Home » Stiinta » Motivul pentru care toate roverele de pe Marte vor trece în „modul de siguranță”. SUA și China opresc temporar toate cercetările

Ioana Matei 10.01.2021
Roverul Curiosity al NASA. Sursa foto: NASA

Singurele două agenții spațiale din lume care au trimis cu succes rovere robotice pe Marte, NASA și Administrația Spațială Națională a Chinei (CNSA), nu au de ales. Roverele de pe Planeta Roșie vor trebui să treacă în „modul de siguranță”, iar cercetările vor fi oprite temporar.

Motivul? Soarele este pe cale să treacă între Pământ și Marte într-un eveniment numit „conjuncția solară a lui Marte”, fapt ce împiedică toată comunicațiile directe până când cele două planete își vor recăpăta pozițiile anterioare, potrivit unui anunț recent al NASA.

Deși evenimentul va dura doar între 2 și 16 octombrie, „conjuncția solară a lui Marte” ridică mari semne de întrebare despre menținerea comunicațiilor cu sonde sau misiunile cu echipaj trimise pe Planeta Roșie, și nu numai.

„Fiecare misiune a primit o temă de făcut până când vor auzi de la noi din nou”

Dacă inginerii de la NASA încearcă să trimită semnale la roverele marțiene ale agenției prin razele ionizate ale Soarelui, comunicațiile pot fi perturbate. Bineînțeles, roverele precum Perseverance necesită comenzi extrem de precise pentru a desfășura acțiuni, iar orice semnale perturbate pot declanșa acțiuni periculoase ale roverului. În consecință, NASA a ales să se abțină de la trimiterea semnalelor în intervalul 2 și 16 octombrie. Din aceleași motive, CNSA a decis să treacă roverul Zhurong și sonda spațială Tianwen-1 în „modul de siguranță”, oprind toate cercetările științifice până când „conjuncția solară a lui Marte” se încheie.

Misiunile marțiene ale NASA, în sensul acelor de ceasornic, din stânga sus: roverul Perseverance și elicopterul Ingenuity, sonda InSight, Odyssey orbiter, MAVEN orbiter, roverul Curiosity și Mars Reconnaissance Orbiter. Sursa foto: NASA/JPL-Caltech

„Deși misiunile noastre marțiene nu vor fi atât de active în următoarele săptămâni, acestea ne vor anunța în privința stării lor de sănătate. Fiecare misiune a primit o temă de făcut până când vor auzi de la noi din nou”, a explicat Roy Gladden, de la Jet Propulsion Laboratory al NASA.

Spre exemplu, roverele Curiosity și Perseverance nu se vor opri din monitorizarea vremii de pe Marte, însă multiple instrumente de la bordul vehiculelor vor fi oprite. Sonda InSight va continua să fie atentă la seismele marțiene, în  timp ce vehiculele de pe orbită ale NASA vor trimite mesaje către Pământ oricând este posibil. Acest eveniment de conjuncție nu implică o erupție solară care afectează suprafața planetei. Pur și simplu, Soarele este în calea noastră, fapt ce înseamnă că nu putem comunica foarte clar cu orice am trimis pe Marte timp de câteva săptămâni. Dacă NASA sau CNSA ar încerca să trimită semnale, misiunea ar putea fi compromisă foarte ușor.

Ce s-ar fi întâmplat dacă erau trimiși astronauți pe Marte?

Dacă astronauții ar fi fost trimiși deja pe suprafața Planetei Roșii, aceștia ar fi primit cu întârziere instrucțiuni de la NASA, iar instrucțiunile perturbate ar putea avea consecințe mortale. Conjuncțiile solare ale lui Marte au loc o dată la fiecare doi ani, ceea ce înseamnă că orice misiune programată pentru patru ani (timpul maxim de expunere la radiație pentru oameni) va avea cel puțin o perioadă de două săptămâni de contact aproape inexistent cu Terra.

Bineînțeles, această problemă ar putea fi evitată cu un satelit poziționat între Terra și Marte. Însă, scenariul cu adevărat terifiant ar putea avea loc în viitorul îndepărtat. Într-o bună zi, omenirea s-ar putea muta pe o lume în afara Sistemului Solar. Dacă o lume străină dintr-un alt sistem solar se deplasează în spatele stelei sale gazdă, oamenii ar trebui să aștepte ca planeta lor să se deplaseze în cealaltă parte a stelei gazdă. Această problemă nici nu se compară cu distanțele vaste dintre stele. Cea mai apropiată stea, Alpha Centauri, este situată la 4,5 ani-lumină. Asta înseamnă că orice semnal trimis către oamenii dintr-o misiune interstelară situată acolo nu ar primi un răspuns decât după cel puțin 9 ani. Din fericire, semnalele trimise pe Marte necesită minute, nu ani. Totuși, trimiterea semnalelor în spațiu ar putea reprezenta o provocare majoră pentru viitorul călătoriilor spațiale.

NASA a ales locul unde va pune roverul care va pleca în misiune pe Lună. Ce trebuie să caute

Roverul Perseverance al NASA tocmai a colectat o mostră de rocă perfectă de pe Marte

Misiune încheiată pentru roverul Zhurong trimis de China pe Marte. Ce se întâmplă acum

Prima mostră de rocă marțiană a roverului Perseverance a dispărut. NASA explică ce s-ar fi întâmplat

Aleksei Navalnîi, liderul opoziţiei ruse, a primit Premiul Saharov pentru „curajul său imens”
După filmul pe Stația Spațială Internațională, rușii vor să facă unul pe Lună sau Marte
Pământul ar putea deveni „extraterestru” pentru oameni până în anul 2500
Un muzeu a predat și apoi a răscumpărat un tablou celebru furat de naziști
Unele vaccinuri protejează toată viața. De ce trebuie să facem rapel împotriva COVID-19?
Uleiul CBD ar fi micșorat tumoarea unei femei diagnosticată cu cancer pulmonar