Home » Știință » Se apropie sau se îndepărtează Pământul de Soare? Iată ce spun cercetătorii

Se apropie sau se îndepărtează Pământul de Soare? Iată ce spun cercetătorii

Publicat: 13.08.2022

Modificarea distanței pe care Pământul o are față de Soare poate influența clima planetei.

Soarele se mișcă pe cer într-un mod atât de previzibil încât s-ar putea să nu bănuiești niciodată că relația sa cu Pământul se schimbă tot timpul. De fapt, distanța medie dintre Pământ și Soare nu este statică de la an la an. Deci știm dacă Pământul se apropie sau se îndepărtează de Soare. Și ce forțe acționează pe planeta noastră pentru ca acest lucru să se întâmple?

Pe scurt, soarele se îndepărtează de Pământ în timp. În medie, Pământul se află la aproximativ 150 de milioane de kilometri de Soare, conform NASA. Cu toate acestea, orbita sa nu este perfect circulară. Este ușor eliptică sau de formă ovală. Aceasta înseamnă că distanța Pământului față de Soare poate varia de la aproximativ 147,1 milioane până la 152,1 milioane kilometri, indică Live Science.

Totuși, în medie, întinderea dintre Pământ și Soare crește încet în timp. Această distanță în creștere are două cauze majore. Una este că Soarele pierde din masă. Celălalt implică aceleași forțe care provoacă mareele pe Pământ.

Soarele se micșorează

Reacțiile de fuziune nucleară care alimentează Soarele convertesc masa în energie, urmând celebra ecuație a lui Einstein. Deoarece Soarele produce în mod constant energie, de asemenea, pierde în mod constant în masă. Pe parcursul vieții rămase estimată la încă 5 miliarde de ani, modelele despre modul în care stelele evoluează în timp prevăd că Soarele va pierde aproximativ 0,1% din masa sa totală înainte de a începe să moară, a declarat Brian DiGiorgio, astronom la Universitatea din California, Santa Cruz.

Deși 0,1% s-ar putea să nu sune mult, „aceasta este o masă mare”, a spus DiGiorgio. „Este aproximativ aceeași masă ca și Jupiter”. Jupiter, la rândul său, are aproximativ 318 de ori masa Pământului, conform Exploratorium din California.

Puterea atracției gravitaționale a unui obiect este proporțională cu masa pe care o are. Deoarece Soarele pierde masa, atracția sa asupra Pământului slăbește, ceea ce face planeta noastră să se îndepărteze 6 centimetri pe an, a spus DiGiorgio. „Acest lucru este destul de neglijabil, mai ales în comparație cu variația normală a distanței orbitale a Pământului, care se întâmplă din cauza orbitei sale ușor eliptice aproximativ 3%”, a mai spus DiGiorgio.

Efectul mareelor

Așa cum atracția gravitațională a Lunii are ca rezultat maree pe Pământ, la fel și gravitația Pământului „trage” de Soare. Acest fapt „întinde” partea Soarelui care este îndreptată spre Pământ, rezultând o „umflare a mareelor”, a scris Britt Scharringhausen, profesor asociat de fizică și astronomie la Beloit College din Wisconsin.

Soarele se rotește pe axa sa aproximativ o dată la 27 de zile. Masa „umflăturii” are o atracție gravitațională proprie, trăgând Pământul înainte pe orbită și îndepărtându-l de Soare, a remarcat Scharringhausen. Un efect similar face ca Luna Pământului să se îndepărteze încet de planeta noastră.

Cu toate acestea, aceste forțe de maree au un efect foarte slab asupra orbitei Pământului: ele fac ca planeta să se deplaseze la aproximativ 0,0003 centimetri de la Soare în fiecare an, a calculat DiGiorgio.

Schimbări climatice majore

„Pe măsură ce Pământul se îndepărtează de Soare, lumina acestuia din urmă va deveni mai slabă”, a spus DiGiorgio. Având în vedere că distanța Pământului față de Soare poate crește cu 0,2% în următorii 5 miliarde de ani, „această diminuare corespunde unei reduceri de 0,4% a energiei solare care lovește suprafața Pământului”, a spus el.

