Home » Știință » De ce s-a „uscat” Marte? Un nou studiu sugerează răspunsuri neobișnuite

De ce s-a „uscat” Marte? Un nou studiu sugerează răspunsuri neobișnuite

Publicat: 29.05.2022

Urmele revelatoare ale râurilor, pârâurilor și lacurilor din trecut sunt vizibile astăzi pe toată planeta Marte. Dar în urmă cu aproximativ trei miliarde de ani, toate au secat – și nimeni nu știe de ce.

„Oamenii au avansat diferite idei, dar nu suntem siguri ce a determinat schimbarea atât de dramatică a climei”, a declarat Edwin Kite, cercetător în geofizică la Universitatea din Chicago. Kite este primul autor al unui nou studiu care examinează urmele râurilor marțiene pentru a vedea ce pot dezvălui despre istoria apei și a atmosferei planetei.

Anterior, mulți oameni de știință au presupus că pierderea dioxidului de carbon din atmosferă, care a ajutat la menținerea căldurii pe Marte, a cauzat problemele.

Noile descoperiri, publicate în Science Advances, sugerează că schimbarea a fost cauzată de pierderea unui alt ingredient important care a menținut planeta suficient de caldă pentru a permite existența apei curgătoare. Dar încă nu știm despre ce este vorba.

Schimbarea dramatică a climei lui Marte

Deoarece Marte nu are plăci tectonice care să se deplaseze și să îngroape rocile în timp, urmele râurilor străvechi încă zac la suprafață ca niște dovezi abandonate.

Acest lucru le-a permis lui Kite și colaboratorilor săi să analizeze hărți bazate pe mii de fotografii realizate de pe orbită de sateliți. Astfel, echipa a alcătuit o cronologie a modului în care activitatea râurilor s-a schimbat în altitudine și latitudine de-a lungul a miliarde de ani. Apoi, au putut combina aceste date cu simulări ale diferitelor condiții climatice și au văzut care se potrivea cel mai bine.

Climele planetare sunt extrem de complexe, cu foarte multe variabile de luat în considerare. Căldura poate proveni de la soarele unei planete, dar trebuie să fie suficient de aproape pentru a primi radiații, dar nu atât de aproape încât radiațiile să distrugă atmosfera.

Gazele cu efect de seră, cum ar fi dioxidul de carbon și metanul, pot reține căldura în apropierea suprafeței unei planete. Apa joacă și ea un rol, căci aceasta poate exista sub formă de nori în atmosferă sau sub formă de zăpadă și gheață la suprafață.

Un răspuns surprinzător

Capacele de zăpadă au tendința de a acționa ca o oglindă pentru a reflecta lumina solară înapoi în spațiu, dar norii pot fie să rețină, fie să reflecte lumina, în funcție de înălțimea și compoziția lor.

Kite și colaboratorii săi au rulat mai multe combinații diferite ale acestor factori în simulările lor, căutând condiții care ar putea face ca planeta să fie suficient de caldă pentru ca cel puțin o parte din apa lichidă să existe în râuri timp de mai mult de un miliard de ani – dar apoi să o piardă brusc.

Dar, pe măsură ce au comparat diferite simulări, au observat ceva surprinzător. Modificarea cantității de dioxid de carbon din atmosferă nu a schimbat rezultatul. Altfel spus, forța schimbării nu părea să fie dioxidul de carbon.

„Dioxidul de carbon este un gaz cu efect de seră puternic, așa că a fost într-adevăr principalul candidat pentru a explica uscarea planetei Marte”, a declarat Kite, un expert în climatul altor lumi. „Dar aceste rezultate sugerează că nu este atât de simplu”.

Există mai multe opțiuni alternative. Noile dovezi se potrivesc perfect cu un scenariu, sugerat într-un studiu din 2021 de Kite, în care un strat de nori subțiri și înghețați, aflați la înălțime în atmosfera lui Marte, acționează ca o seră translucidă, capturând căldura.

Principalul candidat pentru a explica uscarea Planetei Roșii

Alți oameni de știință au sugerat că, dacă hidrogenul a fost eliberat din interiorul planetei, ar fi putut interacționa cu dioxidul de carbon din atmosferă pentru a absorbi lumina infraroșie și a încălzi planeta.

„Nu știm care este acest factor, dar avem nevoie ca acesta să fi existat în cantitate mare pentru a explica rezultatele”, a declarat Kite, potrivit Phys.org.

Există o serie de modalități de a încerca să restrângem posibilii factori, iar echipa sugerează câteva teste posibile pe care le-ar putea efectua roverul Perseverance al NASA și care ar putea dezvălui indicii.

Kite și colegul Sasha Warren fac parte, de asemenea, din echipa științifică care va conduce roverul Curiosity Mars Rover al NASA pentru a căuta indicii despre motivul pentru care Marte s-a uscat. Ei speră ca aceste eforturi, precum și măsurătorile efectuate de Perseverance, să poată oferi indicii suplimentare la acest puzzle.

„Este cu adevărat izbitor faptul că avem acest puzzle chiar lângă noi și, cu toate acestea, încă nu suntem siguri cum să îl explicăm”, a concluzionat Kite.

Cercetătorii cred că au aflat ce anume cauzează furtunile de praf de pe Marte

Noi indicii despre „ușa” misterioasă de pe Marte. Ce a descoperit NASA?

NASA a dezvăluit primele sale planuri de a trimite doi astronauți pe Marte