Home » Știință » Telescopul Spațial Hubble a surprins o imagine spectaculoasă cu o nebuloasă în care se formează noi stele

Credit foto: NASA, ESA, and J. Tan (Chalmers University of Technology); Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)
Publicat: 03.12.2021

Telescopul Spațial Hubble a surprins o imagine spectaculoasă cu Nebuloasa Prawn care plutește prin spațiul cosmic.

Nebuloasa Prawn (Crevete), cunoscută oficial drept IC 4628, este o nebuloasă de emisie situată la 6.000 de ani-lumină depărtare de Pământ, în Constelația Scorpionul. Nebuloasele, sau nori de gaz și praf interstelar, se formează în urma exploziilor stelare masive. În schimb, acest material interstelar oferă o șansă la viață noilor stele.

Întinzându-se pe mai bine de 250 de ani-lumină, nebuloasa IC 4628 este considerată a fi o creșă stelară uriașă, acolo unde noi stele se formează. Oamenii de știință au clasificat-o drept nebuloasă de emisie pentru că gazul său poate fi încărcat cu energie, sau ionizat, de radiația de la stelele din apropiere. Acel proces produce electroni care emit energia absorbită sub formă de lumină infraroșie, arată un comunicat de la NASA.

Nebuloasa este extrem de dificil de observat de pe Pământ

Cu toate acestea, ochiul uman nu poate detecta acest tip de lumină, ceea ce face nebuloasa extrem de dificil de observat de pe Pământ. Însă, Telescopul Spațial Hubble este capabil să observe îndeaproape structura nebuloasei, inclusiv regiunile luminoase de gaz strălucitor și formare stelară.

În imaginile recente publicate de NASA, care surprind o porțiune mică din regiunea de formare stelară vastă a nebuloasei, vârtejurile roșiatice de praf și gaz indică prezența emisiilor de fier ionizat (Fe II).

Imaginile au fost făcute cu instrumentul Wide Field Camera 3 al lui Hubble

De asemenea, imaginile recente au fost făcute cu instrumentul Wide Field Camera 3 al lui Hubble, făcând parte dintr-un studiu amplu al stelelor de dimensiune masivă și intermediară aflate în primele etape ale dezvoltării, acestea fiind cunoscute și ca protostele.

„Astronomii au folosit sensibilitatea la infraroșu a instrumentului Wide Field Camera 3 al lui Hubble pentru a căuta hidrogenul ionizat de lumina ultravioletă ionizată de către protostele, jeturi de la stele și alte elemente”, au mai explicat cercetătorii de la NASA.

Telescopul Spațial James Webb, succesorul lui Hubble, va trece prin „două săptămâni de teroare”