Home » Știință » Peste 5.000 de tone de praf extraterestru ajung în fiecare an pe suprafața Pământului

Credit foto: Rojas et al., EPSL, 2021
Publicat: 03.05.2021

Știm deja de ceva timp că pe Pământ plouă constant și din plin cu praf spațial. Totuși, având în vedere dimensiunile microscopice, este foarte greu să obținem o estimare precisă a cantității.

Astfel de micrometeoriți nu sunt mai mari decât o fracțiune de milimetru, aruncați precum o „mătreață spațială” de comete și asteroizi care trec pe lângă noi.

După două decenii de colectare de mostre din Antarctica, o echipă internațională de oameni de știință a ajuns acum la o concluzie. În jur de 5.200 de tone de micrometeoriți mai mici de 0,7 milimetri ajung în fiecare an pe Terra. Așadar, micrometeoriții sunt cea mai mare sursă de materiale extraterestre care ajung pe suprafața planetei noastre.

De altfel, atmosfera Pământului este plină cu praf de toate tipurile. Un studiu de anul trecut a descoperit că în jur de 17 milioane de tone de praf grunjos circulă prin atmosferă.

5.200 de tone de tone de micrometeoriți ajung în fiecare an pe Terra

Pentru a reduce „praful de fond”, savanții s-au îndreptat spre stația de cercetare Concordia din Antarctica, acolo unde praful este aproape absent și acumularea de zăpadă este scăzută, ceea ce înseamnă că zăpada care este deja acolo poate fi topită pentru a obține rata de micrometeoriți din regiune.

Astfel, în decurs de șase expediții de-a lungul a 20 de ani, cercetătorii au fost tocmai acest lucru. Echipa a identificat un număr total de 1.280 micrometeoriți care nu erau topiți și 808 de sferule cosmice (rocă spațială topită). Acestea aveau o masă mai mică de 350 de micrograme. Asta le-a permis oamenilor de știință să calculeze rata cu care aceste particule ajung pe suprafața planetei noastre.

Potrivit estimărilor, în jur de 1.600 de tone de micrometeoriți și 3.600 de tone de sferule cosmice ajung în fiecare an pe suprafața Terrei. Asta înseamnă un total anual de 5.200 de tone, potrivit Science Alert.

De unde provine 80% din praful cosmic care ajunge pe suprafața Pământului?

Următoarea etapă din cercetare a fost analizarea prafului pentru a-i determina originea. O densitate mai redusă și o porozitate crescută sugerează origine cometară. De asemenea, o densitate crescută și porozitate redusă indică origine meteorică. Astfel, echipa a concluzionat că în jur de 80% din praful cosmic care ajunge pe suprafața Pământului provine de la comete.

Cunoașterea acestor detalii ne-ar putea ajuta să înțelegem rolul prafului cosmic în apariția moleculelor de apă și carbon pe Terra, în perioada timpurie a Sistemului Solar. Totodată, am putea să descifrăm misterul apariției vieții pe Pământ.

În urmă cu opt ani, pe 17 martie, cel mai mare meteorit observat vreodată lovea Luna. VIDEO