Home » Știință » Noi indicii despre Planeta 9. Există cu adevărat?

Noi indicii despre Planeta 9. Există cu adevărat?

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 11.08.2022

Șansele ca Planeta 9 să existe cu adevărat sunt destul de mici, potrivit unui studiu recent.

Avem o idee destul de clară despre ceea ce se ascunde în Sistemul nostru Solar. Știm că nu există o planetă de mărimea lui Marte care să orbiteze între Jupiter și Saturn și nici o pitică ce se îndreaptă spre noi.

Orice lucru mare și destul de aproape de Soare ar fi ușor de reperat. Dar nu putem exclude existența unei lumi mai mici și mai îndepărtate, cum ar fi ipotetica Planetă.

Șansele ca o astfel de planetă să nu existe sunt destul de mari, iar un studiu recent o consideră chiar mai puțin probabilă.

Mulți astronomi s-au întrebat despre existența unor planete care s-ar putea ascunde la marginea Sistemului nostru Solar, în special atunci când puterea telescoapelor noastre era destul de limitată.

S-ar putea ascunde și alte planete la marginea Sistemului Solar?

Pe măsură ce marile studii ale cerului au început să scaneze, nu au găsit nimic dincolo de lumi de mărimea unui asteroid. Dar orbitele lumilor pe care le-am găsit păreau a fi grupate într-un mod ciudat din punct de vedere statistic, ca și cum ar fi fost perturbate gravitațional de un obiect mai mare.

Dacă ar fi așa, această ,,Planetă 9″ ar avea o masă de aproximativ cinci Pământuri și o distanță orbitală de câteva sute până la o mie de unități astronomice. Cu alte cuvinte, suficient de mică și suficient de îndepărtată pentru a nu putea fi observată cu ușurință în studiile cerului.

Bineînțeles, acest lucru i-a motivat pe oameni să caute această lume, dar nu este ușor. Planeta 9 ar fi prea îndepărtată pentru a fi observată prin lumină reflectată, așa că ar trebui să o căutați după strălucirea sa slabă în infraroșu.

Iar cu o masă de numai cinci Pământuri, nu ar emana prea multă căldură. La aceasta se adaugă faptul că o planetă atât de îndepărtată ar orbita foarte încet, astfel încât, în cadrul unui singur set de observații, nu s-ar observa deloc mișcarea ei. Aici intervine acest nou studiu.

Astronomii au descoperit ecourile unei nebuloase slabe

Pentru a căuta planete îndepărtate, echipa a folosit două studii în infraroșu ale cerului, unul de la InfraRed Astronomical Satellite (IRAS) și unul de la telescopul spațial AKARI, scrie Inverse.

Cele două sondaje au fost realizate la o distanță de peste 20 de ani unul de celălalt, ceea ce oferă oricărei planete ipotetice suficient timp pentru a se muta într-o parte ușor diferită a cerului. Aceștia au presupus că orice planetă îndepărtată ar fi destul de aproape de planul ecuatorial, apoi au analizat datele, luând notițe despre planetele potențiale.

În mod surprinzător, au găsit mai mult de 500 de candidate. Pe baza distribuției energetice a spectrelor lor, majoritatea acestor candidați aveau distanțe orbitale mici și mase mai mici decât Neptun, ceea ce reprezintă exact intervalul așteptat pentru Planeta 9.

Cu toate acestea, când echipa a analizat manual semnăturile în infraroșu, a constatat că niciuna dintre ele nu era atât de convingătoare. Cele mai multe dintre ele tindeau să se afle fie în interiorul, fie în apropierea unei nebuloase cu flux integrat slab. Acestea sunt nori difuzi de gaz interstelar care nu sunt ușor de observat la lungimi de undă vizibile, ci mai degrabă emit lumină în infraroșu. Astfel, se pare că aceste candidate nu sunt planete, ci mai degrabă ecourile unei nebuloase slabe. Ceea ce exclude destul de mult Planeta 9.

Cea mai scurtă zi a fost înregistrată. Record pentru planeta Pământ!

Test de cultură generală. Care este singura planetă din Sistemul Solar ce nu are nume de zeu?

Au trecut 46 de ani de la amartizare, momentul în care omenirea a luat contact cu Planeta Roşie

Pământul ajunge în cel mai îndepărtat punct față de Soare. Va fi planeta noastră mai friguroasă?