Home » Știință » Cercetătorii au descoperit un nou mineral într-un vulcan din Peninsula Kamceatka

Credit foto: Mineralogical Magazine
Publicat: 23.11.2020

Acest nou mineral este o substanță cristalizată verde-albastră.

Într-un nou studiu, cercetătorii din Rusia raportează descoperirea unui material necunoscut anterior, un mineral neobișnuit, care nu a fost niciodată documentat până acum de oamenii de știință. Aceștia explică faptul că au descoperit o substanță cristalină, cu o culoare verde-albastră, care a fost numită petrovit, notează Science Alert.

Mineralul a fost găsit în peisajul vulcanic din extremul est al Rusiei, pe vârful vulcanului Tolbachik din Peninsula Kamchatka. Istoria erupțiilor vulcanului Tolbachik datează de mii de ani, dar în vremurile recente, se evidențiază două evenimente notabile: „Marea eroziune a fisurilor Tolbachik” din 1975–1976 și o a doua erupție, mai mică, care a avut loc între 2012-2013.

Erupțiile vulcanice dau naștere unor noi peisaje și minerale

Forța erupțiilor din timpul primului eveniment a rupt numeroase conuri de cenușă din complexul vulcanic, creând un teren stâncos care este o sursă bogată de minerale și structuri care nu mai pot fi găsite în alte zone de pe glob.

În total, cercetătorii estimează că vulcanul Tolbachik a dus la formarea a peste 130 de minerale care au fost identificate pentru prima dată aici, dintre care cel mai recent este petrovitul, un mineral sulfat care prinde formă ca agregate globuloase albastre de cristale tabulare, multe conținând incluziuni gazoase.

Specimenul analizat de acest studiu a fost descoperit în 2000, în apropierea celui de-al doilea con vulcanic asociat erupției din 1975 și a fost depozitat pentru analize ulterioare. Este posibil să fi trecut mult timp, dar această analiză relevă acum că acest mineral albastru vibrant prezintă semnale moleculare deosebite, rareori văzute până acum.

„Atomii de cupru din structura cristalină a petrovitului au o coordonare neobișnuită și foarte rară cu șapte atomi de oxigen”, explică cercetătorul principal dr. Stanislav Filatov de la Universitatea din Sankt Petersburg.”O astfel de coordonare este caracteristică doar câtorva compuși, printre care se numără și saranchinaitul”.