Home » Știință » O echipă alcătuită dintr-un astronom și pasionați de știință a descoperit o uriașă planetă gazoasă

Credit foto: Laurie Hatch/Lick Observatory
Publicat: 18.01.2022

O echipă alcătuită dintr-un astronom și cetățeni pasionați de știință, cu un bun simț al observației, a descoperit o uriașă planetă gazoasă care nu putea fi înregistrată cu instrumentele folosite în mod obișnuit.

Planeta, TOI-2180 b, are același diametru ca Jupiter, însă este de aproape trei ori mai grea. Cercetătorii cred, de asemenea, că planeta conține de 105 ori masa Pământului în elemente mai grele decât heliul și hidrogenul. Nu există nimic asemănător în Sistemul Solar.

Detaliile descoperirii au fost publicate în Astronomical Journal și prezentate la evenimentul de presă virtual al Societății Americane de Astronomie din 13 ianuarie.

„TOI-2180 b este o planetă atât de interesantă de găsit”, a spus astronomul Paul Dalba, care a ajutat la confirmarea existenței planetei, scrie EurekAlert!.

O echipă mai puțin obișnuită a făcut o descoperire remarcabilă

„Are 3 calități: o orbită de câteva sute de zile, este relativ aproape de Pământ (379 de ani-lumină sunt considerați aproape pentru o exoplanetă) și  suntem capabili să o vedem tranzitând în fața stelei sale. Este foarte rar ca astronomii să descopere o planetă care bifează la toate aceste trei cerințe”, a adăugat astronomul.

Dalba a mai explicat că planeta este specială deoarece are nevoie de 261 de zile pentru a finaliza o rotație în jurul stelei sale, un timp relativ îndelungat în comparație cu mulți giganți gazoși cunoscuți din afara Sistemului Solar. Apropierea sa relativă de Pământ și luminozitatea stelei pe care o orbitează cresc, de asemenea, probabilitatea ca astronomii să poată afla mai multe despre planetă.

o echipă ciudată
O exoplanetă gigantă gazoasă care orbitează o stea de tip G, similară cu TOI-2180 b. Foto: NASA

Pentru a localiza exoplanete, satelitul TESS al NASA privește o parte a cerului timp de o lună, apoi merge mai departe. Instrumentul caută fluctuații de luminozitate care apar atunci când o planetă trece prin fața unei stele.

„Regula de bază este că trebuie să vedem trei scăderi sau tranzituri înainte de a ne gândi că am găsit o planetă”, a spus Dalba. Un singur eveniment de tranzit ar putea fi cauzat de o neconcordanță a telescopului sau de o stea care seamănă cu o planetă. Din aceste motive, TESS nu se concentrează pe aceste evenimente unice de tranzit. Cu toate acestea, o echipă de cetățeni pasionați de știință le urmărește.

Cum au descoperit cetățenii noua planetă

Privind datele TESS, Tom Jacobs, un membru al grupului și fost ofițer al Marinei americane, a văzut lumina slabă de la steaua TOI-2180, chiar dacă s-a întâmplat doar o singură dată. Grupul său l-a anunțat pe Dalba, care este specializat în studierea planetelor a căror orbită în jurul stelelor durează mai mult timp.

Folosind telescopul automat de căutare a planetelor al Observatorului Lick, Dalba și colegii săi au observat atracția gravitațională a planetei asupra stelei, fapt ce le-a permis să calculeze masa TOI-2180 b și să estimeze o serie de posibilități pentru orbita acesteia.

În speranța că va observa un al doilea eveniment de tranzit, Dalba a organizat o campanie folosind 14 telescoape diferite pe trei continente din emisfera nordică. Pe parcursul a 11 zile din august 2021, efortul a dus la 20.000 de imagini ale stelei TOI-2180, deși niciuna dintre ele nu a detectat planeta în mod precis.

„Efortul depus este cu adevărat important și impresionant”

Cu toate acestea, campania a determinat grupul să estimeze că TESS va vedea planeta tranzitând din nou steaua sa în februarie, moment în care vor încerca din nou să o studieze.

Grupul „vânătorilor de planete” preia date date de la sateliții NASA precum TESS și caută evenimente de tranzit unice. În timp ce astronomii profesioniști folosesc algoritmi pentru a scana o mulțime de date automat, Visual Survey Group folosește un program creat chiar de ei pentru a inspecta manual datele telescopului.

„Efortul depus este cu adevărat important și impresionant, deoarece este greu să scrii un cod care să poată identifica în mod fiabil evenimentele de tranzit individuale. Acesta este un domeniu în care oamenii încă sunt mai buni decât codul”, a spus Dalba.

A fost găsită a doua potențială exolună în afara Sistemului Solar și este uriașă