Home » Știință » Universul ascunde o abundență de molecule necesare apariției vieții. „Este promițător”

Publicat: 11.10.2021

Universul ar putea ascunde o abundență de molecule necesare apariției vieții, arată un nou studiu al cercetătorilor de la Harvard.

Stelele se formează din nori imenși de praf și gaz, care se prăbușesc sub propria greutate în structuri simulare unor discuri. Centrul acelor discuri se înfierbântă prin fricțiune și presiune până când se aprind în stele alimentate de fuziune, în timp ce materia din jur se acumulează în bucăți tot mai mari.

„Știm de ceva timp că planetele se formează în discurile din jurul stelelor tinere și că acele discuri conțin molecule care pot prezice viitoarele compoziții ale planetelor”, a explicat Karin Öberg, astrochimist la Universitatea Harvard.

Abundența unei clase de molecule, una dintre cele mai importante descoperiri

Öberg și colegii săi au analizat cinci discuri protoplanetare, toate având o vechime de la 1 până la 10 milioane de ani, aflate la câteva sute de ani-lumină depărtare de Pământ. „Asta înseamnă că se află într-o epocă activă de formare planetară”, a precizat Öberg.

Una dintre cele mai importante descoperiri a fost abundența și răspândirea unei clase de molecule cunoscute drept cianuri. Cel mai simplu membru al acestei familii, acidul cianhidric (sau cianura de hidrogen), este considerat de obicei otravă, deși numeroase teorii pentru originea vieții includ un rol major pentru această clasă de chimicale.

„Descoperirea lor într-o abundență atât de mare înseamnă că planetele se formează într-un fel de supă astfel încât să declanșeze apariția vieții”, a adăugat Öberg.

„Este promițător din punct de vedere al originii vieții”

Cianurile mai au tendința să fie concentrate către interiorul și planurile mediane ale discurilor studiate de către echipă, adică exact locul în care planetele sunt așteptate să se formeze, potrivit Live Science.

Astfel de molecule s-ar putea forma doar într-un mediu scăzut în oxigen cu o cantitate însemnată de carbon, a mai subliniat Öberg. Asta sugerează că planetele se vor forma cu atmosfere bogate în carbon, un alt avantaj pentru ființele vii, deoarece carbonul este baza chimiei organice.

Rezultatele arată că cel puțin o parte din „cărămizile vieții” sunt probabil disponibile în alte sisteme stelare, însă asta nu înseamnă neapărat că omenirea va găsi organisme vii în alte locuri.

„Este promițător din punct de vedere al originii vieții. Însă mai sunt necesare multe cercetări”, a mai spus Öberg.

Astrofizicienii au simulat structura cuantică primordială a Universului nostru