Home » Natura » Păsările par să fie mai rezistente la stresul termic cauzat de criza climatică, decât au crezut cercetătorii

01.02.2021

Schimbările climatice testează rezistența păsărilor din lume. În timp ce speciile tropicale par mai vulnerabile la pierderea habitatelor, dezastrele naturale și dispariția prăzii, noi cercetări sugerează că acestea pot înfrunta destul de bine valurile de căldură.

Noile cercetări au analizat una dintre cele mai comune concluzii ale comunității științifice, anume că păsările tropicale, care trăiesc în deșert, munți și pajiști, sunt mai vulnerabile sa încălzirea climei decât cele care trăiesc în medii mai temperate.

Oamenii de știință au testat toleranța la căldură a 81 de specii de păsări, 23 din medii temperate și 58 din medii tropicale, iar în cele din urmă au descoperit că ambele grupuri au gestionat cu succes creșterea temperaturilor.

Deși este adevărat că păsările din zonele mai temperate rezistă, în medie, mai bine la creșterea temperaturilor, vulnerabilitatea lor la încălzirea climei nu a fost diferită față de cea a speciilor tropicale.

Ce s-a întâmplat cu turturelele atunci când temperaturile au depășit 60 de grade Celsius

„Atât păsările temperate cât și cele tropicale au putut tolera temperaturi de peste 40 de grade Celsius, însă acestea au parte de temperaturi maxime de aproape 30 de grade Celsius în mediile lor de zi cu zi”, a spus Henry Pollock, ecofiziolog la Universitatea din Illinois, Urbana‐Champaign.

Atunci când temperaturile încep să crească, cercetătorii au descoperit că porumbeii și turturelele, ambele specii trăind în regiuni temperate și tropicale, au rămas deosebit de „răcoroase”.

Chiar și atunci când căldura din zi a trecut de 60 de grade Celsius, turturelele au menținut o temperatură corporală cu 14 grade Celsius mai scăzută decât temperatura aerului. La fel ca porumbeii, turturelele pot înfrunta căldura prin „transpirația” pasivă, astfel permițând apei să se evapore de-a lungul pielii. La fel ca fluturarea rapidă a aripilor, acest lucru necesită multă energie.

„Pur și simplu o concluzie superficială”

Însă transpirația turturelelor necesită o sursă constantă de apă, iar multe regiuni din lume se confruntă cu secete tot mai frecvente și intense odată cu schimbările climatice, potrivit Science Alert.

„Dacă cineva crede că păsările tropicale se vor descurca pentru că nu se vor supraîncălzi, aceasta ar fi pur și simplu o concluzie superficială. Încălzirea va afecta cel mai probabil în mod indirect păsările tropicale, prin impactul asupra resurselor lor și structura pădurilor tropicale. Așadar, probabil că nu vor suferi din cauza expunerii la căldură, însă efectele vor fi mult mai indirecte”, a explicat Jeff Brawn, de la Universitatea din Illinois.

Efecte precum foamea și deshidratarea. În timp ce creaturile cu sânge calde, precum păsările, ar putea avea o rezistență remarcabilă la căldură, oamenii de știință se tem că temperaturile crescute vor duce la un declin al prăzii acestora, creaturile cu sânge rece.

Păsări gigantice zburau deasupra Antarcticii în urmă cu 40-50 de milioane de ani