Home » Știință » Primele dovezi ale existenței superacceleratoarelor cosmice din galaxia Calea Lactee

Sursa foto: Hubble/ NASA
Publicat: 13.04.2021

O rază gamma cosmică detectată în timp ce trecea prin Calea Lactee a doborât recordul pentru cea mai mare încărcătură energetică descoperită până acum, ajungând la 957 trilioane de electronvolți (TeV).

Nu numai că este dublu față de recordul anterior, dar ne și aduce mai aproape de confirmarea existenței „superacceleratorilor” cosmici care pot încărca fotonii din Calea Lactee cu astfel de energii.

Un astfel de superaccelerator este numit PeVatron (PeV) și descoperirea sa ne poate ajuta să înțelegem ce anume produce razele gamma extrem de încărcate energetic care se deplasează prin galaxia noastră.

„Aceste cercetări inovatoare deschid calea pentru explorarea Universului extrem. Dovezi observaționale reprezintă un pas important spre aflarea originilor razelor cosmice care nedumeresc omenirea de mai bine de un secol”, a spus Jing Huang, fizician la Academia de Științe din China.

Locul în care se nasc cele mai puternice raze cosmice ale Universului

Detectarea a fost cea mai energetică dintr-o serie de 23 de raze gamma detectate de oamenii de știință, peste nivelul de 398 TeV, la ASgamma, o instituție administrată de China și Japonia în Tibet încă din 1990.

Interesant este că, spre deosebire de recordul anterior care a fost urmărit înapoi până la Nebuloasa Crabului, aceste 23 de raze gamma nu păreau să se îndrepte către o sursă, ci erau răspândite într-un mod difuz pe discul galactic.

Totuși, razele ne-ar putea dezvălui unde ar trebui să căutăm superacceleratoare PeVatron în Calea Lactee, care la rândul lor ne-ar putea ajuta să descoperim, în cele din urmă, locul în care se nasc cele mai puternice raze cosmice ale Universului.

De unde provin razele cosmice?

Cercetătorii cred că razele cosmice provin din surse precum supernove și rămășițe de supernove, regiuni de formare a stelelor și găuri negre supermasive, acolo unde câmpurile magnetice puternice pot accelera particulele. Însă, deocamdată ne-a fost greu să confirmăm aceste idei, pentru că razele cosmice transportă o sarcină electrică. Asta înseamnă că direcția razelor se schimbă atunci când se deplasează printr-un câmp magnetic. Bineînțeles, galaxia este plină de câmpuri magnetice, potrivit Science Alert.

„Dacă putem localiza superacceleratoare reale și active, atunci am putem studia multe alte aspecte. Ce tip de stea emite razele noastre gamma și razele cosmice aferente? Cum poate o stea să accelereze razele cosmice până la energiile PeV? Cum se propagă razele în interiorul discului nostru galactic?”, a explicat Masato Takita, astrofizician la Universitatea din Tokyo, Japonia.

O nouă analiză încearcă să explice strălucirea misterioasă din centrul galaxiei Calea Lactee