mai precizat oamenii de știință, adăugând că emisiile de gaze cu efect de seră trebuie aduse sub control cât mai urgent.

Păsările par să fie mai rezistente la stresul termic cauzat de criza climatică, decât au crezut cercetătorii

ONU se așteaptă la „ce este mai rău”. Planeta nu trebuie să gestioneze criza climatică precum COVID-19

Criza climatică doboară încă un record. A fost cea mai caldă vară din istorie pentru emisfera nordică

Un monument viking, vechi de peste 1200 de ani, conţine avertizări legate de o nouă criză climatică

De ce este „convins” Dumitru Prunariu că oamenii nu sunt singuri în Univers?
Vor trăi oamenii și pe alte planete? Dumitru Prunariu: „Se vor produce transformări în organismul uman”
Microsoft propune o funcție „Big Brother” care înregistrează tot ce facem pe computer
Test de cultură generală. Care este singura țară fără drapel dreptunghiular?
BMW, Volkswagen și Jaguar ar fi folosit piese interzise, acuză Statele Unite
Finlandezii cer ajutor de la UE în criza migranților de la frontiera cu Rusia
Vara începe în forță! Meteorologii anunță ce temperaturi vom avea și unde mai plouă
Se împlinesc 90 de ani de la prinderea şi uciderea unui faimos cuplu criminal din SUA
Graceland, celebra casă a lui Elvis Presley, a scăpat la limită de executarea silită
Cum a ajuns Ambasada SUA din Londra să aibă o datorie de 14,6 milioane lire sterline
De ce ne sfătuiește un medic să nu ne mai facem patul dimineața?
Ucraina a confirmat că va trimite sportivi la Jocurile Olimpice de la Paris
O operațiune riscantă în Primul Război Mondial. Manifeste cărate sub salteaua primului ministru
(P) Istoria și evoluția pariurilor sportive
(P) Care sunt cele mai căutate beneficii de către angajații din domeniul IT?
Dumitru Prunariu: „În spațiu ești cetățean al planetei. Ești om”
17 experimente românești, lansate în spațiul cosmic înaintea zborului istoric al lui Dumitru Prunariu. „Au funcționat foarte bine”
Ce au descoperit astronomii despre galaxia REBELS-25?