Home » Istorie » Concorde, o capodoperă tehnologică. Cine a construit primul avion supersonic de pasageri din lume

Concorde, o capodoperă tehnologică. Cine a construit primul avion supersonic de pasageri din lume

Publicat: 03.01.2022

Concorde, primul avion supersonic de pasageri din lume, a fost construit în colaborare cu producătorii din Marea Britanie și Franța.

Concorde a traversat pentru prima oară Oceanul Atlantic la data de 26 septembrie 1973, iar serviciul supersonic de pasageri a fost inaugurat la data de 21 ianuarie 1976. Compania British Airways a folosit inițial avionul pentru curse de la Londra la Bahrain, iar Air France de la Paris la Rio de Janeiro. Ambele companii aeriene au adăugat rute spre Washington, D.C., în 1975 și New York în noiembrie 1977.

Alte rute au fost adăugate temporar sau sezonier, iar Concorde a fost folosit pentru curse peste tot în lume. Cu toate acestea, zgomotul și costurile de administrare ale avionului au limitat serviciul său. Pierderile financiare au dus la reducerea rutelor de zbor, în cele din urmă orașul New York rămânând singura destinație regulată a companiilor aeriene. Operațiunile cu avionul Concorde au fost sistate în cele din urmă de Air France în mai 2003 și British Airways în octombrie 2003.

Concorde, primul proiect major de cooperare între țări europene pentru construirea unui avion

Concorde a fost primul proiect major de cooperare între țări europene pentru construirea unui avion. În noiembrie 1962, Marea Britanie și Franța au semnat un tratat pentru a împărtăși costurile și riscurile ale producerii unui avion supersonic. British Aerospace și compania franceză Aérospatiale au fost responsabile pentru structura mecanică a aeronavei, în timp ce Rolls-Royce și SNECMA au dezvoltat motoarele cu reacție. Rezultatul a fost o capodoperă tehnologică, aripa delta de la Concorde, care a efectuat primul său zbor la data de 2 martie 1969.

Sursa foto: Profimedia

Concorde atingea o viteză maximă de croazieră de 2.179 km/h, sau 2,02 Mach (mai mult de două ori decât viteza sunetului).

Concorde nu a fost niciodată o aeronavă profitabilă

Astfel, aeronava putea reduce timpul de zbor între Londra și New York până la aproximativ trei ore. Costurile de dezvoltare au fost atât de mari încât nu au putut fi recuperate din operațiuni, iar aeronava nu a fost niciodată profitabilă. Chiar și așa, Concorde a dovedit că guvernele și producătorii europeni pot coopera, iar reușita a contribuit la consolidarea Europei drept lider în dezvoltarea aerospațială, scrie Britannica.

La data de 25 iulie 2000, un avion Concorde în drum spre Paris de la New York a suferit o defecțiune la motor la scurt timp după decolare, atunci când reziduuri de la un cauciuc explodat au făcut ca tancul de combustibil să fie cuprins de flăcări. Aeronava s-a prăbușit într-un mic hotel și restaurant. Toate cele 109 persoane aflate la bord au murit, inclusiv cei 100 de pasageri și 9 membri de echipaj. Patru oameni de la sol au fost, de asemenea, uciși.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Imagini uimitoare, primele de acest fel, realizate de NASA cu undele de şoc ale avioanelor supersonice

Coreea de Sud a dezvăluit un avion de luptă supersonic. „A început o nouă eră în apărare”

Japonezii pregătesc un nou avion supersonic ce va fi cu 75% mai silenţios decât Concorde

Urmaşul lui Concorde: avionul supersonic mai ieftin şi mai discret

Ioana Scholler
Ioana Scholler
Ioana s-a alăturat echipei DESCOPERĂ.ro în 2020, fiind atrasă de subiecte ce țin de știință, istorie și natură. Ioana și-a finalizat studiile de licență în Manchester, Marea Britanie, acolo unde a studiat Jurnalism Multimedia, și studiile de masterat în Media, Comunicare Publică și ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase