Home » Natură » Avertismentul cercetătorilor: Omenirea gonește spre un „viitor înfiorător” pe care nici nu îl înțelege

Publicat: 15.01.2021

După zeci de ani de inactivitate și măsuri ineficiente asupra declinului biodiversității, crizei climatice și a poluării, civilizația se află în pragul unui „viitor înfiorător” care este extrem de subestimat, avertizează o echipă internațională de experți științifici.

„Amploarea amenințărilor la adresa biosferei și a tuturor formelor sale de viață, inclusiv a speciei umane, este, de fapt, atât de mare încât este dificil de înțeles chiar și pentru experții bine informați”, au explicat cercetătorii coordonați de Corey Bradshaw, ecolog la Universitatea Flinders, din Australia.

„Omenirea întâmpină dificultăți în a înțelege magnitudinea acestei pierderi, în ciuda eroziunii constante a civilizației umane”, au adăugat experții.

Limbajul grandios al oamenilor de știință ar putea părea aproape hiperbolic, însă miza este incredibil de mare. Totuși, oamenii de știință știu prea bine că afirmațiile lor vor fi negate, atacate și ridiculizate de mulți oameni.

Cercetătorii trebuie să fie sinceri și preciși

„Mesajul nostru ar putea să nu fie popular și, într-adevăr, este înspăimântător. Însă, cercetătorii trebuie să fie sinceri și preciși pentru ca oamenii să înțeleagă amploarea provocărilor cu care ne confruntăm”, au adăugat experții.

Potrivit cercetărilor echipei, o analiză a peste 150 de studii asupra diferitelor aspecte ale stării înrăutățite a lumii naturale, problemele principale sunt sistemele economice și politice concentrate pe consumul uman care nu este deloc sustenabil și creșterea populației în detrimentul tuturor celorlalți.

Pierderea biodiversității a început în urmă cu aproximativ 11.000 de ani, la începutul agriculturii, dar problema a fost accelerată foarte mult în ultimele secole din cauza presiunilor tot mai mari exercitate asupra ecosistemelor naturale, ajungând într-un moment în care realitatea unei a șasea extincții majore a devenit acum incontestabilă din punct de vedere științific, au mai scris cercetătorii.

Suntem puși în fața unui „viitor înfiorător”

În același timp, populația umană globală continuă să crească, dublându-se din 1970 și până acum, iar estimările sugerează că vom atinge un vârf de aproape 10 miliarde de oameni până la sfârșitul acestui secol, potrivit Science Alert.

Astfel, această amprentă umană aflată în continuă expansiune este de așteptat să accelereze și să înrăutățească insecuritatea alimentară deja existentă, degradarea solului, declinul biodiversității, poluarea, inegalitățile sociale și conflictele regionale.

Pe termen lung, experții au explicat că suntem puși în fața unui „viitor înfiorător marcat de extincție în masă, declinul sănătății și tulburări climatice (inclusiv migrații masive iminente) și conflicte din cauza  resurselor”, dacă nu vom putea schimba cursul societății umane într-o direcție care va preveni extincțiile și va reface ecosistemele.

Păsările par să fie mai rezistente la stresul termic cauzat de criza climatică, decât au crezut cercetătorii

ONU se așteaptă la „ce este mai rău”. Planeta nu trebuie să gestioneze criza climatică precum COVID-19

Criza climatică doboară încă un record. A fost cea mai caldă vară din istorie pentru emisfera nordică

ONU recunoaște pentru prima oară că schimbările climatice reprezintă un factor major în criza refugiaților

Tomas de Torquemada, șeful inchizitorilor. Biserica Catolică în secolul al XIV-lea: O Decizie Crucială pentru Credincioși
Un circuit unic în creierul uman are legătură cu indicele de masă corporală
Alertă de furtuni geomagnetice și aurore pentru vineri, 31 mai și sâmbătă, 1 iunie
Un bărbat s-a „trezit” cu 3 schelete de mamut în pivniță
Patrick Swayze, o fantomă iubită care a dansat seducător de „murdar”. „Un lucru pe care nu am de gând să îl fac este să urmăresc să rămân în viață”
Efectele caniculei asupra nașterilor, dezvăluite într-un studiu ce a durat 25 de ani
Nopțile din iunie în care vom vedea din nou aurore în România
(P) O centrală de detecție incendiu „descoperă” pericolul la timp, înaintea ta!
Aliniere rară de 6 planete pe cerul Pământului! Cum să vezi „parada cosmică”?
Fenomen observat din spațiu! Râurile din Alaska au devenit portocalii
Ce amendă riscă oamenii care iau pietre și scoici de pe o plajă din Anglia?
Coreea de Nord a lansat peste 150 de baloane cu gunoaie în Sud