Home » Știință » Cele mai așteptate misiuni spațiale din anul 2021: Luna, Marte și cel mai puternic telescop spațial din lume

Publicat: 10.01.2021

Atunci când vine vorba de explorarea spațiului de către omenire, anul 2021 pare să fie unul palpitant, cu multe începuturi, sfârșituri dulci-amărui și cu siguranță unele perioade tensionate.

Iată cele mai importante și promițătoare misiuni spațiale care vor avea loc în anul 2021.

Februarie va fi luna lui Marte

După lansările de anul trecut, există momentan trei misiuni programate să ajungă pe Planeta Roșie în luna februarie. Misiunea marțiană a Emiratelor Arabe va intra în orbita din jurul planetei la data de 8 februarie. Perseverance și Ingenuity de la NASA sunt așteptate să aterizeze la data de 18 februarie, în timp ce misiunea Chinei este așteptată să intre pe orbita marțiană la data de 10 februarie.

Aceste misiuni promit să exploreze planeta Marte mai îndeaproape ca niciodată, astfel oferind noi detalii despre posibilitatea existenței vieții în vreun colț ascuns.

Oamenii (de fapt roboții) se întorc pe Lună

Marte reprezintă un obiectiv important pentru viitorul explorării spațiului de către omenire, însă următorul pas major este ceva mai aproape de casă. Mai multe agenții spațiale lucrează din greu pentru a trimite din nou oameni pe Lună. Aceste demersuri implică investigații robotice și mai multe misiuni noi spre satelitul nostru natural.

NASA lansează Commercial Lunar Payload Services (CLPS) pentru a livra echipamente științifice și tehnologice pe suprafața lunară. În iulie, compania americană privată Astrobotic este așteptată să lanseze sonda Peregrine, care va transporta și cenușa scriitorului SF Sir Arthur Charles Clarke printre echipamentele științifice importante. A doua lansare CLPS este așteptată în octombrie.

În noiembrie va începe prima misiune Artemis, o călătorie de 25 de ani fără echipaj pentru a demonstra că programul Artemis al NASA este pregătit pentru aducerea oamenilor înapoi pe Lună.

Nu doar SUA țintește spre Lună anul acesta. În urma succesului recent al Chinei, care a adus mostre lunare înapoi pe Terra, misiunea Luna 25 a Rusiei este programată pentru lansare și aterizare în apropiere de polul sud lunar în octombrie. Misiunea sovietică Luna 24 a colectat mostre lunare și le-a adus înapoi acasă în 1976.

Misiunea Chandrayaan-3 a Indiei ar putea fi lansată la sfârșitul anului, astfel încercând prima aterizare ușoară pe Lună de către țara asiatică. Din păcate, predecesorul său, Chandrayaan-2, nu a reușit această misiune anul trecut.

Rămâi cu bine, Juno!

De-a lungul ultimilor ani, omenirea s-a îndrăgostit de frumusețea norilor lui Jupiter, surprinși de misiunea Juno de la NASA, imaginile fiind oferite în stare impecabilă datorită oamenilor de știință.

Din păcate, misiunea va lua sfârșit în anul 2021. Juno este programată să se prăbușească de Jupiter la sfârșitul lunii iulie.

Orbita joasă a Pământului va avea parte de mai mulți vizitatori

2021 va marca începutul Stației Spațiale Orbitale a Chinei. Aceasta va fi a treia stație spațială modulară a omenirii după MIR și Stația Spațială Internațională (ISS). Modulul principal, Tianhe („alăturarea Cerurilor”), este programat pentru lansare și conectare la Tianzhou-1 („vas ceresc”), care a fost lansat în 2017.

După lansarea de succes a SpaceX Crew-1 în iulie anul trecut, 2021 va însemna primul test cu echipaj al celui de-al doilea partener din Commercial Crew Program al NASA, anume Boeing. Primul test fără echipaj cu modulul Starliner este așteptat în Martie, un test cu echipaj fiind așteptat undeva la mijlocul anului 2021. Dacă totul va decurge cum trebuie, prima misiune operațională Starliner va avea loc în 2022.

