Home » Știință » Roverul Perseverance al NASA va trece prin „șapte minute de teroare” înainte să aterizeze pe Marte. Ce înseamnă asta și la ce trebuie să ne așteptăm

Publicat: 06.02.2021
Roverul Perseverance va trece prin „șapte minute de teroare”. Sursa foto: NASA

La data de 18 februarie, roverul Perseverance al NASA va încerca să aterizeze pe Marte, astfel începând o nouă eră în explorarea Planetei Roșii.

Deși NASA are multă experiență cu trimiterea navelor și sondelor spațiale pe Marte (cum ar fi Curiosity și InSight), asta nu înseamnă că întregul proces va fi mai ușor pentru roverul Perseverance .

„Aterizarea pe Marte este dificilă. Doar 40% dintre toate misiunile trimise pe Marte, de către orice agenție spațială, au avut succes”, a transmis NASA.

Fără îndoială, aterizarea va fi una cu emoții.

Când are loc aterizarea roverului Perseverance pe Marte?

NASA va transmite în direct aterizarea. Transmisiunea agenției spațiale va începe joi, 18 februarie, la 21:15 (ora locală a României). Aterizarea în Craterul Jezero de pe Marte este programată pentru ora 22:30 (ora locală a României).

Totuși, transmisiunea nu va fi ca cele din timpul lansărilor de rachete. NASA va oferi comentarii și actualizări, imagini din centrul de control al misiunii și imagini la scurt timp după aterizarea roverului Perseverance. Cu siguranță, evenimentul va fi unul de neratat pentru fanii explorării spațiale.

Însă, unii ar putea spune că omenirea a mai ajuns pe Marte deja, așa că de ce atâta agitație? Planeta Roșie este vecinul nostru din Sistemul Solar. Este stâncoasă la fel ca Terra. Are o istorie îndelungată a apei. Astfel, oamenii ar putea într-o bună zi să locuiască pe Marte.

Cele șapte minute de teroare

„Nivelul de interes pentru planeta asta este extraordinar”, a spus Alice Gorman, arheolog spațial și profesor la Universitatea Flinders, din Australia.

De asemenea, roverul Perseverance este un dispozitiv special, o creatură mecanică pe roți care are „cap” și „ochi”. „Oamenii simt ceva pentru aceste rovere pentru că sunt dispozitive active și se mișcă”, a mai precizat Gorman, asemănând sentimentul cu atașamentul parental.

Aterizările pe Marte sunt întotdeauna cumplite, iar NASA a denumit procesul EDL ceea ce înseamnă „entry, descent, landing” (intrare, coborâre, aterizare). Există un motiv bine întemeiat pentru care agenția spațială mai numește procesul de aterizare drept „șapte minute de teroare”.

„În timpul aterizării, roverul trece prin atmosfera marțiană subțire, la o viteză de peste 20.000 km/h”, a explicat NASA.

„Un nivel cu totul diferit de experiență senzorială”

Propulsoarele mici ale navei vor menține roverul Perseverance pe traiectoria cea bună prin atmosfera lui Marte, iar scutul termic va ajuta la încetinirea roverului. La o altitudine de aproximativ 11 kilometri, o parașută supersonică va fi lansată și Perseverance se va separa de scutul termic. Dacă totul decurge cum trebuie, Perseverance va ajunge „în picioare” pe suprafața marțiană. „Partea dificilă va fi să aterizeze ușor și să nu se prăbușească, iar apoi să-și lanseze părțile mobile”, a mai spus Gorman.

Totuși, Perseverance nu va fi singur. Roverul transportă un elicopter numit Ingenuity, iar acesta va fi lansat într-o etapă ulterioară a misiunii.

Misiunea este echipată cu microfoane și camere concepute pentru a surprinde procesul de EDL, așa că ne putem aștepta să vedem și să auzim aterizarea. „Sunetele coborârii și aterizării vor fi neprelucrate. Acesta va fi un nivel cu totul diferit de experiență senzorială”, a adăugat Gorman.

Când vom primi primele imagini cu aterizarea roverului Perseverance pe Marte?

Însă, este nevoie de timp pentru trimiterea datelor între Marte și Pământ. Noi cei de acasă ne putem aștepta să vedem prima imagine la scurt timp după aterizarea roverului, însă vor trece câteva zile până când experiența audio și vizuală completă va fi împărtășită cu întreaga omenire, potrivit CNET.

De asemenea, aceasta va fi prima oară când ne vom uita îndeaproape la Craterul Jezero, o zonă care are o istorie a apei. Perseverance speră să exploreze acea istorie și să caute dovezi ale vieții.

Așadar, putem spune că roverul Perseverance este următoarea noastră mare speranță în căutarea vieții departe de Pământ, iar totul depinde de o aterizare reușită.

Pe cine trebuie să informeze mai întâi NASA dacă Perseverance găsește forme de viață pe Marte

Ingenuity, elicopterul care va explora Marte alături de roverul Perseverance

Misiunea Mars 2020. Roverul Perseverance al NASA pleacă într-o călătorie istorică pe Marte

Exercițiile fizice intense din timpul unei diete pot reduce poftele de alimente nesănătoase
Test de cultură generală. În ce țară se află legendarul oraș Machu Picchu?
Planetele sistemelor stelare binare ar putea găzdui forme de viață extraterestră
Ce spune șeful Pentagonului despre strategia generală a lui Vladimir Putin în Ucraina?
Amenințarea nucleară, ruletă rusească sau cacealma (DOCUMENTAR)
Microsoft va ajuta Ucraina să documenteze crimele de război comise de ruși
Supremația navală, visul lui Petru cel Mare (DOCUMENTAR)
Google Street View a împlinit 15 ani. Ce noutăți au fost aduse?
Muzeul Național de Istorie găzduiește proiecția filmului documentar „Regele Mihai: Drumul spre casă”
Fosilele dinozaurului care au inspirat fioroșii Velociraptori din Jurassic Park, vândute la licitație
Vladimir Putin ar fi scăpat de o tentativă de asasinat în urmă cu două luni
Biden a ameninţat direct China. Trupele americane vor apăra Taiwanul, în cazul unei invazii
Un virus experimental împotriva cancerului a fost injectat într-un pacient pentru prima dată
Secolul al XVII-lea și poveștile sale teribile. De ce credeau oamenii că se apropie sfârșitul lumii?
Marius Tucă Show începe miercuri, 25 mai, de la ora 20.00, live pe gandul.ro