Home » Știință » „Elixirul tinereții” este de fapt un acid. Cum ne menține creierul tânăr?

„Elixirul tinereții” este de fapt un acid. Cum ne menține creierul tânăr?

Publicat: 29.03.2022

Acidul oleic produs în creier este un regulator esențial al proceselor care permit memoria, învățarea și reglarea stării de spirit.

Mulți oameni se tem să se confrunte cu declinul cognitiv care însoțește adesea atingerea unei vârste înaintate, inclusiv tulburări de memorie, cum ar fi boala Alzheimer, și afecțiuni ale dispoziției, cum ar fi depresia.

În timp ce căutau noi modalități de a preveni sau de a trata aceste afecțiuni, o echipă de la Baylor College of Medicine a identificat o piesă lipsă din puzzle-ul referitor la modul în care memoria și starea de spirit sunt susținute și reglementate în creier.

Studiul lor, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, arată că acidul oleic produs în creier este un regulator esențial al procesului care permite învățarea și memoria și susține reglarea adecvată a stării de spirit.

Ce este neurogeneza?

Descoperirea a deschis calea spre noi strategii terapeutice pentru a contracara declinul cognitiv și al stării de spirit la pacienții cu tulburări neurologice, potrivit Neuroscience.

„Cu ani în urmă, oamenii de știință credeau că, de fapt, creierul mamiferelor adulte nu este capabil să se repare și să se regenereze. Dar cercetările au arătat că unele regiuni ale creierului au capacitatea de a genera noi neuroni, un proces numit neurogeneză. Regiunea hipocamp are capacitatea continuă de a forma noi neuroni, de a se repara și regenera, permițând învățarea și memoria și reglarea stării de spirit în timpul vieții adulte”, a declarat co-autorul studiului, Dr. Mirjana Maletic-Savatic.

„Încă de când a fost descoperită neurogeneza, aceasta a fost imaginată drept fântâna tinereții. Dar, odată cu înaintarea în vârstă, în anumite boli sau după expunerea la anumite medicamente, neurogeneza scade, iar acest lucru a fost asociat cu declinul cognitiv și depresia.”

Cercetătorii sunt cu un pas mai aproape de „fântâna tinereții”

În acest studiu, echipa a căutat o modalitate de a exploata fântâna tinereții, de a reaprinde procesul de neurogeneză pentru a preveni declinul acesteia sau pentru a-l restabili.

„Știam că neurogeneza are un regulator principal, o proteină din cadrul celulelor stem neuronale numită TLX, un jucător important în nașterea de noi neuroni. Cu toate acestea, nu știam ce stimulează TLX să facă acest lucru. Nimeni nu știa cum să activeze TLX”, a declarat co-autorul Damian Young.

„Am descoperit că un acid gras comun, numit acid oleic, se leagă de TLX și acest lucru crește proliferarea celulară și neurogeneza în hipocampul șoarecilor tineri și bătrâni”, a declarat co-autorul principal Dr. Prasanna Kandel.

Acidul oleic, prezent și în alimente

„Acest acid oleic este produs în cadrul celulelor stem neuronale pentru a activa TLX”.

Descoperirea a deschis calea spre noi strategii terapeutice pentru a contracara declinul cognitiv și al stării de spirit la pacienții cu tulburări neurologice.

Deși acidul oleic este, de asemenea, componenta principală în uleiul de măsline, totuși, acesta nu ar fi o sursă eficientă de acid oleic, deoarece probabil că nu ar ajunge la creier, au explicat cercetătorii. Acesta trebuie să fie produs de celule, concluzionează ei.

Care este cel mai bun aliment pentru a încetini îmbătrânirea oaselor?

Apneea în somn accelerează îmbătrânirea. Cum ar putea fi inversată?

Oamenii de știință au descoperit un element neașteptat în procesul de îmbătrânire

Care este cel mai bun fruct pentru a încetini îmbătrânirea?