Home » Știință » Un mineral întâlnit des pe Marte a fost descoperit ascuns adânc în gheața din Antarctica

Depresiunea Sirenum Fossae de pe Marte. Sursa foto: Unsplash
Publicat: 05.02.2021

Un mineral care a fost observat în repetate rânduri pe Marte a fost descoperit acum și în ultimul loc în care cercetătorii s-ar fi așteptat să-l găsească.

Ascuns adânc în gheața din Antarctica, oamenii de știință au găsit jarosit, un mineral lignicolor care este foarte rar pe Pământ, însă pare să existe din abundență pe Planeta Roșie.

Astfel, cercetătorii au anunțat că descoperirea oferă un răspuns la misterul formării mineralului pe Marte, o problemă care i-a pus în dificultate pe oamenii de știință încă de la descoperirea sa de către roverul Opportunity în 2004.

Descoperirea sugerează că atât jarositul de pe Marte cât și cel din Antarctica s-au format în același mod. Atunci când praful care conține combinația perfectă de elemente rămâne blocat în gheață, condițiile optime pentru transformarea în jarosit sunt create.

Condițiile necesare pentru formarea jarositului

Posibilitatea existenței jarositului pe suprafața marțiană a fost sugerată pentru prima oară în 2987, în ciuda rarității sale de pe Terra. Atunci când roverul Opportunity a confirmat prezența sa ani mai târziu, descoperirea a fost extrem de palpitantă, având în vedere că mineralul nu se poate forma fără apă.

Totuși, contextul descoperirii era derutant. Mineralul apăruse în formațiuni de sedimente stratificate cu granulație fină, ceea ce a făcut dificilă stabilirea modului în care a fost produs.

Jarositul, un sulfat hidratat de potasiu și fier, are nevoie de condiții acide, precum și de o cantitate potrivită de apă. Dacă există prea multă, mineralul se transformă în ceva numit goetit.

Ce au sugerat majoritatea teoriilor despre formarea jarositului

Pe Terra, jarositul se poate forma prin interacțiunea acidului sulfuric cu apa subterană, astfel că majoritatea teoriilor au sugerat că mineralul s-ar fi format prin procese vulcanice.

Însă, acesta lucru ar putea să nu fie posibil. Scoarța Planetei Roșii este alcătuită în mare parte din bazalt, al cărui alcalinitate ar trebui să neutralizeze rapid orice soluție acidă care intră în contact cu acesta.

Având în vedere că despre Marte se știe că a trecut anterior prin perioade glaciare, cel puțin cinci, potrivit cercetărilor recente, oamenii de știință au luat în calcul posibilitatea ca jarositul să se fi format din praful blocat în depozitele de gheață. Potrivit acestui model, concentrația de aerosoli vulcanici bogați în sulf prinși în gheață ar favoriza degradarea acidă a prafului, astfel ducând la formarea mineralului.

Cercetătorii au studiat gheața extrasă din calota glaciară Talos Dome din Antarctica

Acest mecanism de formare a jarositului nu a mai fost observat în alt loc din Sistemul Solar până când o echipă de cercetători coordonată de Giovanni Baccolo de la Universitatea Milano-Bicocca din Italia a studiat o mostră de gheață cu o lungime de 1.620 de metri, numită TALDICE și extrasă din calota glaciară Talos Dome din Antarctica de Est.

Având în vedere că gheața aflată la aceste adâncimi a rămas neatinsă timp de mii de ani și cristalele au prezentat semne ale degradării chimice, echipa crede că mineralul s-a format acolo și nu a ajuns pe Pământ din alt loc, spre exemplu prin intermediul unui meteorit.

Descoperirea confirmă formarea glaciară a jarositului pe Marte

„Noi interpretăm jarositul drept un produs al degradării glaciare. Formarea sa necesită condiții acide, o activitate limitată a apei lichide și prezența materialelor bogate în fier. Regiunea adâncă din TALDICE îndeplinește aceste condiții”, au explicat cercetătorii, potrivit Science Alert.

Astfel, această descoperire confirmă formarea glaciară a jarositului pe Marte. Mediul din adâncurile gheții din Antarctica, departe de atmosfera Pământului, reprezintă o analogie a condițiilor glaciare marțiene, ambele medii conținând ingrediente pentru formarea de jarosit, au mai precizat cercetătorii.

Mineral rar din betonul roman, găsit într-o centrală nucleară japoneză