Home » Stiinta » Noi cercetări arată ce se va întâmpla cu Pământul și planetele din jur pe măsură ce Soarele moare

Ioana Matei 08.03.2021

În timp ce Pământul se deplasează prin Sistemul Solar, vântul nu bate niciodată din spatele nostru. La fiecare pas, șuvoaie de particule fierbinți numite vânt solar sunt produse de Soare, lovindu-se de planeta noastră cu o viteză de aproximativ 1,6 milioane km/h.

Din fericire pentru noi, scutul magnetic al Pământului protejează împotriva acestor vânturi nemiloase, astfel că doar o briză caldă reușește să penetreze atmosfera planetei. Situația este bună, cel puțin pentru moment. Însă, noi cercetări sugerează că scutul magnetic al Terrei nu va fi mereu atât de rezistent, iar vântul solar va deveni tot mai puternic pe măsură ce steaua noastră gazdă se apropie de sfârșitul său inevitabil.

Noul studiu a fost publicat în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Echipa de astronomi a calculate cât de mult va crește intensitatea vântului solar în următoarele 5 miliarde de ani, atunci când Soarele nostru nu va mai avea îndeajuns de mult hidrogen și se va transforma într-un gigant gazos. Până atunci, vântul solar va ajunge atât de puternic încât va eroda scutul magnetic al Pământului. Apoi, mare parte din atmosfera planetei noastre se va descompune, iar odată cu aceasta va dispărea și orice fel de protecție împotriva radiațiilor stelare necruțătoare.

Orice formă de viață de pe Pământ care cumva reușește să supraviețuiască până atunci va fi rapid eradicată, au explicat oamenii de știință.

Magnetosfera fiecărei planete va fi „zdrobită” de intensitatea vântului solar

Peste miliarde de ani, Soarele nostru (la fel ca toate stelele din Univers) își va epuiza în cele din urmă resursele de hidrogen care îi alimentează reacțiile nucleare din miez. Fără acest combustibil, miezul Soarelui va începe să se contracte sub propria gravitație, în timp straturile exterioare ale stelei vor începe să se extindă. În cele din urmă, Soarele va ajunge un gigant gazos roșiatic.

Pe măsură ce atmosfera exterioară a Soarelui se extinde, aceasta va distruge orice planetă care îi iese în cale. Mercur și Venus vor fi mai mult ca sigur distruse. Cât despre Terra, planeta noastră s-ar putea să aibă aceeași soartă.

După 1 miliard de ani de expansiune, Soarele se va prăbuși într-o pitică albă, producând o lumină slabă timp de alte câteva miliarde de ani înainte ca lumina să dispară complet, potrivit Live Science.

Dacă Pământul reușește cumva să supraviețuiască acestei transformări violente a Soarelui, planeta noastră se va trezi într-un sistem solar mult mai diferit decât cel de acum. Forța gravitațională asupra planetelor din jurul Soarelui va slăbi, astfel cauzând planetele care nu sunt distruse să se deplaseze la o distanță de două ori mai mare față de Soare. De asemenea, radiațiile de Soare vor fi mult mai intense decât cele de astăzi.

Noi forme de viață ar putea apărea odată ce bătrânul Soare își pierde vânturile violente

În cele din urmă, modelele astronomilor au sugerat că magnetosfera fiecărei planete va fi „zdrobită” de intensitatea vântului solar. Singurul mod prin care o planetă își poate păstra câmpul magnetic este dacă acesta va fi de 100 de ori mai puternic decât cel al lui Jupiter, sau de 1.000 de ori mai puternic decât cel al Pământului.

„Acest studiu demonstrează cât de dificil este pentru o planetă să-și păstreze magnetosfera în timpul fazelor de evoluție stelară”, a explicat Dimitri Veras, autor coordonator al studiului și astrofizician la Universitatea din Warwick, Regatul Unit.

Cu alte cuvinte, va fi extrem de dificil pentru viața pe planete să supraviețuiască morții Soarelui, însă noi forme de viață ar putea apărea odată ce bătrânul Soare își pierde vânturile violente.

Ce culoare are, de fapt, Soarele?

Soarele tocmai a produs cea mai puternică erupție din 2017. Ce înseamnă asta pentru Pământ?

„Soarele artificial” al Chinei, reactorul de fuziune nucleară, a stabilit un nou record mondial