Home » Știință » Sunt rețelele 5G un pericol pentru avioane? Iată tot ce trebuie să știm

Sunt rețelele 5G un pericol pentru avioane? Iată tot ce trebuie să știm

Sunt rețelele 5G un pericol pentru avioane? Iată tot ce trebuie să știm
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 27.01.2022

Mai multe companii aeriene internaționale au anulat recent zborurile către anumite aeroporturi din SUA din cauza temerilor că rețelele 5G ar putea interfera cu echipamentele unor avioane.

După ce reprezentanții companiilor și Administrația Federală a Aviației a transmis avertismente despre potențiala problemă, companiile de telecomunicații AT&T și Verizon au amânat activarea unor antene 5G în jurul aeroporturilor din SUA, notează Science Alert.

Dar cum ar putea rețelele 5G să interfereze cu avioanele? Și se poate rezolva problema?

Rețelele 5G și radioaltimetria

În prezent, implementate în mai multe țări din întreaga lume, rețelele 5G sunt a cincea generație de tehnologie de telefonie mobilă. Ar putea oferi viteze de rețea de până la 100 de ori mai rapide decât cele disponibile prin 4G.

Pentru a asigura viteze mari cu cea mai mare acoperire posibilă, AT&T și Verizon plănuiseră să genereze internet 5G folosind ceva numit frecvențe în bandă C, un tip de frecvențe radio (sau unde radio) între 3,7 și 3,98 GHz.

Aceste frecvențe sunt adiacente celor utilizate de aeronavele moderne pentru a măsura altitudinea. O piesă importantă a echipamentului unei aeronave, numită radioaltimetru, funcționează pe frecvențe din banda C între 4,2-4,4 GHz.

Turnuri 5G din apropierea aeroporturilor ar putea provoca interferențe

Piloții se bazează pe radioaltimetre pentru a ateriza avionul în siguranță, în special atunci când vizibilitatea este slabă, de exemplu, când aeroportul este înconjurat de munți înalți sau când există condiții de ceață.

Preocuparea este că, din cauza decalajului îngust dintre frecvențele 5G și altimetrele radio, undele radio de la turnurile 5G din apropierea aeroporturilor ar putea provoca interferențe. Adică, persoanele care folosesc 5G pe telefoanele lor ar putea distorsiona sau deteriora fără să vrea semnalul radioaltimetrului.

Dacă se întâmplă acest lucru, chiar și pentru câteva secunde, ar putea însemna că pilotul nu primește informațiile corecte în timpul aterizării. Din acest motiv, Administrația Federală a Aviației din SUA și-a exprimat îngrijorarea.

Ce este de făcut?

Alte țări care lansează 5G folosesc frecvențe în bandă C care se suprapun cu sau sunt apropiate de cele ale radioaltimetrelor, fără nicio problemă raportată. De exemplu, în Marea Britanie, 5G ajunge până la 4 GHz. Riscul este cu atât mai mic cu cât sunt mai puțini munți în zonă.

Alte țări își operează 5G pe o frecvență puțin mai îndepărtată de cea a echipamentelor aeronavelor. În Uniunea Europeană, de exemplu, 5G ajunge până la 3,8 GHz. Aceasta ar putea fi o opțiune bună pentru aeroporturile din SUA.

Cea mai bună opțiune, pe termen lung, ar fi să folosim o bandă mult mai mare pentru 5G, cum ar fi între 24 GHz și  47 GHz. La aceste frecvențe, vitezele datelor sunt semnificativ mai mari, deși aria de acoperire a fiecărei celule va fi mult mai mică (deci ai avea nevoie de mai multe turnuri).

Ajustarea intervalului de frecvență al radioaltimetrelor, o posibilă soluție

Există, de asemenea, o opțiune de reducere a puterii semnalului de la turnurile din jurul aeroporturilor, ceea ce se pare că a fost făcut în Franța și Canada. Nu este vorba despre schimbarea frecvenței (puterea semnalului este măsurată în decibeli, nu GHz) dar limitarea puterii semnalului poate reduce probabilitatea de a interfera cu benzile învecinate.

O altă soluție potențială ar fi ajustarea intervalului de frecvență al radioaltimetrelor. Dar acest lucru ar dura mult timp și, probabil, ar necesita resurse intensive pentru industria aviației.

Deși riscul unei complicații în timpul zborului din cauza interferenței 5G poate fi foarte scăzut, deoarece vorbim despre siguranța umană, trebuie să luăm orice riscuri posibile foarte în serios.

Mișcarea de a amâna lansarea antenelor 5G în apropierea aeroporturilor din SUA este o opțiune bună, în timp ce autoritățile relevante determină cea mai sigură cale de urmat.

Vă recomandăm să citiți și:

Un nou dispozitiv permite oamenilor cu probleme de vedere „să vadă” în infraroșu

Care este cel mai ieftin mod de a încălzi locuința pe timpul iernii

Mexicul folosește energia solară pentru a curăța canalele de pe vremea aztecilor, încă funcționale

Primele electronice printate și complet reciclabile din lume au fost create de ingineri

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Măsuri drastice după ce peste 500 de pelerini au murit la Mecca
Măsuri drastice după ce peste 500 de pelerini au murit la Mecca
Dalai Lama trebuie să-și „corecteze” opiniile politice, au spus oficialii chinezi
Dalai Lama trebuie să-și „corecteze” opiniile politice, au spus oficialii chinezi
Un complot în vremuri de război: Generalul Averescu și bancherul Aristide Blank, în mijlocul unei conspirații politice și militare
Un complot în vremuri de război: Generalul Averescu și bancherul Aristide Blank, în mijlocul unei conspirații politice ...
Marea Pată Roșie de pe Jupiter s-ar fi format mai recent decât Statele Unite ale Americii
Marea Pată Roșie de pe Jupiter s-ar fi format mai recent decât Statele Unite ale Americii
Balenele ucigașe vânează și mănâncă rechini în Golful California, au descoperit cercetătorii
Balenele ucigașe vânează și mănâncă rechini în Golful California, au descoperit cercetătorii
Cum se manifesta Ceaușescu când se enerva: „Generale! Mâine să vină un tanc şi să dărâme clădirea!”
Cum se manifesta Ceaușescu când se enerva: „Generale! Mâine să vină un tanc şi să dărâme clădirea!”
Jakub Krystof Rad, inventatorul zahărului cubic. O afacere care a pornit de la un deget tăiat
Jakub Krystof Rad, inventatorul zahărului cubic. O afacere care a pornit de la un deget tăiat
Un zidar pe nume Fergus Suter, primul fotbalist profesionist din lume
Un zidar pe nume Fergus Suter, primul fotbalist profesionist din lume
În curând, Inteligența Artificială ar putea detecta cancerul
În curând, Inteligența Artificială ar putea detecta cancerul
Vehiculele autonome sunt mai sigure decât cele conduse de oameni, cu două mari excepții
Vehiculele autonome sunt mai sigure decât cele conduse de oameni, cu două mari excepții
O tabără militară asiriană distrusă de „îngerul Domnului” a fost găsită, susține un om de știință
O tabără militară asiriană distrusă de „îngerul Domnului” a fost găsită, susține un om de știință
Ce s-a întâmplat cu Pământul după ce Soarele a întâlnit „ceva din afara Sistemului Solar” în urmă cu 2 milioane de ani?
Ce s-a întâmplat cu Pământul după ce Soarele a întâlnit „ceva din afara Sistemului Solar” în urmă cu 2 milioane de ani?
Primul stat american în care Cele 10 Porunci vor fi afișate în școlile publice
Primul stat american în care Cele 10 Porunci vor fi afișate în școlile publice
Companiile din China ripostează și cer impozite de 25% pentru mașinile din UE
Companiile din China ripostează și cer impozite de 25% pentru mașinile din UE
Mdicamente Ozempic contrafăcute, descoperite în mai multe țări
Mdicamente Ozempic contrafăcute, descoperite în mai multe țări
Vaccinul dezvoltat de acest medic a salvat milioane de vieţi
Vaccinul dezvoltat de acest medic a salvat milioane de vieţi
Cât a cheltuit China pentru a-și construi industria de mașini electrice?
Cât a cheltuit China pentru a-și construi industria de mașini electrice?
O femeie a încercat să-și dea iubitul în judecată pentru că nu a dus-o la aeroport
O femeie a încercat să-și dea iubitul în judecată pentru că nu a dus-o la aeroport