Home » Știință » Sunt rețelele 5G un pericol pentru avioane? Iată tot ce trebuie să știm

Sunt rețelele 5G un pericol pentru avioane? Iată tot ce trebuie să știm

Publicat: 27.01.2022
Sunt rețelele 5G un pericol pentru avioane? Iată tot ce trebuie să știm
Sursa foto: Shutterstock

Mai multe companii aeriene internaționale au anulat recent zborurile către anumite aeroporturi din SUA din cauza temerilor că rețelele 5G ar putea interfera cu echipamentele unor avioane.

După ce reprezentanții companiilor și Administrația Federală a Aviației a transmis avertismente despre potențiala problemă, companiile de telecomunicații AT&T și Verizon au amânat activarea unor antene 5G în jurul aeroporturilor din SUA, notează Science Alert.

Dar cum ar putea rețelele 5G să interfereze cu avioanele? Și se poate rezolva problema?

Rețelele 5G și radioaltimetria

În prezent, implementate în mai multe țări din întreaga lume, rețelele 5G sunt a cincea generație de tehnologie de telefonie mobilă. Ar putea oferi viteze de rețea de până la 100 de ori mai rapide decât cele disponibile prin 4G.

Pentru a asigura viteze mari cu cea mai mare acoperire posibilă, AT&T și Verizon plănuiseră să genereze internet 5G folosind ceva numit frecvențe în bandă C, un tip de frecvențe radio (sau unde radio) între 3,7 și 3,98 GHz.

Aceste frecvențe sunt adiacente celor utilizate de aeronavele moderne pentru a măsura altitudinea. O piesă importantă a echipamentului unei aeronave, numită radioaltimetru, funcționează pe frecvențe din banda C între 4,2-4,4 GHz.

Turnuri 5G din apropierea aeroporturilor ar putea provoca interferențe

Piloții se bazează pe radioaltimetre pentru a ateriza avionul în siguranță, în special atunci când vizibilitatea este slabă, de exemplu, când aeroportul este înconjurat de munți înalți sau când există condiții de ceață.

Preocuparea este că, din cauza decalajului îngust dintre frecvențele 5G și altimetrele radio, undele radio de la turnurile 5G din apropierea aeroporturilor ar putea provoca interferențe. Adică, persoanele care folosesc 5G pe telefoanele lor ar putea distorsiona sau deteriora fără să vrea semnalul radioaltimetrului.

Dacă se întâmplă acest lucru, chiar și pentru câteva secunde, ar putea însemna că pilotul nu primește informațiile corecte în timpul aterizării. Din acest motiv, Administrația Federală a Aviației din SUA și-a exprimat îngrijorarea.

Ce este de făcut?

Alte țări care lansează 5G folosesc frecvențe în bandă C care se suprapun cu sau sunt apropiate de cele ale radioaltimetrelor, fără nicio problemă raportată. De exemplu, în Marea Britanie, 5G ajunge până la 4 GHz. Riscul este cu atât mai mic cu cât sunt mai puțini munți în zonă.

Alte țări își operează 5G pe o frecvență puțin mai îndepărtată de cea a echipamentelor aeronavelor. În Uniunea Europeană, de exemplu, 5G ajunge până la 3,8 GHz. Aceasta ar putea fi o opțiune bună pentru aeroporturile din SUA.

Cea mai bună opțiune, pe termen lung, ar fi să folosim o bandă mult mai mare pentru 5G, cum ar fi între 24 GHz și  47 GHz. La aceste frecvențe, vitezele datelor sunt semnificativ mai mari, deși aria de acoperire a fiecărei celule va fi mult mai mică (deci ai avea nevoie de mai multe turnuri).

Ajustarea intervalului de frecvență al radioaltimetrelor, o posibilă soluție

Există, de asemenea, o opțiune de reducere a puterii semnalului de la turnurile din jurul aeroporturilor, ceea ce se pare că a fost făcut în Franța și Canada. Nu este vorba despre schimbarea frecvenței (puterea semnalului este măsurată în decibeli, nu GHz) dar limitarea puterii semnalului poate reduce probabilitatea de a interfera cu benzile învecinate.

O altă soluție potențială ar fi ajustarea intervalului de frecvență al radioaltimetrelor. Dar acest lucru ar dura mult timp și, probabil, ar necesita resurse intensive pentru industria aviației.

