Home » Natura » Avertismentul cercetătorilor: Omenirea gonește spre un „viitor înfiorător” pe care nici nu îl înțelege

Ioana Matei 01.15.2021

După zeci de ani de inactivitate și măsuri ineficiente asupra declinului biodiversității, crizei climatice și a poluării, civilizația se află în pragul unui „viitor înfiorător” care este extrem de subestimat, avertizează o echipă internațională de experți științifici.

„Amploarea amenințărilor la adresa biosferei și a tuturor formelor sale de viață, inclusiv a speciei umane, este, de fapt, atât de mare încât este dificil de înțeles chiar și pentru experții bine informați”, au explicat cercetătorii coordonați de Corey Bradshaw, ecolog la Universitatea Flinders, din Australia.

„Omenirea întâmpină dificultăți în a înțelege magnitudinea acestei pierderi, în ciuda eroziunii constante a civilizației umane”, au adăugat experții.

Limbajul grandios al oamenilor de știință ar putea părea aproape hiperbolic, însă miza este incredibil de mare. Totuși, oamenii de știință știu prea bine că afirmațiile lor vor fi negate, atacate și ridiculizate de mulți oameni.

Cercetătorii trebuie să fie sinceri și preciși

„Mesajul nostru ar putea să nu fie popular și, într-adevăr, este înspăimântător. Însă, cercetătorii trebuie să fie sinceri și preciși pentru ca oamenii să înțeleagă amploarea provocărilor cu care ne confruntăm”, au adăugat experții.

Potrivit cercetărilor echipei, o analiză a peste 150 de studii asupra diferitelor aspecte ale stării înrăutățite a lumii naturale, problemele principale sunt sistemele economice și politice concentrate pe consumul uman care nu este deloc sustenabil și creșterea populației în detrimentul tuturor celorlalți.

Pierderea biodiversității a început în urmă cu aproximativ 11.000 de ani, la începutul agriculturii, dar problema a fost accelerată foarte mult în ultimele secole din cauza presiunilor tot mai mari exercitate asupra ecosistemelor naturale, ajungând într-un moment în care realitatea unei a șasea extincții majore a devenit acum incontestabilă din punct de vedere științific, au mai scris cercetătorii.

Suntem puși în fața unui „viitor înfiorător”

În același timp, populația umană globală continuă să crească, dublându-se din 1970 și până acum, iar estimările sugerează că vom atinge un vârf de aproape 10 miliarde de oameni până la sfârșitul acestui secol, potrivit Science Alert.

Astfel, această amprentă umană aflată în continuă expansiune este de așteptat să accelereze și să înrăutățească insecuritatea alimentară deja existentă, degradarea solului, declinul biodiversității, poluarea, inegalitățile sociale și conflictele regionale.

Pe termen lung, experții au explicat că suntem puși în fața unui „viitor înfiorător marcat de extincție în masă, declinul sănătății și tulburări climatice (inclusiv migrații masive iminente) și conflicte din cauza  resurselor”, dacă nu vom putea schimba cursul societății umane într-o direcție care va preveni extincțiile și va reface ecosistemele.

Păsările par să fie mai rezistente la stresul termic cauzat de criza climatică, decât au crezut cercetătorii

ONU se așteaptă la „ce este mai rău”. Planeta nu trebuie să gestioneze criza climatică precum COVID-19

Criza climatică doboară încă un record. A fost cea mai caldă vară din istorie pentru emisfera nordică

ONU recunoaște pentru prima oară că schimbările climatice reprezintă un factor major în criza refugiaților

Câți dintre utilizatorii rețelelor sociale și-au pierdut slujba din cauza postărilor
Inginerii proiectează un robot autonom care poate deschide ușile și poate găsi cea mai apropiată priză
Masa Tăcerii, una dintre cele mai cunoscute sculpturi ale maestrului Constantin Brâncuși
O companie anunță că poate transforma deșeurile din plastic în petrol de calitate înaltă
Metaverse: 5 lucruri de știut și ce ar putea însemna pentru tine
Uimitor! Un nou medicament a vindecat paralizia unor șoareci cu leziuni ale măduvei spinării
Noi descoperiri remarcabile în orașul antic Aizanoi, din Turcia
Unity Software va cumpăra studioul de efecte speciale Weta Digital. La cât ajunge achiziția
Primul om din lume diagnosticat cu o afecţiune provocată de schimbările climatice
Orașul New York își ia adio de la unul dintre cele mai emblematice produse ale sale
Un mozaic galo-roman, de excepție, a fost găsit sub grajdul unui castel
Crima brutală care a inspirat serialul „Twin Peaks”, nerezolvată după mai bine de un secol
Explicația incredibilă oferită de Elizabeth Holmes, fondatoarea Theranos, pentru rezultatele eronate ale companiei
Târgul de Crăciun de la Sibiu se deschide în 26 noiembrie. Cum se va face accesul?
Cum i-a ucis Mihai Viteazul pe creditorii turci veniţi să ridice banii pentru înscăunarea lui