Home » Stiinta » Reușită pentru NASA. Roverul Perseverance a amartizat pe Planeta Roșie și a transmis și prima imagine – VIDEO

Ioana Matei 02.18.2021

Roverul Perseverance al NASA a amartizat cu succes pe Marte, după o călătorie care a durat peste șase luni.

Actualizare ora 22:57 Roverul Perseverance a amartizat pe Planeta Roșie și a transmis și prima imagine pe care o puteți vedea în galeria foto!

Actualizare ora 22:53 Parașuta roverului Perseverance a fost lansată cu succes!

Actualizare ora 22:49 Roverul Perseverance a intrat în atmosfera planetei Marte. A început faza de „Entry, Descent and Landing” sau EDL(intrare, coborâre și aterizare) cunoscută drept „cele șapte minute de teroare”. Deși este cea mai scurtă fază a misiunii, EDL este cea mai intensă pentru că roverul trebuie să-și reducă viteza de la 20.000 km/h până la 0 km/h astfel încât să amartizeze în siguranță pe Planeta Roșie.

Actualizare ora 21:28 Oamenii de știință de la NASA au oprit transmisia cu roverul Perseverance, ceea ce înseamnă că din acest moment roverul este pe cont propriu.

Roverul Perseverance, lansat în vara anului 2020, va amartiza în 18 februarie în Craterul Jezero, o deltă antică de pe suprafața marțiană. Perseverance, sau „Percy”, va explora terenul Planetei Roșii și va desfășura o serie de investigații științifice. Printre obiectivele misiunii se numără colectarea de mostre, prima decolare a unui elicopter pe altă planetă decât Terra și căutarea de semne ale vieții antice pe a patra planetă de la Soare.

„Totul funcționează perfect cu Perseverance. Nava spațială este concentrată, echipa este concentrată și suntem pregătiți de amartizare”, a spus Jennifer Trosper, manager adjunct al misiunii Perseverance.

Elicopterul Ingenuity, încărcătura prețioasă de la bordul roverului Perseverance

Elicopterul Ingenuity, așezat la loc sigur sub roverul Perseverance, cântărește în jur de 1,8 kilograme pe Pământ, iar fuzelajul său este de mărimea unei cutii cu șervețele. Ingenuity a fost conceput pentru a demonstra tehnologiile și operațiunile necesare pentru zborul în atmosfera marțiană.

Dacă misiunea va avea succes, astfel de tehnologii și experiența zborului unui elicopter pe o altă planetă ar putea permite dezvoltarea altor vehicule zburătoare pentru viitoarele misiuni umane și robotice pe Marte.

Perseverance va trece prin „șapte minute de teroare” înainte de amartizare

Înainte de amartizare, echipele de la NASA au lansat navei spațiale o serie de comenzi pentru procesul de intrare, coborâre și amartizare (numită EDL de cercetătorii agenției spațiale americane).

Nava spațială va începe oficial procesul de EDL joi, 18 februarie 2021. EDL este cea mai scurtă și intensă fază din întreaga misiune, fiind cunoscută și drept „cele șapte minute de teroare”. În timpul acestei faze de șapte minute, nava spațială va trebui să reducă viteza de la 20.000 km/h până la 0 km/h astfel încât să amartizeze foarte ușor pe Planeta Roșie.

Propulsoarele mici ale navei spațaiale vor menține roverul Perseverance pe traiectoria corectă prin atmosfera marțiană, iar scutul termic va ajuta la încetinirea roverului. La o altitudine de aproximativ 11 kilometri, o parașută supersonică va fi lansată pentru ca Perseverance să se desprindă de scutul termic. Dacă totul va decurge conform planurilor, Perseverance va ajunge „în picioare” pe suprafața marțiană.

„Știința poate crea soluții la provocări care altfel ar părea imposibile”

Oamenii de știință așteaptă cu nerăbdare să treacă de cele „șapte minute de teroare” și să amartizeze în siguranță.

„Fie că este vorba despre Planeta Roșie sau aici pe Pământ, știința ne poate aduce mai aproape unii de alți și poate crea soluții la provocări care altfel ar părea imposibile”, a precizat Thomas Zurbuchen, administratorul științific de la NASA, citat de Space.

Roverul Perseverance se apropie tot mai mult de Planeta Roșie, fiind momentan la aproximativ 200 milioane de kilometri depărtare de Terra și la mai puțin de 595.000 de kilometri distanță de Marte. Călătoria navei spațiale și amartizarea poate fi urmărită printr-o simulare virtuală pe pagina misiunii Perseverance chiar AICI.

Cum pot să urmăresc amartizarea roverului Perseverance pe Marte?

Bineînțeles, NASA va transmite în direct evenimentul începând cu ora 19:15 (ora României), joi, 18 februarie 2021, pe canalul oficial de Youtube. Cel mai probabil, transmisiunea va include date actualizate de la cercetătorii NASA, informații noi despre starea roverului Perseverance și a elicopterului Ingenuity, precum și informații despre amartizarea pe suprafața marțiană.

Totodată, transmisiunea pentru amartizarea roverului Perseverance va începe la ora 21:15 (ora României), iar amartizarea în sine este așteptată să aibă loc la ora 22:55 (ora României). În următoarele zile, NASA va reveni cu noi date despre starea misiunii.

Misiunea Perseverance pe Marte. Ingenuity, primul elicopter care zboară pe o altă planetă