Home » Stiinta » Un studiu explică de ce nucleul interior al Pământului ar putea fi asimetric

Un studiu explică de ce nucleul interior al Pământului ar putea fi asimetric

06.20.2021
Un studiu explică de ce nucleul interior al Pământului ar putea fi asimetric
Credit foto: Shutterstock

Atunci când undele seismice se deplasează cu repeziciune prin planeta noastră, acestea par să călătorească cu 3% mai repede atunci când se deplasează vertical de la pol la pol, față de atunci când se deplasează orizontal de la est la vest.

Noile modele sugerează că acest lucru se datorează faptului că nucleul solid al Pământului crește mai repede pe o parte, la mare adâncime sub Marea Banda din Indonezia, și mai lent pe cealaltă parte, pe sub Brazilia.

În istoria Pământului a existat un moment în care planeta nu avea un nucleu solid. Cel mai adânc interior al planetei noastre a conținut probabil o masă de material topit timp de miliarde de ani înainte ca fierul lichid din centru să înceapă să se răcească și să se solidifice.

Asta înseamnă că centrul Pământului ar putea fi un roi gigant de fier cristalizat, iar atunci când aceste cristale se aliniază într-un anumit mod cel mai probabil permit undelor seismice să se deplaseze mai repede în unele direcții.

„Cel mai simplu model arăta că nucleul interior este asimetric”

Desfășurând modele privind modul în care s-ar fi putut produce această aliniere, cercetătorii au ajuns la o explicație neașteptată. Nucleul interior al Pământului crește într-un mod asimetric.

„Cel mai simplu model părea destul de neobișnuit și arăta că nucleul interior este asimetric. Partea de vest arată diferit față de partea de est până în centru, nu doar în partea de sus a nucleului interior, așa cum au sugerat unii. Singurul mod prin care putem explica acest lucru este că o parte se dezvoltă mai repede decât cealaltă”, a explicat Daniel Frost, seismolog la Universitatea din California Berkeley, SUA.

Bineînțeles, este imposibil să forăm în nucleul interior al Pământului pentru a afla ce se întâmplă acolo, astfel că acesta este un domeniu de cercetare în care dezbaterile vor fi mereu aprinse. Propagarea undelor seismice și simulările computerizate sunt doar câteva dintre modalitățile prin care putem testa posibile explicații pentru motivul pentru care Terra s-a format în acest fel.

O rată de creștere cu 40% mai mică la poli și cu 130% mai mare la Ecuator

Folosind diferite modele computerizate care explică geodinamica Pământului și fizica mineralelor de fier aflate sub presiune și temperatură ridicată, oamenii de știință au încercat să afle de ce nucleul interior al planetei noastre este aliniat într-un mod atât de neobișnuit.

Cea mai simplă explicație pe care au găsit-o a fost că nucleul de cristal al lumii noastre crește cel mai rapid la Ecuator, în special pe partea de est, potrivit Science Alert.

„Asta corespunde unei rate de creștere care este cu 40% mai mică la poli și cu 130% mai mare la Ecuator față de media globală”, au concluzionat autorii noului studiu.

Așa a fost de la bun început

Această rată de creștere asimetrică sugerează că unele părți ale nucleului interior al Pământului sunt mai calde, în timp ce altele sunt mai reci, astfel contribuind la formarea cristalelor de fier într-un ritm mai accelerat. Gravitația răspândește apoi acest exces de creștere în mod uniform în nucleul planetei, păstrând în general o formă sferică și deplasând cristalele către poli.

În cele din urmă, cercetătorii cred că această deplasare prin gravitație este cea care aliniază rețeaua de cristale a nucleului interior al Pământului de-a lungul axei sale de rotație.

Totodată, se pare că așa a fost de la bun început. Modelul oamenilor de știință sugerează că acest tip de creștere asimetrică a avut loc imediat ce interiorul planetei a început să se răcească și să se solidifice.

Viteza de rotație a Pământului se modifică. Ne afectează?

Pământul sau Marte: Ce arată, de fapt, aceste imagini incredibile?

Numărătoare în premieră. Câte păsări sălbatice au mai rămas pe Pământ?

De cât timp am avea nevoie pentru a opri un asteroid care se îndreaptă spre Pământ?

Frumusețea peisajului de pe Marte, surprinsă în noi imagini făcute de roverul Curiosity al NASA