Home » Știință » Telescopul spațial James Webb, succesorul lui Hubble, a trecut testul final înainte de lansare

Credit foto: NASA / Chris Gunn
Publicat: 04.03.2021

NASA a anunțat că telescopul spațial James Webb (JWST), urmașul celebrului Hubble, a finalizat ultimele teste de performanță. Sistemul electronic intern funcționează, iar observatorul și cele patru instrumente ale sale trimit și primesc date așa cum ar trebui.

Ultima testare a puternicului telescop spaţial James Webb a durat 17 zile, oamenii de știință de la NASA vrând să fie siguri că totul funcționează fără probleme. Fiecare cutie electrică a telescopului are două fețe, o redundanță esențială pentru a fi pregătit pentru necunoscut.

Observatorul va fi cu mult dincolo de orbita Lunii, singur, deci totul trebuie să funcționeze chiar de la început.

Teste similare au fost efectuate în urma testelor de mediu în care JWST a fost supus unor condiții de stres similare pe care le va experimenta în timpul lansării.

A fost uimitor să asistăm la nivelul de expertiză, angajament și colaborare al echipei în această etapă crucială”, a declarat Jennifer Love-Pruitt, unul dintre coordonatorii din proiectul telescopului spațial James Webb.

„Este cu siguranță un moment de mândrie pentru că am demonstrat pregătirea electrică a lui Webb. Finalizarea cu succes a acestui test înseamnă, de asemenea, că suntem gata să mergem mai departe spre lansare și operațiuni pe orbită”, a adăugat el.

Când va fi lansat telescopul spațial James Webb

Dacă totul merge conform planului, telescopul spațial James Webb va fi lansat pe 31 octombrie 2021.

Gândit pentru prima dată în 1996 ca un telescop spațial de nouă generație, proiectul ambițios a parcurs un drum foarte lung și dificil. Trebuia să fie lansat în anii 2000, dar problemele de dezvoltare enunțate de Northrop Grumman, principalul său fabricant, au dus la dublarea costurilor, ajungându-se în prezent la aproape 10 miliarde de dolari. Anul trecut, NASAa anunțat o nouă amânare din cauza pandemiei de COVID-19.

Numele de James Webb a fost propus în 2002 pentru a-l onora pe administratorul NASA din perioada 1961-1969, în timpul programului Apollo. Ulterior, alegerea s-a dovedit a fi controversată. În 2015 a ieșit la iveală faptul că Webb a contribuit la eliminarea din funcții a oamenilor de știință homosexuali și bisexuali.

Totodată, în timpul mandatului său de administrator al NASA, James Webb a exclus în mod deliberat femeile din programul de astronauți, amintește IFL Science. Primele femei ofițer ale Academiei Navale din SUA au absolvit în 1980. Webb a fost profesor acolo și a ales să publice eseul „Femeile nu pot lupta” pentru a-și exprima clar sentimentele în această chestiune.

Înlocuitorul telescopului Hubble

O serie de oameni de știință au făcut apeluri în ultimii ani pentru ca telescopul spațial James Webb să fie redenumit. Observatorul va fi înlocuitorul celebrului telescop spațial Hubble, aflat în funcțiune de peste 30 de ani în care a produs descoperiri astronomice de mare valoare. Poartă numele marelui astronom american Edwin Hubble.

Specialiștii speră ca telescopul spațial James Webb să poată identifica zone de la suprafaţă şi din subteran, unde s-ar putea dezvolta viaţa, inclusiv de pe Marte. De asemenea, va cerceta şi Proxima b, unde cercetătorii consideră că ar putea exista viaţă. JWST va analiza și dacă vreuna dintre planetele din Sistemul TRAPPIST-1 deţine o atmosferă bogată în oxigen.

Telescopul spaţial James Webb ar putea fi cel ce va descoperi viaţa extraterestră