Home » Știință » Roverul Curiosity al NASA a găsit molecule organice nedescoperite până acum pe Marte

Roverul Curiosity pe Marte. Sursa foto: NASA/JPL-Caltech
Publicat: 11.11.2021

Folosind un nou experiment, roverul Curiosity al NASA a descoperit urme de molecule organice nedetectate până acum pe Marte.

Niciuna dintre moleculele organice identificate în nisip nu conține urme ale vieții, însă acestea sugerează că noua tehnică, care nu a necesitat forare, este un instrument eficient atunci când vine vorba de căutarea de dovezi ale moleculelor bazate pe carbon, acestea fiind elemente de bază pentru viața așa cum o știm noi.

Experimentul a avut loc după ce roverul Curiosity a întâmpinat probleme în timp ce căuta semne ale vieții pe Planeta Roșie la sfârșitul anului 2016. În timp ce roverul se pregătea să extragă mostre de rocă marțiană de la baza Muntelui Sharp, instrumentul de forare s-a defectat subit.

În loc să întrerupă misiunea până la rezolvarea problemei, cercetătorii de la NASA au schimbat tactica.

Un sistem ingenios permite oamenilor de știință să analizeze rapid solul de pe Marte

În loc să transforme mostrele de rocă în pudră, o parte din nisipul care fusese deja extras a fost introdus în „laboratorul de chimie” al roverului Curiosity.

Acest laborator încorporat în rover include doar nouă recipiente cu solvent, astfel că cercetătorii de la NASA trebuie să fie foarte pretențioși în privința mostrelor alese.

Compușii organici din roca marțiană sunt foarte dificil de detectat, pentru că, după ce se încălzesc, aceștia se descompun în molecule mai simple. Însă, dacă acești compuși organici reacționează mai întâi cu chimicalele, aceștia vor putea să ajungă în laborator fără să se descompună. Tocmai de aceea, Curiosity a fost echipat cu nouă recipiente cu solvent.

Sistemul ingenios permite oamenilor de știință să analizeze rapid solul de pe Marte din confortul laboratoarelor de pe Pământ. Totuși, până la sfârșitul anului 2016, sistemul nu fusese testat.

Ce înseamnă prezența acestor molecule organice pe Marte?

Echipa de la NASA nu se aștepta ca nisipul să fie bogat în materii organice, însă merita o încercare. Astfel, aceștia au găsit numeroși compuși organici inclusiv amoniac și acid benzoic. Unii dintre compușii organici nu au mai fost niciodată identificați pe Marte.

Acum, câțiva ani mai târziu, rezultatele au fost în sfârșit evaluate de experți și publicate, scrie Science Alert.

Prezența acestor molecule organice nu înseamnă în mod definitiv că a existat cândva viață pe Marte. Însă descoperirea este interesantă și arată că această tehnică poate fi folosită pentru căutarea vieții, chiar și fără abilitatea de forare.

NASA are în plan efectuarea unei misiuni în anii 2030 pentru a colecta restul mostrelor de la Curiosity, astfel încât acestea să fie analizate mai bine pe planeta noastră.

Roverul Perseverance al NASA a confirmat că Marte a găzduit cândva un lac imens în Craterul Jezero