Home » Istorie » Fosila unui „dragon al mărilor”, găsită în Marea Britanie. Este o descoperire fără precedent

Credit foto: Leicestershire and Rutland Wildlife Trust
Publicat: 15.01.2022

„Am sunat la consiliul județean și am spus că am găsit un dinozaur”, a explicat Joe Davis (care lucrează la Rutland Water Nature Reserve) că a făcut atunci când a descoperit fosila unui „dragon al mărilor”.

În timpul lucrărilor de amenajare a lacului din rezervație, în februarie 2021, el a observat ceva ciudat în noroi. Nu era un dinozaur. Dar erau rămășițele fosilizate ale unui prădător marin lung de zece metri numit ihtiozaur.

Și a fost cel mai mare de acest tip descoperit vreodată în Marea Britanie.

„M-am uitat în jos la ceea ce păreau a fi pietre sau creste în noroi și am spus că arată puțin organic, puțin diferit. Apoi am văzut ceva care arăta aproape ca un os al maxilarului”, a spus Davis pentru BBC News.

Fosila unui „dragon al mărilor” se ascundea în noroi

Consiliul i-a spus lui Davis: „Nu avem un departament de dinozauri la Consiliul Județean Rutland”. O echipă de paleontologi a fost trimisă pentru cercetări amănunțite.

Ei au ajuns la concluzia că fosila unui „dragon al mărilor” este de fapt un ihtiozaur, un prădător marin cu sânge cald, asemănător delfinilor. Puteau crește până la 25 de metri lungime și au trăit între 250 și 90 de milioane de ani în urmă.

Fosila unui „dragon al mărilor”

Dr. Dean Lomax, un paleontolog de la Universitatea Manchester, a fost adus să conducă săpăturile. El a numit descoperirea „cu adevărat fără precedent” și, datorită dimensiunii și a faptului că fosila era completă, „una dintre cele mai mari descoperiri din istoria paleontologică britanică”.

„De obicei, ne gândim la ihtiozauri și alte reptile marine care sunt descoperite de-a lungul coastei din Dorset sau Yorkshire, unde multe dintre ele sunt expuse de eroziunea stâncilor. Aici, într-o locație interioară, este foarte neobișnuit”, a adăugat Lomax.

Această descoperire, împreună cu altele, va apărea într-o emisiune-documentar

Rutland se află la mai mult de 48 de kilometri de coastă, dar în urmă cu 200 de milioane de ani nivelul mării mai ridicat însemna că era acoperit de un ocean de mică adâncime.

Atunci când nivelul apei din rezervorul Rutland a fost din nou coborât, la sfârșitul verii anului 2021, o echipă de paleontologi a intrat pentru a excava rămășițele. O atenție deosebită a fost acordată îndepărtării craniului imens.

Un bloc mare de lut care conținea capul ihtiozaurului a fost săpat cu grijă înainte de a fi acoperit cu ipsos și așezat pe niște atele de lemn.

Blocul, care cântărește aproape o tonă, a fost ridicat din noroi și va fi examinat în detaliu. Anglian Water, compania care administrează lacul din Rutland, caută acum finanțare pentru a putea păstra ihtiozaurul astfel încât locuitorii zonei să îl poată admira.

„Mulți oameni au crezut că glumesc când le-am spus că am găsit o reptilă marină uriașă la lucru. Cred că mulți oameni nu vor crede până când nu se va difuza programul TV”, a spus Davis.

Între timp, imagini cu „dragonul mărilor” au fost distribuite de Leicestershire and Rutland Wildlife Trust.

Studiul unui ADN antic dezvăluie migrații la scară largă în Britania din Epoca Bronzului