Deși riscul unei complicații în timpul zborului din cauza interferenței 5G poate fi foarte scăzut, deoarece vorbim despre siguranța umană, trebuie să luăm orice riscuri posibile foarte în serios.

Mișcarea de a amâna lansarea antenelor 5G în apropierea aeroporturilor din SUA este o opțiune bună, în timp ce autoritățile relevante determină cea mai sigură cale de urmat.

Vă recomandăm să citiți și:

Un nou dispozitiv permite oamenilor cu probleme de vedere „să vadă” în infraroșu

Care este cel mai ieftin mod de a încălzi locuința pe timpul iernii

Mexicul folosește energia solară pentru a curăța canalele de pe vremea aztecilor, încă funcționale

Primele electronice printate și complet reciclabile din lume au fost create de ingineri

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Cele mai noi articole
Soarta Batalionului Azov, după ce soldații s-au predat forțelor ruse (DOCUMENTAR)
Soarta Batalionului Azov, după ce soldații s-au predat forțelor ruse (DOCUMENTAR)
De ce există atât de mulți giganți în adâncurile oceanelor? Explicația te va surprinde
De ce există atât de mulți giganți în adâncurile oceanelor? Explicația te va surprinde
„Makarov”, posibila urmașă a navei amiral „Moskva” (DOCUMENTAR)
„Makarov”, posibila urmașă a navei amiral „Moskva” (DOCUMENTAR)
Lumea se confruntă cu mari provocări din cauza COVID-19, a variolei maimuței și a războaielor 
Lumea se confruntă cu mari provocări din cauza COVID-19, a variolei maimuței și a războaielor 
Se împlinesc 479 de ani de la moartea omului care ne-a învăţat că Pământul se învârte în jurul Soarelui
Se împlinesc 479 de ani de la moartea omului care ne-a învăţat că Pământul se învârte în jurul Soarelui
Când încep temperaturile de peste 30 de grade Celsius? Prognoza anunțată de ANM
Când încep temperaturile de peste 30 de grade Celsius? Prognoza anunțată de ANM
Cum ar putea fi benefic pentru restul lumii impasul prin care trec monedele virtuale?
Cum ar putea fi benefic pentru restul lumii impasul prin care trec monedele virtuale?
Japonia, cu un pas mai aproape de deversarea apei radioactive de la Fukushima în Pacific 
Japonia, cu un pas mai aproape de deversarea apei radioactive de la Fukushima în Pacific 
Big Ben, aproape finalizat după o restaurare de 80 de milioane de lire sterline
Big Ben, aproape finalizat după o restaurare de 80 de milioane de lire sterline
Un moment crucial în istoria omenirii. Când am putea deveni o specie interplanetară?
Un moment crucial în istoria omenirii. Când am putea deveni o specie interplanetară?
Marlene Dietrich, actrița de origine germană care putea să frângă inima oricui
Marlene Dietrich, actrița de origine germană care putea să frângă inima oricui
Marius Tucă Show începe marți, 24 mai, de la ora 20.00, live pe gandul.ro
Marius Tucă Show începe marți, 24 mai, de la ora 20.00, live pe gandul.ro
Vulcanii antici, sursă de apă pentru astronauți pe Lună? Indicii cruciale pentru viitoarele baze lunare
Vulcanii antici, sursă de apă pentru astronauți pe Lună? Indicii cruciale pentru viitoarele baze lunare
Oamenii de știință au reușit să readucă la viață ochii umani aflați pe moarte
Oamenii de știință au reușit să readucă la viață ochii umani aflați pe moarte
Specii de delfini necunoscute până acum, vechi de 20 de milioane de ani, au fost descoperite în Elveția
Specii de delfini necunoscute până acum, vechi de 20 de milioane de ani, au fost descoperite în Elveția
Mayașii își împodobeau dinții cu nestemate, iar practica antică avea o semnificație aparte
Mayașii își împodobeau dinții cu nestemate, iar practica antică avea o semnificație aparte
Peste 90% din suprafața studiată în acest an în Marea Barieră de Corali a albit
Peste 90% din suprafața studiată în acest an în Marea Barieră de Corali a albit
O nouă generație de nanoboți ucide bacteriile dentare folosind căldură. De ce e nevoie de ei?
O nouă generație de nanoboți ucide bacteriile dentare folosind căldură. De ce e nevoie de ei?