Home » Știință » Fața unui tânăr neanderthalian de acum 70.000 de ani, reconstruită inclusiv cu tumoarea pe care o avea

Publicat: 30.09.2021

Krijn era un tânăr neanderthalian, care avea o tumoare pe craniu când a murit, în urmă cu 70.000 de ani.

În 2001, un paleontolog amator a găsit o bucată din craniul lui Krijn, în timp ce se uita prin sedimente colectate de pe fundul Mării Nordului, în largul coastei Olandei. Artiștii paleoantropologi au folosit acea bucată de craniu pentru a crea un bust în mărime naturală al lui Krijn, inclusiv umflătura de deasupra sprâncenei sale drepte, unde creștea tumoarea, scrie Live Science.

Krijn a trăit între 70.000 și 50.000 de ani în urmă, în Doggerland, o zonă între Regatul Unit și Europa continentală, scufundată acum sub Marea Nordului.

Ce se știe despre Krijn, tânărul neanderthalian

Un studiu din 2009 publicat în Journal of Human Evolution a dezvăluit câteva detalii despre Krijn. Tânărul neanderhalian era carnivor, iar corpul său nu prezenta nicio dovadă a fructelor de mare în dieta sa, conform unei analize a izotopilor sau a variantelor de elemente, de carbon și azot găsite în craniul său. Mai mult, o leziune deasupra sprâncenei lui Krijn a indicat faptul că avea o tumoare cunoscută sub numele de chist epidermoid.

Aceste chisturi sunt leziuni mai puțin frecvente, cu creștere lentă, care sunt de obicei benigne, mai ales în cazul persoanelor mai mici, așa cum era Krijn. Este posibil ca Krijn să se fi confruntat cu dureri de cap, amețeli, convulsii, probleme de vedere sau poate nu a avut simptome.

Cercetătorii au menționat că a fost prima dată când o astfel de tumoare a fost documentată pe rămășițele unui neanderthalian.

Frații Kennis au recreat trăsăturile unui neanderthalian bazându-se pe craniul lui, dar și pe altele din Neanderthal, precum și pe datele despre culoarea ochilor, părului și pielii locuitorilor din Neanderthal.

Krijn este primul hominin fosil din epoca Pleistocenului (în urmă cu 2,6 milioane până la 11. 700 de ani) găsit pe fundul mării și primul neanderthalian înregistrat în Olanda.

Pe lângă rămășițele lui Krijn, oamenii de știință au mai găsit pe fundul Mării Nordului mai multe artefacte paleolitice mijlocii, inclusiv topoare și pietre ascuțite, cunoscute sub numele de fulgi Levallois.