Home » Natura » Avertismentul cercetătorilor: Omenirea gonește spre un „viitor înfiorător” pe care nici nu îl înțelege

Ioana Matei 01.15.2021

După zeci de ani de inactivitate și măsuri ineficiente asupra declinului biodiversității, crizei climatice și a poluării, civilizația se află în pragul unui „viitor înfiorător” care este extrem de subestimat, avertizează o echipă internațională de experți științifici.

„Amploarea amenințărilor la adresa biosferei și a tuturor formelor sale de viață, inclusiv a speciei umane, este, de fapt, atât de mare încât este dificil de înțeles chiar și pentru experții bine informați”, au explicat cercetătorii coordonați de Corey Bradshaw, ecolog la Universitatea Flinders, din Australia.

„Omenirea întâmpină dificultăți în a înțelege magnitudinea acestei pierderi, în ciuda eroziunii constante a civilizației umane”, au adăugat experții.

Limbajul grandios al oamenilor de știință ar putea părea aproape hiperbolic, însă miza este incredibil de mare. Totuși, oamenii de știință știu prea bine că afirmațiile lor vor fi negate, atacate și ridiculizate de mulți oameni.

Cercetătorii trebuie să fie sinceri și preciși

„Mesajul nostru ar putea să nu fie popular și, într-adevăr, este înspăimântător. Însă, cercetătorii trebuie să fie sinceri și preciși pentru ca oamenii să înțeleagă amploarea provocărilor cu care ne confruntăm”, au adăugat experții.

Potrivit cercetărilor echipei, o analiză a peste 150 de studii asupra diferitelor aspecte ale stării înrăutățite a lumii naturale, problemele principale sunt sistemele economice și politice concentrate pe consumul uman care nu este deloc sustenabil și creșterea populației în detrimentul tuturor celorlalți.

Pierderea biodiversității a început în urmă cu aproximativ 11.000 de ani, la începutul agriculturii, dar problema a fost accelerată foarte mult în ultimele secole din cauza presiunilor tot mai mari exercitate asupra ecosistemelor naturale, ajungând într-un moment în care realitatea unei a șasea extincții majore a devenit acum incontestabilă din punct de vedere științific, au mai scris cercetătorii.

Suntem puși în fața unui „viitor înfiorător”

În același timp, populația umană globală continuă să crească, dublându-se din 1970 și până acum, iar estimările sugerează că vom atinge un vârf de aproape 10 miliarde de oameni până la sfârșitul acestui secol, potrivit Science Alert.

Astfel, această amprentă umană aflată în continuă expansiune este de așteptat să accelereze și să înrăutățească insecuritatea alimentară deja existentă, degradarea solului, declinul biodiversității, poluarea, inegalitățile sociale și conflictele regionale.

Pe termen lung, experții au explicat că suntem puși în fața unui „viitor înfiorător marcat de extincție în masă, declinul sănătății și tulburări climatice (inclusiv migrații masive iminente) și conflicte din cauza  resurselor”, dacă nu vom putea schimba cursul societății umane într-o direcție care va preveni extincțiile și va reface ecosistemele.

Păsările par să fie mai rezistente la stresul termic cauzat de criza climatică, decât au crezut cercetătorii