Home » Știință » Oamenii de știință dezvoltă antibiotice sintetice care ar putea salva milioane de vieți

Publicat: 04.04.2022

Oamenii de știință de la Universitatea din Liverpool au făcut un pas important în direcția deblocării potențialului medical al unei noi clase de antibiotice puternice, capabile să ucidă „superbacteriile”.

Cercetătorii au dezvoltat versiuni sintetice simplificate ale moleculei teixobactină, folosită de bacteriile producătoare pentru a ucide alte bacterii din sol.

Ei au dezvoltat și au testat versiuni sintetice ale antibioticului care optimizează caracteristicile cheie ale medicamentului pentru a-i spori eficacitatea și siguranța, permițând în plus producerea la scară redusă a acestuia.

„Introducerea diversității sintetice pentru a genera biblioteca de teixobactine sintetice este importantă pentru a depăși ratele ridicate de eșec, asociate cu următoarele etape de dezvoltare a medicamentelor”, a declarat cercetătorul principal, Dr. Ishwar Singh.

„Ultima linie de apărare” împotriva superbacteriilor

Cercetarea a demonstrat că teixobactinele sintetice simplificate ucid o gamă largă de bacterii prelevate de la pacienți umani, acolo unde antibioticele actuale eșuează. De asemenea, s-a constatat că se acumulează în locurile de infecție timp de până la 24 de ore, în cantități mai mari decât cele necesare pentru a distruge superbacteriile.

Acest lucru sugerează că, în viitor, pacienții ar putea fi tratați cu o singură doză de teixobactină pe zi pentru infecțiile bacteriene sistemice rezistente, care pun viața în pericol.

Teixobactinele sintetice s-au dovedit a fi robuste și stabile la temperatura camerei timp de ani de zile, astfel încât nu au nevoie de un lanț frigorific pentru distribuție și depozitare, având astfel potențialul de a aborda infecțiile bacteriene rezistente în diferite medii clinice la nivel global, raportează MedicalXpress.

În plus, prin înlocuirea anumitor aminoacizi din moleculă cu alternative ieftine, disponibile în comerț, costul materialelor a fost redus de peste 2.000 de ori, îmbunătățind în același timp eficacitatea și siguranța.

10 milioane de persoane vor ceda anual în fața infecțiilor rezistente la medicamente

„Motivația noastră este de a adapta molecula naturală de teixobactină și de a o face potrivită pentru uz uman. Prin acest proiect am demonstrat că putem produce molecule sintetice la costuri reduse, cu o siguranță ridicată, care ucid bacteriile rezistente la șoareci. Scopul nostru final este de a avea un număr de medicamente viabile, care pot fi utilizate ca ultimă linie de apărare împotriva superbacteriilor pentru a salva vieți„, a declarat Dr. Singh.

„Următorii noștri pași vor fi să ne concentrăm asupra beneficiului central al teixobactinei sintetice pentru a învinge bacteriile rezistente la mai multe medicamente în diferite modele de boli, urmat de teste de siguranță. În cazul în care vor avea succes, ar putea fi utilizate în spitale ca medicament pentru tratarea infecțiilor bacteriene rezistente la om.”

COVID-19 accelerează amenințarea globală

O analiză comandată de guvernul britanic a prezis că, până în 2050, 10 milioane de persoane vor ceda în fiecare an în fața infecțiilor rezistente la medicamente.

În plus, COVID-19 accelerează amenințarea globală a rezistenței antimicrobiene, deoarece mulți pacienți infectați internați în spital primesc antibiotice pentru a ține sub control infecțiile bacteriene secundare.

Utilizarea mai mare a antibioticelor duce la creșterea rezistenței bacteriene. Prin urmare, dezvoltarea de noi antibiotice, care pot fi utilizate ca ultimă soluție atunci când alte medicamente sunt ineficiente, reprezintă un domeniu de studiu crucial pentru cercetătorii din domeniul sănătății din întreaga lume.

Potrivirea medicamentelor cu ADN-ul reprezintă „noua eră a medicinei”