Home » Stiinta » Astronomii au detectat cea mai intensă lumină din Univers, o explozie de raze gamma, după 50 de ani de aşteptare

Descopera 11.21.2019
O echipă de astronomi a detectat cea mai intensă lumină din Univers, o explozie de raze gamma care a produs mai multă energie în câteva secunde decât ar fi generat Soarele în zece miliarde de ani.

Fenomenul a fost observat direct de astronomi după o aşteptare de aproape 50 de ani.

Explozia cu o durată foarte scurtă, dar extrem de intensă detectată marţi, a avut loc în urmă cu aproximativ şapte miliarde de ani, fiind provocată de moartea unei stele şi transformarea acesteia într-o supernova, potrivit Mediafax.

Fenomenul, care a primit numele oficial de GRB 190114C, a fost detectat cu ajutorul telescoapelor spaţiale Neil Gehrels Swift şi Fermi Gamma Ray. În doar 22 de secunde, coordonatele au fost transmise astronomilor din lumea întreagă.

Două dintre telescoapele sistemului Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov (MAGIC) din Insulele Canare, care au fost primele ce au monitorizat explozia, au detectat particule de lumină măsurând între 0,2 şi 1 terra electron-volţi (TeV).

Acesta este echivalentul energiei kinetice generate de coliziunile de protoni din Large Hadron Collider, cel mai puternic accelerator de particule construit de om.

Exploziile de raze gamma au fost descoperite în urmă cu 46 de ani, dar aceasta a fost pentru prima dată când fenomenul a fost observat direct. Fenomenul poate fi detectat numai dacă razele sunt îndreptate direct spre Terra.