Home » Știință » O gaură neagră, descoperită într-un roi stelar în afara galaxiei Calea Lactee

O gaură neagră, descoperită într-un roi stelar în afara galaxiei Calea Lactee

Credit foto: ESO/M. Kornmesser
Publicat: 19.11.2021

Astronomii au descoperit o mică gaură neagră într-un roi stelar situat în afara galaxiei Calea Lactee. Aceștia au găsit gaura neagră cu ajutorul telescopului Very Large Telescope (VLT) de la Observatorul Sudic European (ESO).

Cercetătorii au folosit telescopul pentru a vedea cum influențează gaura neagră mișcarea unei stele din apropiere. Aceasta este prima oară când metoda respectivă este folosită pentru a dezvălui prezența unei găuri negre în afara galaxiei noastre.

Astronomii sugerează că metoda ar putea fi cheia pentru dezvăluirea găurilor negre ascunse din Calea Lactee și galaxiile din apropiere, dar și pentru a ne ajuta să aflăm cum se formează și evoluează aceste obiecte misterioase.

Gaura neagră a fost găsită în Norul lui Magellan

Noua gaură neagră a fost găsită în NGC 1850, un roi de mii de stele situat la aproximativ 160.000 de ani-lumină în Norul lui Magellan, o galaxie învecinată cu a noastră.

Sara Saracino, de la Institutul de Cercetare în Astrofizică de la Universitatea John Moores din Liverpool, a declarat că „la fel ca Sherlock Holmes, noi ne uităm la fiecare stea din acest roi cu o lupă pentru a găsi dovezi ale prezenței găurilor negre, dar fără să le vedem direct”.

Potrivit studiului publicat în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, această gaură neagră este de aproximativ 11 ori mai masivă decât Soarele.

Găurile negre mici cu masă stelară au mai fost găsite în alte galaxii cu ajutorul radiațiilor X emise pe măsură ce acestea „înghit” materie, sau prin undele gravitaționale generate în timpul coliziunilor cu alte găuri negre sau stele neutronice.

Prima oară când o gaură neagră a fost găsită într-un roi stelar atât de tânăr

Totuși, majoritatea găurilor negre cu masă stelară nu-și dezvăluie prezența prin raze X sau unde gravitaționale. Stefan Dreizler, membru al echipei de la Universitatea Gottingen din Germania, a explicat că „marea majoritatea poate fi dezvăluită doar în mod dinamic”.

„Atunci când formează un sistem cu o stea, găurile negre vor afecta mișcarea stelei într-un mod subtil dar detectabil, astfel că noi le găsim cu instrumente sofisticate”, a precizat Dreizler.

Metoda folosită de Saracino și colegii săi ar putea permite astronomilor să găsească mai multe găuri negre și să descifreze misterele acestora. Totodată, aceasta este prima oară când o gaură neagră a fost găsită într-un roi stelar atât de tânăr, acesta având doar 100 de milioane de ani vechime.

Premieră astronomică. Oamenii de știință au confirmat coliziunea dintre o gaură neagră și o stea neutronică