Home » Știință » Premieră astronomică. Oamenii de știință au confirmat coliziunea dintre o gaură neagră și o stea neutronică

Credit foto: Carl Knox/OzGrav/Swinburne University
Publicat: 04.07.2021

Pentru prima oară în istorie, oamenii de știință au confirmat coliziunea dintre o gaură neagră și o stea neutronică. Momentul fatidic dintre cele două obiecte extreme a fost atât de puternic încât a trimis unde de șoc prin spațiul cosmic ce pot fi detectate miliarde de ani mai târziu.

În mod surprinzător, descoperirea astronomică nu a fost făcută doar o dată, ci de două ori, după cum a anunțat o echipă internațională de mii de savanți.

În cadrul unui nou studiu care confirmă descoperirea fără precedent, cercetătorii au detaliat detectarea undelor gravitaționale ce rezultă din două fuziuni separate între găuri negre și stele neutronice, fiecare fiind înregistrate de astronomi la doar 10 zile distanță una față de cealaltă, în ianuarie 2020.

„Stelele neutronice care fuzionează cu găuri negre sunt printre cele mai extreme fenomene din Univers. Observarea acestor coliziuni deschide calea pentru înțelegerea mai completă a fizicii fundamentale, precum și a modului în care stelele se nasc, trăiesc și mor”, a explicat Rory Smith, astrofizician la Centrul de Excelență ARC pentru Descoperirea Undelor Gravitaționale (OzGrav) de la Universitatea Monash, Australia.

„Aceste coliziuni au zguduit Universul, iar noi am detectat undele trimise prin spațiul cosmic”

Descoperirea aproape simultană a celor două evenimente, numite GW200105 și GW200115, evidențiază viteza prin care domeniul undelor gravitaționale evoluează, potrivit Science Alert.

În doar jumătate de deceniu de la prima descoperire confirmată a undelor gravitaționale, cercetătorii au detectat acum aceste unde la zeci de evenimente. În total, în jur de 50 de cazuri individuale de găuri negre care fuzionează cu alte găuri negre (sau stele neutronice cu alte stele neutronice) au fost detectate.

„Aceste coliziuni au zguduit Universul, iar noi am detectat undele trimise de acestea prin spațiul cosmic. Fiecare coliziune nu este doar fuziunea dintre două obiecte masive și dense. Este de fapt ca jocul video Pac-Man, fiecare gaură neagră înghițindu-și steaua neutronică în totalitate”, a precizat Susan Scott, astrofizician la Universitatea Națională Australiană (ANU).

Primele exemple de găuri negre care fuzionează cu stele neutronice

„Vedem acum primele exemple de găuri negre care fuzionează cu stele neutronice, astfel că știm că există”, a spus și astronomul Maya Fishbach de la Universitatea Northwestern, SUA.

„Însă, mai sunt multe detalii pe care nu le știm despre stelele neutronice și găurile negre. Cât de mici sau mari sunt? Cât de repede se rotesc? Cum își aleg partenerul de fuziune? Cu ajutorul viitoarelor date privind undele gravitaționale, vom putea să răspundem la aceste întrebări și să aflăm cum iau naștere cele mai extreme obiecte din Univers”, a adăugat Fishbach.

Noi imagini fără precedent cu gaura neagră supermasivă M87*