Home » Știință » Astronomii au descoperit o „mână de stele” care poate oferi noi detalii despre canibalismul galactic

Publicat: 10.02.2021

Descoperirea unor stele la marginea unei galaxii a dezvăluit noi detalii despre materia întunecată și a oferit indicii despre un posibil caz de „canibalism galactic”, au spus cercetătorii.

Tucana II este o galaxie pitică aflată la aproape 163.000 de ani-lumină de Pământ și este considerată a fi rămasă de la formarea celor mai timpurii galaxii din Univers. Oamenii de știință știau deja că acestea conțineau stele antice, inclusiv unele cu un conținut de metal foarte scăzut, ceea ce indică faptul că s-au format la scurt timp după Big Bang.

Acum, cercetătorii spun că au descoperit „o mână de stele” departe de centrul Tucana II, ceea ce dezvăluie că galaxia este mult mai mare decât s-a crezut anterior și oferă noi indicii despre formarea sa.

Nouă stele noi descoperite de astronomi

Studiul a fost publicat în jurnalul Nature Astronomy, iar oameni de știință din Regatul Unit, SUA și Australia au anunțat că au identificat stelele cu ajutorul imaginilor surprinse de telescopul SkyMapper al Universității Naționale din Australia, alături de datele de la satelitul Gaia care urmărește stele din Calea Lactee.

În total, astronomii au reușit să găsească și să studieze nouă stele noi, aproape dublând numărul stelelor cunoscute a fi în Tucana II.

Crucial este că stelele recent descoperite se aflau la aproape 3.500 de ani-lumină depărtare de centrul galaxiei, în comparație cu cei 1.100 de ani-lumină la care sunt situate alte stele cunoscute, fiind descoperit faptul că acestea aveau un conținut de metal mult mai scăzut, sugerând că sunt mai vechi.

Cum ar fi apărut galaxia pitică Tucana II

Astronomii au mai spus că o posibilitate este că stelele depărtate ar fi provenit din alt loc, ceea ce indică faptul că Tucana II ar fi rezultat din fuziunea a două galaxii primitive, un proces care ar fi avut loc în alte galaxii mai tinere. Totodată, simulările anterioare au sugerat că acest proces ar fi putut avea loc în galaxii pitice antice precum Tucana II.

„Descoperirea noastră oferă dovezi provizorii privind acest comportament într-o galaxie timpurie, indicând că formarea sa ar fi fost conturată de aceleași procese”, au precizat astronomii.

Este surprinzător faptul că stelele sunt situate atât de departe de centrul galaxiei

Oamenii de știință au mai adăugat că este surprinzător faptul că au descoperit stele atât de departe de centrul galaxiei, mai ales într-o galaxie cu atât de puține stele. De asemenea, posibilitatea ca acestea să fi fost „trase” de alte obiecte a fost exclusă, potrivit The Guardian.

În schimb, cercetătorii au spus că cea mai probabilă explicație este că stelele sunt ținute pe loc de forța gravitațională a galaxiei. Totuși, având în vedere că atât de puține stele există în galaxie, Tucana II ar trebui să conțină de patru ori mai multă materie întunecată decât s-a crezut inițial.

Hubble a identificat cea mai mare cantitate de materie întunecată din interiorul unei galaxii