Home » Știință » Somnolența la pacienții cu Alzheimer, cauzată de leziuni ale neuronilor responsabili cu starea de veghe

Publicat: 23.04.2022

Moțăitul frecvent din timpul zilei este un simptom comun al afecțiunii Alzheimer și poate începe cu mult timp înainte de problemele legate de memorie ce sunt asociate cu această boală.

Se credea că moțăitul este caracteristic pacienților care sufereau de perioade de insomnii nocturne și prin urmare aveau nevoie de recuperare în timpul zilei, indică Science Focus.

În prezent, o echipă de cercetători de la Universitatea din California, San Francisco a descoperit că letargia și starea de somnolență prin care trec pacienții Alzheimer se datorează afectării neuronilor aflați în zonele creierului responsabile cu starea de veghe – locus coeruleus, – zonă hipotalamică laterală  și nucleul tuberomamilar.

Somnolența poate fi un simptom al afecțiunii Alzheimer

Leziunile sunt cauzate de acumularea proteinelor tau – molecule mici care de obicei ajută la stabilizarea structurilor neuronale, dar care se sparg și adună împreună la pacienții cu Alzheimer. Echipa a făcut această descoperire după studierea datelor adunate de la pacienții internați la Centrul pentru Memorie și Îmbătrânire al universității, care s-au oferit voluntari.

Somnul acestora a fost monitorizat cu ajutorul unei electroencefalograme, respectiv și-au donat creierele pentru a fi studiate în momentul morții lor. Cercetătorii au comparat 33 de creiere ale pacienților suferinzi de Alzheimer, cu cele ale 20 de pacienți afectați de paralizie supranucleară progresivă, o condiție neurodegenerativă care împiedică pacienții să doarmă, respectiv cu ale unui număr de 32 de pacienți complet sănătoși.

Au descoperit că neuronii din aceste trei zone ale creierului care au fost studiate sunt responsabili pentru producerea neurotransmițătorilor care, fie excită, fie inhibă alte celule nervoase, ceea ce duce la stări de insomnie sau somnolență.

Zonele creierului responsabile pentru aceste stări

„Poți considera acest sistem ca pe un întrerupător, cu neuroni responsabili pentru somn, fiecare dintre aceștia conectat la alți neuroni responsabili pentru controlarea ritmurilor circadiene”, spune Joseph Oh, student la medicină în cadrul Universității din California.

„În cele din urmă, cu aceste mostre de țesut post-mortem, am putut confirma că acest întrerupător există și la oameni și guvernează ciclurile somn-veghe”, mai spune acesta.

Descoperirea indică faptul că anumite tratamente care pot ajuta la reglarea modelelor de somn la pacienții cu Alzheimer pot fi create prin dezvoltarea unei metode de stimulare a sistemului de veghe și amorțire a celui responsabil pentru somn.

Legătura dintre moțăiala din timpul zilei și Alzheimer. Iată ce arată un nou studiu