Home » Știință » O gaură neagră supermasivă se rotește mai încet decât se așteptau astronomii. Care ar putea fi cauza?

Publicat: 05.07.2022
Credit: X-ray: NASA/CXC/Univ. of Cambridge/J. Sisk-Reynés et al.; Radio: NSF/NRAO/VLA; PanSTARRS

O echipă de astronomi care utilizează datele Observatorului de raze X Chandra a făcut o descoperire surprinzătoare despre o gaură neagră supermasivă centrală într-un quasar dintr-un roi de galaxii îndepărtat. Ceea ce au găsit oferă indicii despre originea și evoluția găurilor negre supermasive.

Dacă aveți de gând să studiați o gaură neagră, în special una supermasivă, există o mulțime de provocări. Se pare că fiecare galaxie mare are o gaură neagră centrală monstruoasă. Așadar, este important să știm cât mai multe despre ele. Acești mastodonți cosmici conțin milioane sau chiar miliarde de mase solare.

Ele au o atracție gravitațională puternică – și nimic, nici măcar lumina, nu poate scăpa din ghearele lor. Acest lucru afectează capacitatea noastră de a le observa pe ele și regiunile lor apropiate.

Un lucru nu este încă foarte clar: cum se formează și evoluează acești monștri?

Indicii despre originea și evoluția găurilor negre supermasive

Răspunsul se află parțial în două dintre caracteristicile lor. „Fiecare gaură neagră poate fi definită prin doar două numere: spinul și masa sa”, a declarat Julia Sisk-Reynes de la Institutul de Astronomie (IoA) de la Universitatea Cambridge din Marea Britanie, care a condus un nou studiu asupra unei găuri negre supermasive aflate la aproximativ 3,6 miliarde de ani distanță de noi.

Măsurarea maselor este dificilă, deși există modalități de a face acest lucru. Măsurarea spinului este o adevărată provocare. Pentru a afla mai multe despre găurile negre monstruoase, Sisk-Reynes și colaboratorii au folosit datele Observatorului de raze X Chandra.

Ei au studiat observațiile motorului central al găurii negre supermasive din quasarul H1821+643 și, eventual, au obținut rata sa de rotație. Acesta conține o masă de 30 de miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui.

O gaură neagră care se rotește antrenează spațiul cu ea și permite materiei să orbiteze mai aproape de ea decât este posibil pentru una care nu se rotește. Datele cu raze X arată cât de repede se rotește gaura neagră.

O mărturie a istoriei violente și haotice a celor mai mari găuri negre din Univers

Studiile asupra spectrului H1821+643 arată că rata de rotație a găurii negre este ciudată, în comparație cu alte găuri negre mai puțin masive care se rotesc cu o viteză apropiată de viteza luminii. Această rată mai lentă pentru gaura neagră a quasarului a surprins echipa.

„Am descoperit că gaura neagră din H1821+643 se rotește la jumătate din viteza de rotație a majorității găurilor negre care cântăresc între un milion și zece milioane de sori”, a declarat astronomul Christopher Reynolds, tot de la Institutul de Astronomie. El este co-autor al lucrării care prezintă rezultatele măsurătorilor Chandra.

Istoria lui H1821+643 ar putea deține cheia pentru a înțelege rata sa de rotație mai lentă, potrivit co-autorului James Matthews. El sugerează că găurile negre supermasive precum cea din H1821+643 au crescut probabil prin fuziuni cu alte găuri negre în timpul coliziunilor galaxiilor lor.

Este bine cunoscut faptul că ciocnirile de galaxii construiesc galaxii mai mari în timp, astfel că aceleași activități (inclusiv ciocnirile galaxiilor pitice) sunt posibili factori.

Ce se va întâmpla cu gaura neagră supermasivă din galaxia noastră peste miliarde de ani?

Este, de asemenea, posibil ca această gaură neagră să fi avut discul său exterior perturbat în timpul unei coliziuni, ceea ce a trimis gazul în direcții aleatorii în timpul evenimentului.

Acest tip de activități ar putea afecta rata de rotație a găurii negre – încetinind-o sau chiar determinând-o să se rotească într-o direcție complet nouă. Acest lucru înseamnă că astfel de găuri negre ar putea prezenta o gamă de viteze de rotație, în funcție de istoricul lor recent.

„Rotația moderată a acestui obiect ultramasiv poate fi o mărturie a istoriei violente și haotice a celor mai mari găuri negre din Univers”, a declarat Matthews, potrivit ScienceAlert.

„De asemenea, ar putea oferi informații despre ceea ce se va întâmpla cu gaura neagră supermasivă din galaxia noastră peste miliarde de ani, atunci când Calea Lactee se va ciocni cu Andromeda și cu alte galaxii.”

O pâlpâire din întuneric dezvăluie indicii despre Sagittarius A*, gaura neagră din centrul galaxiei

Gaura neagră cu cea mai rapidă creștere din ultimii 9 miliarde de ani. Care sunt concluziile cercetătorilor?

Astronomii cred că au găsit prima gaură neagră care plutește liber

Cum sună Sagittarius A*, gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre?

Armata elvețiană transportă apă cu elicopterul pentru animalele însetate de pe pajiștile alpine
China și Rusia, aliați tot mai puternici. Care este rolul SUA în criza din Ucraina?
Vaccinări urgente împotriva poliomielitei pentru copiii din Londra
Ziua în care murea ultimul monarh al Egiptului. Povestea ei avea să fie cunoscută milenii mai târziu
Armata rusă ar fi început antrenamentele cu drone iraniene
Ce țară este cel mai mare exportator de energie electrică din Europa?
Incendiile de vegetație au devastat sud-vestul Franței
Un nou virus face ravagii în estul Chinei. Ce știu cercetătorii despre originea patogenului?
Cât de prosperă era regiunea Mării Negre în perioada medievală? Un tezaur de monede oferă răspunsul
Cercetătorii propun crearea unei biblioteci audio internaționale a sunetelor subacvatice. Iată beneficiile unui asemenea proiect!
7 invenții din Epoca de Aur care au schimbat definitiv lumea
Kim Jong Un a declarat victorie împotriva COVID-19. Coreea de Nord a ridicat restricțiile
Telescopul James Webb a descoperit o galaxie uimitoare la marginea Universului
A avea prieteni bogați în copilărie îți poate determina statutul socio-economic viitor
Test de cultură generală. Care sunt cele cinci culori ale inelelor olimpice?
Materialul care se repară singur ar putea face să dispară zgârieturile de pe mașini prin simpla expunere la soare