Home » Știință » O galaxie îndepărtată moare în timp ce astronomii privesc procesul

O galaxie îndepărtată moare în timp ce astronomii privesc procesul

Credit foto: M. Kornmesser/ESO
Publicat: 14.01.2021

Galaxiile mor atunci când stelele care le formează încetează să se mai formeze. Acum, pentru prima dată, astronomii au asistat la acest fenomen într-o galaxie îndepărtată.

Oamenii de știință au reușit să întrevadă o astfel de galaxie, deoarece a evacuat aproape jumătate din gazul pe care îl folosește pentru a forma stele. Au surprins acest lucru extrem de rar utilizând telescoapele din Chile.

Lumina din această galaxie, cunoscută sub numele de ID2299, are nevoie de aproximativ nouă miliarde de ani pentru a ajunge pe Pământ. Asta înseamnă că astronomii observă, în esență, modul în care a apărut atunci când universul avea doar 4,5 miliarde de ani. Acum, Universul este estimat la 14 miliarde de ani.

Ce se întâmplă în galaxia observată acum de oamenii de știință

Galaxia ID2299 pierde pe an gazele care s-ar regăsi în 10.000 de sori pe an, ceea ce diminuează combustibilul de care are nevoie pentru a forma stele, eliminând 46% din gazul rece total al galaxiei de până acum.

Dar galaxia încă formează rapid stele într-un ritm care este de sute de ori mai rapid decât cel din Calea Lactee, ele consumând gazul rămas în ID2299. Acest lucru va determina efectiv moartea acestei galaxii în câteva zeci de milioane de ani. Studiul a fost publicat în revista Nature Astronomy.

„Este pentru prima dată când observăm o galaxie tipică masivă din Universul îndepărtat, în care încă se formează stelele, pe cale să ‘moară’ din cauza unei ejecții masive de gaze reci”, a spus Annagrazia Puglisi, autor principal al studiului și cercetător postdoctoral asociat la Universitatea Durham din Marea Britanie și Centrul de Cercetări Nucleare Saclay din Franța, într-un comunicat.

Cum ne influențează noile informații obținute de cercetători

Este posibil ca moartea acestei galaxii să fi fost cauzată de o coliziune cu o altă galaxie, care în cele din urmă a fuzionat pentru a crea ID2299.

Cea mai clară dovadă care ne arată că o coliziune ar fi putut duce la pierderea gazului este o coadă mareică. Aceasta este un flux lung de gaz și stele care se extind în spațiu după ce două galaxii se reunesc într-o coliziune, conform conform CNN.

De obicei, aceste cozi mareice sunt prea slabe pentru a fi văzute în galaxii atât de îndepărtate, dar astronomii au putut observa coada strălucitoare pe măsură ce se extindea în spațiu.

Dacă o fuziune a dus la pierderea de gaze a acestei galaxii, astronomii ar putea avea nevoie să reconsidere teoriile despre sfârșitul formării stelelor în galaxii. Anterior, oamenii de știință au crezut că vânturile create de formarea stelelor, combinate cu găuri negre active în centrele galaxiilor uriașe, pot produce materialul necesar pentru a forma stele.

„Studiul nostru sugerează că ejecțiile de gaze pot fi produse prin fuziuni și că vânturile și cozile de maree pot părea foarte asemănătoare. Acest lucru ne-ar putea determina să ne revizuim înțelegerea modului în care mor galaxiile”, a spus Emanuele Daddi, coautor al studiului și astronom la Centrul de Cercetări Nucleare Saclay din Franța.

Vă invităm să citiți și:

Astronomii anunță că au descoperit cea mai îndepărtată și veche galaxie de până acum

Hubble a cartografiat haloul galaxiei Andromeda, cel mai mare vecin al Căii Lactee

Sagittarius A*, gaura neagră din mijlocul galaxiei noastre, a eliminat două bule de gaze radioactive