Home » Știință » Un nou val de misiuni pentru a explora Venus. Ar putea exista viață pe planetă?

Un nou val de misiuni pentru a explora Venus. Ar putea exista viață pe planetă?

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 21.04.2022

Mai multe echipe de cercetare dezvoltă misiuni menite să abordeze potențialul planetei ca locuință pentru viața extraterestră, care ar putea să se învârtă la înălțime deasupra suprafeței arse, în norii relativ blânzi ai planetei Venus.

„Mai nou, mai agil, mai rapid”. Acesta este apelul care rezultă dintr-un raport publicat recent, condus de un grup de la Massachusetts Institute of Technology (MIT), care detaliază o serie de misiuni finanțate din fonduri private pentru a căuta viață pe Venus.

Misiunile Venus Life Finder (VLF) sunt o serie de trei sonde atmosferice concepute pentru a evalua gradul de habitabilitate a norilor și pentru a căuta semne de viață acolo.

Potrivit raportului, misiunile VLF ar fi un set concentrat și optimizat de eforturi relativ puțin costisitoare, care pot fi lansate rapid. Conceptele misiunilor provin dintr-un studiu de 18 luni realizat de un consorțiu mondial condus de MIT.

Misterele planetei Venus

În cele din urmă, concluzia evaluării este că oamenii de știință trebuie să returneze pe Pământ o mostră imaculată din mediul noros, dacă speră să abordeze problema vieții pe Venus.

Prima sondă VLF este proiectată pentru a fi lansată cu o rachetă Rocket Lab Electron, poate chiar din 2023.

O navă spațială de croazieră ar urma să arunce în atmosfera planetei o mică navă de intrare care să transporte un pachet de instrumente. Obiectivul științific al misiunii este de a măsura diverse abundențe chimice la diferite altitudini, inclusiv confirmarea prezenței gazului fosfină – un potențial semn de viață.

„Există aceste mistere ale planetei Venus pe care nu le putem rezolva cu adevărat decât dacă ne întoarcem direct acolo”, a declarat Sara Seager de la Departamentul de Științe ale Pământului, Atmosferei și Planetelor din cadrul MIT, cercetătorul principal al misiunilor VLF.

Ar putea exista o zonă locuibilă în norii lui Venus

Seager a făcut parte dintr-o echipă care a raportat în 2020 detectarea gazului fosfină în atmosfera lui Venus. Pe Pământ, acest gaz este produs doar de procese biologice și industriale. De la acea afirmație, descoperirea fosfinei a fost contestată, notează Space.

Un alt impuls provine din noile simulări cunoscute sub numele de modele de circulație generală (MCG), care sugerează rezultate surprinzătoare, neașteptate – și anume, că Venus ar fi putut avea viață asemănătoare Pământului pentru perioade lungi de timp în trecut, datorită oceanelor de apă de suprafață de lungă durată.

Prin urmare, există un nou fundament pentru ideea că ar putea exista o zonă locuibilă în norii lui Venus, chiar și în prezent.

În iunie 2021, au fost anunțate noi misiuni către Venus, două de către NASA și una de către Agenția Spațială Europeană (ESA).

Secretul planetei Venus, la un pas de a fi descoperit. Ce au observat astronomii?

O nouă premieră uimitoare. Suprafața planetei Venus, surprinsă de sonda Parker de la NASA