Home » Știință » Rezultate promițătoare în cazul unui vaccin pentru diabetul de tip 1. Ce au aflat cercetătorii

Publicat: 30.05.2021

În cadrul unui studiu restrâns, un vaccin pentru diabetul de tip 1 a ajutat la menținerea producției naturale a corpului de insulină, cel puțin în cazul unui subgrup de pacienți recent diagnosticați.

În cazul pacienților cu diabet de tip 1, sistemul imunitar al corpului atacă celulele beta din pancreas care produc insulină, un hormone necesar pentru ca celulele să absoarbă glucoză din fluxul sangvin. Acești pacienți au nevoie de injecții cu insulin pe tot parcursul vieții pentru a supraviețui.

De asemenea, mulți factori ascunși din interiorul corpului pot afecta cantitatea de insulină necesară unei persoane, astfel că oamenii care depind de insulină au adesea niveluri ridicate și scăzute de glicemie. Glicemia crescută sau hiperglicemia afectează organele pe termen lung, în timp ce glicemia scăzută sau hipoglicemia poate duce la convulsii sau deces pe termen scurt.

În cadrul noului studiu, oamenii de știință au dorit să testeze dacă un vaccin ar putea opri sau încetini distrugerea celulelor producătoare de insulină.

Chiar și producerea extrem de scăzută de insulină este foarte benefică pentru sănătate

„Studiile au arătat că până și producerea extrem de scăzută de insulină este foarte benefică pentru sănătatea pacienților. Oamenii care suferă de diabet și care produc o anumită cantitate de insulină în mod natural nu dezvoltă niveluri scăzută de glicemie atât de ușor”, a explicate dr. Johnny Ludvigsson, profesor la Departamentul de Științe Biochimice și Clinice de la Universitatea Linköping din Suedia.

Ludvigsson și echipa sa au dezvoltat un vaccin produs din glutamatdecarboxilază sau decarboxilaza acidului glutamic (GAD), o proteină ancorată pe suprafață celulelor beta pentru care foarte mulți oameni cu diabet de tip 1 dezvoltă anticorpi.

Oamenii cu anumite versiuni ale genelor sistemului imunitar, cunoscute drept antigenul leucocitar uman (HLA), au un risc mai crescut de dezvoltare a diabetului de tip 1. Numeroase tipuri de HLA cresc riscul de tulburări autoimune, însă o variantă genetică, numită HLA-DR3-DQ2, expune o formă a proteinei GAD la sistemul imunitar pe suprafața celulelor beta. Asta declanșează sistemul imunitar să producă anticorpi împotriva proteinei și să distrugă celulele beta.

Pacienții au primit în mod aleatoriu trei doze de vaccin

Cercetătorii au dorit să afle dacă un vaccin care expune corpul la o cantitate mai mare de GAD ar putea ajuta ajuta sistemul imunitar să tolereze mai bine proteina aflată în mod natural în corp, iar astfel să oprească atacarea celulelor producătoare de insulină.

În faza a doua a studiului clinic, oamenii de știință au înscris 109 pacienți cu vârste cuprinse între 12 și 24 de ani care erau diagnosticați cu diabet de tip 1. În jur de jumătate dintre pacienți erau purtători ai variantei genetice HLA-DR3-DQ2.

Apoi, participanții au fost împărțiți în două grupuri. Jumătate dintre pacienți au primit în mod aleatoriu trei doze de vaccin, fiecare la o lună distanță față de cealaltă, iar cealaltă jumătate au primit placebo, scrie Live Science.

„Tratamentul pare să fie promițător, simplu și sigur”

Cercetătorii au analizat cantitatea de insulină produsă natural de participanți la începutul studiului și după 15 luni. Au mai fost analizate și nivelurile de glicemie și insulina adițională administrată zilnică.

În general, nu a existat nicio diferență între grupul care a primit vaccinul și cel care a primit placebo. Însă, subgrupul de pacienți cu varianta genetică HLA-DR3-DQ2 nu au pierdut producția de insulină la fel de rapid ca ceilalți pacienți.

„Tratamentul pare să fie un mod promițător, simplu și sigur de a menține producerea de insulină la aproximativ jumătate dintre pacienții cu diabet de tip 1, cei care au avut un anumit tip de HLA. Tocmai de aceea, așteptăm cu nerăbdare să desfășurăm studii mai ample și sperăm că acestea vor duce la medicamente care pot schimba progresul diabetului de tip 1”, a mai precizat Ludvigsson.

Cercetătorii cred că un medicament pentru diabetul de tip 2 poate amâna procesul de îmbătrânire

Cercetătorii au descoperit că prediabetul poate fi împărțit în șase subtipuri. Ce riscuri prezintă fiecare grup

O dietă cu prea multe ouă, asociată cu un risc crescut de diabet

Un studiu recent arată că substanțele chimice din casa ta pot cauza diabet

Ce mesaj i-a transmis regele Charles al III-lea lui Donald Trump după tentativa eșuată de asasinare
Ziua în care Orientul şi Occidentul s-au despărţit pentru totodeauna din punct de vedere religios
Cât mai ține canicula? Meteorologii ANM au emis o nouă prognoză
Câți dintre români evită să se bucure din plin de vară pentru că nu sunt mulțumiți de cum arată
Anunțul neașteptat făcut de fratele mai mic al lui Michael Schumacher
„O eroare fundamentală de securitate” a permis atacatorului să se apropie suficient de Donald Trump
Astronomii au măsurat viteza deformării Căii Lactee
Pentru prima dată, au fost găsite niveluri alarmante de fibră de sticlă în lanțul trofic
„Apus de soare”. Moartea lui Barbu Ştefănescu Delavrancea
Luke Perry, cel mai iubit actor din Beverly Hills, 90210. „Nu sunt James Dean. Și nimeni altcineva nu este”
Shannen Doherty: „Nu am terminat cu viața. Nu am terminat cu iubirea. Nu am terminat cu lucrurile pe care mai am să le fac”
Motivul pentru care meteorologii nu zboară în serile de vară
Ana Maria Păunescu, declarații tulburătoare despre Adrian Păunescu: „Eu am în permanență o comunicare cu el!” | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Blocați în spațiu: NASA și Boeing tot nu știu când vor reveni pe Pământ astronauții capsulei Starliner
Test de cultură generală. Care este diferența dintre viespe și albină?
Ultimele 12 luni au marcat cea mai caldă perioadă înregistrată vreodată pe Pământ