Home » Știință » Apneea în somn accelerează îmbătrânirea. Cum ar putea fi inversată?

Apneea în somn accelerează îmbătrânirea. Cum ar putea fi inversată?

Foto: Damir Spanic/ Unsplash
Publicat: 15.03.2022

Apneea în somn obstructivă (OSA) afectează 22 de milioane de oameni din SUA și este legată de un risc mai mare de hipertensiune arterială, atacuri de cord, accident vascular cerebral, diabet și multe alte afecțiuni cronice.

Dar acum, cercetătorii de la Facultatea de Medicină de la Universitatea din Missouri au descoperit că apneea în somn netratată accelerează și procesul de îmbătrânire biologică și că tratamentul adecvat poate încetini sau poate inversa tendința.

Testarea pentru accelerarea vârstei implică un test de sânge care analizează ADN-ul și utilizează un algoritm pentru a măsura vârsta biologică a unei persoane. Fenomenul în care vârsta biologică a unei persoane depășește vârsta cronologică se numește „accelerare epigenetică a vârstei” și este legat de mortalitatea generală și de bolile cronice.

„Accelerarea vârstei nu apare doar în cazul OSA, ea poate fi cauzată de o varietate de factori de mediu, cum ar fi fumatul, alimentația necorespunzătoare sau poluarea”, a spus Rene Cortese, profesor asistent în Departamentul de Sănătate a Copilului și Departamentul de Obstetrică, Ginecologie și Sănătatea Femeii.

Studiul despre apneea în somn a durat un an

„În cultura occidentală nu este neobișnuit ca oamenii să experimenteze o accelerare epigenetică a vârstei, dar am vrut să știm cum afectează OSA accelerarea sistemică a vârstei în comparație cu cei care nu suferă de această afecțiune”, a spus Cortese.

Echipa lui Cortese a studiat 16 nefumători adulți care au fost diagnosticați cu apneea în somn și i-a comparat cu opt subiecți de control sănătoși pentru a evalua impactul OSA asupra accelerării vârstei epigenetice pe o perioadă de un an. După un test de sânge inițial, grupul OSA a primit un tratament continuu cu presiune pozitivă a căilor respiratorii (CPAP) timp de un an înainte de a fi testat din nou.

„Rezultatele noastre au arătat că tulburările de somn induse de OSA și nivelurile scăzute de oxigen din timpul somnului au favorizat o accelerare mai rapidă a vârstei biologice în comparație cu grupul de control”, a spus Cortese.

Această cercetare ridică o mulțime de întrebări

„Cu toate acestea, pacienții cu OSA care au folosit CPAP au prezentat o decelerare a vârstei epigenetice, în timp ce tendințele de accelerare a vârstei nu s-au schimbat pentru grupul de control. Rezultatele noastre sugerează că accelerarea vârstei biologice este cel puțin parțial reversibilă atunci când este implementat un tratament eficient pentru apnee”, spune profesorul, citat de Medical Xpress.

Cortese a spus că cheia succesului CPAP în încetinirea accelerării vârstei este dată de utilizarea dispozitivului timp de cel puțin patru ore pe noapte. Nu este clar cum va afecta accelerarea vârstei rezultatele clinice și cum se aplică altor grupuri de risc sau copiilor cu apnee.

„Deoarece copiii cu OSA sunt tratați diferit de adulți, această cercetare ridică o mulțime de întrebări. Trebuie să aflăm mai multe despre mecanismele și biologia din spatele acestor descoperiri. Este o cercetare foarte interesantă și care provoacă gândirea”, a spus Cortese.

Studiul a fost publicat în European Respiratory Journal.

Donatorul universal de plămâni, un nou motiv de speranță pentru bolnavi