Home » Știință » O trăsătura planetară neașteptată a fost descoperită pe planeta Venus

O trăsătura planetară neașteptată a fost descoperită pe planeta Venus

Credit foto. Paul Byrne/NASA/JPL
Publicat: 29.06.2021

Venus ar putea fi o planetă toxică, însă noi dovezi sugerează că planeta ar putea avea mai multe în comun cu Pământul decât am crezut până acum.

Oamenii de știință au descoperit dovezi că scoarța planetei Venus ar putea conține blocuri tectonice care se freacă, deloc diferite de niște blocuri descompuse de gheață. Nu este vorba întocmai de plăcile tectonice ale Pământului, însă descoperirea sugerează că sub scoarța planetei nu este o litosferă globală continuă, ci că o mișcare convectivă se ascunde în adâncuri.

Descoperirea nu oferă doar noi detalii despre Venus, ci ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine evoluția și dinamica tectonicii de pe Terra timpurie.

„Am identificat un tipar anterior nerecunoscut al deformării tectonice pe Venus, un tipar care este declanșat de o mișcare interioară la fel ca pe Pământ”, a spus Paul Byrne, om de știință planetar la Universitatea de Stat din Carolina de Nord, SUA.

„Deși este diferit de tectonica observată pe Terra, tiparul este o dovadă a mișcării interioare care este exprimată la suprafața planetei”, a adăugat Byrne.

„Plăcile tectonice de pe Pământ sunt declanșate de convecția din manta”

Byrne și echipa sa cartografiau suprafața planetei Venus, cu imagini prin radar surprinse de sonda Magellan de la NASA în anii 1990, atunci când au observat că, în zonele de câmpie, unele trăsături par să sugereze mișcare la scară largă.

Pentru a înțelege ce anume credeau că vedeau, cercetătorii au desfășurat mai multe modele computerizate. Aceștia au descoperit că mișcarea convectivă de sub scoarța lui Venus ar putea produce trăsăturile observate, în cazul în care scoarța ar fi descompusă în bucăți mai, și nu plăci.

„Plăcile tectonice de pe Pământ sunt declanșate de convecția din manta. Mantaua este fierbinte sau rece în diferite locuri, se mișcă, iar o parte din acea mișcare este transferată la suprafața Terrei sub formă de mișcare a plăcilor”, a explicat Byrne.

„O variație a acestui fenomen pare să aibă loc pe Venus”

„O variație a acestui fenomen pare să aibă loc pe Venus. Nu este vorba de plăci tectonice ca pe Pământ, nu au fost create lanțuri muntoase uriașe aici sau sisteme gigantice de subducție, dar este o dovadă a deformării cauzate de mișcarea de la interior, din manta, care nu a mai fost demonstrată la scară globală până acum”, a mai precizat Byrne.

Dovezile recente mai sugerează că Venus ar putea fi încă activă din punct de vedere vulcanic. Un studiu publicat anul trecut a descoperit trăsături vulcanice pe suprafața planetei care sunt relativ recente, potrivit Science Alert.

Viitoarele misiuni pe Venus, desfășurate de NASA și Agenția Spațială Europeană, ne vor putea spune mai multe despre această descoperire fascinantă.

NASA va derula două misiuni pe planeta Venus, după mai bine de 30 de ani de la ultima vizită