Cu ochii pe asteroizi

Două misiuni NASA vor fi lansate anul acesta, fiind concepute pentru a se concentra pe asteroizi. DART (Double Asteroid Redirection Test) va încerca să schimba orbita lunii din jurul asteroidul Didymos. În mod ideal, asta va arată dacă suntem sau nu capabili de schimbarea orbitei unui asteroid dacă s-ar întâmpla să se afle pe o traiectorie de coliziune cu Terra. DART este programat pentru lansare în iunie 2021.

A doua misiune este Lucy, așteptată în octombrie. De-a lungul misiunii sale de 12 ani, Lucy va studia opt asteroizi diferiți, din grupul de roci spațiale din orbita lui Jupiter, scrie IFL Science.

Ar putea fi 2021 anul cel mare?

După mult prea multe amânări (programat inițial pentru 2007), acesta ar putea fi chiar anul în care Telescopul Spațial James Webb va fi în sfârșit lansat. Această mașinărie incredibilă va prelua ștafeta de la Hubble și va fi de 100 de ori mai puternic, astfel că va deveni cel mai puternic telescop spațial din istoria omenirii. Spre deosebire de predecesorul său, Telescopul Spațial James Webb (JWST) va fi situat mai departe de orbita Lunii așa că lansarea sa trebuie să fie fără greșeli pentru că nu avem cum să reparăm vreo greșeală dacă ceva nu decurge cum trebuie. JWST este programat pentru lansare la data de 31 octombrie.

Deși pandemia a amânat sau anulat unele misuni, multe descoperiri științifice spectaculoase au fost făcute în anul 2020. Anul acesta este așteptat să doboare și mai multe bariere spațiale.

După ce a trimis cu succes pe Terra tezaurul de mostre colectate de pe asteroidul Ryugu, sonda Hayabusa2 a plecat într-o nouă misiune

Primele imagini color trimise de misiunea Chang’e-5 a Chinei: Cum arată suprafața Lunii

10 descoperiri incredibile despre viața extraterestră din anul 2020

Cele mai spectaculoase imagini din spațiu ale anului 2020

O nouă specie de furnică, numită după Lord Voldemort din seria Harry Potter
Alexander Fleming, inventatorul penicilinei. „Penicilina a zăcut pe un raft timp de zece ani, în timp ce eu am fost numit șarlatan”
Iată cele mai căutate trăsături la un partener, potrivit științei
Tipul de personalitate prezice cine este sau nu fericit, dar și cine este într-o relație
Test de cultură generală. Cine a calculat viteza luminii?
A fost descoperită cea mai masivă gaură neagră stelară din galaxie
Anunțul meteorologilor ANM! Vremea se răcește și revin ploile
Cercetătorii au descoperit de ce urșii panda au probleme cu reproducerea
Președintele Franței a spus că „există un plan B și C” pentru Jocurile Olimpice
Ziua în care a fost creat unul dintre cele mai puternice droguri psihedelice: „Într-o stare ca de vis, am perceput imagini fantastice”
Guvernul Greciei vrea să ofere tururi private de 5.000 de euro la Acropole
Prietenia neașteptată dintre o coțofană și un câine a stârnit o amplă dezbatere în Australia
Maratonistul Marius Kimutai a primit interdicție de trei ani pentru dopaj
Al patrulea eveniment global de albire a coralilor din ultimii 30 de ani
Coliziunile dintre stele lasă în urmă supraviețuitori ciudați, au descoperit astronomii
Creaturi nemaivăzute, descoperite în apele din jurul Insulei Paștelui
Care au fost cei mai buni prieteni ai omului înaintea câinilor?
Care sunt trăsăturile de personalitate ce cresc riscul de depresie?