„Acest lucru este relativ mic în comparație cu variațiile normale ale luminozității Soarelui care se întâmplă din cauza orbitei eliptice a Pământului, așa că nu trebuie să vă faceți griji”.

Cel mai mare lucru de care trebuie să vă faceți griji „este că, pe măsură ce Soarele evoluează în următorii 5 miliarde de ani, modelele de evoluție stelară prevăd că va crește și luminozitatea cu aproximativ 6% la fiecare 1 miliard de ani, crescând încet temperaturile Pământului și oceanelor”, a mai  spus DiGiorgio. „Acest lucru va face Pământul de nelocuit pentru oameni cu mult înainte ca Soarele să-l înghită”.

Influențe străine

Lucrări recente sugerează că orbitele lui Jupiter și ale altor planete din Sistemul Solar s-au schimbat în timp. Deci, ar putea orbitele lor să devină suficient de instabile pentru a influența într-o zi orbita Pământului, aruncându-l mai aproape sau mai departe de Soare? Sau un alt corp străin ar putea trece suficient de aproape de Sistemul Solar pentru a avea un efect similar?

„Problema cu încercarea de a prezice interacțiunile gravitaționale ale sistemelor cu mai multe corpuri, cum ar fi Sistemul Solar sau stelele din apropiere, este că sunt haotice, ceea ce înseamnă că sunt imposibil de prezis cu siguranță”, a spus DiGiorgio. „Nu avem idee unde, în mod specific, vor fi planetele pe perioade de timp mai mari de aproximativ 100 de milioane de ani, deoarece erorile minuscule de măsurare și perturbațiile din interacțiunile nemodelate devin prea mari în timp”.

Totuși, „putem folosi acest haos în avantajul nostru, rulând multe simulări ale aceluiași sistem haotic pentru a vedea care este probabilitatea ca un eveniment să se producă”, a spus DiGiorgio. Acest lucru este similar cu modul în care funcționează modelele meteorologice predictive, a remarcat el.

Moartea Soarelui și ce înseamnă asta pentru noi?

În aproximativ 5 miliarde de ani, după ce Soarele își va epuiza combustibilul de hidrogen, va începe să devină o stea gigantică roșie. Presupunând că Pământul își continuă cursul neîntrerupt, se va fi îndepărtat suficient de departe de Soarele muribund pentru a supraviețui chinurilor morții stelei noastre?

În prezent, există un dezacord cu privire la cât de mult se va umfla Soarele în timpul fazei sale de gigant roșu, a spus DiGiorgio. Există șansa să nu se umfle suficient pentru a ajunge pe Pământ, ceea ce înseamnă că planeta noastră poate supraviețui și continua să orbiteze. Cu toate acestea, cele mai multe estimări sugerează că Soarele va crește suficient pentru a înghiți Pământul, ceea ce duce planeta să spiraleze „în interior spre uitare”, a spus DiGiorgio.

„Cu toate acestea, chiar dacă Pământul ar supraviețui, nu există nicio șansă ca oamenii să poată supraviețui cu el”, a spus DiGiorgio. „Căldura și radiațiile de la Soare nu numai că ar fierbe oceanele și atmosfera, dar ar fierbe probabil Pământul însuși. Oamenii ar trebui să părăsească bila de lavă în flăcări cu mult înainte ca aceasta să fie înghițită.”

Unul dintre cele patru ,,temple pierdute ale Soarelui” din Egiptul Antic ar fi fost descoperit

Cercetătorii vor să folosească Soarele ca pe un telescop gigantic pentru a căuta extratereștri

Soarele întinerește asteroizii, au descoperit oamenii de știință de la NASA

Pământul ajunge în cel mai îndepărtat punct față de Soare. Va fi planeta noastră mai friguroasă?

Promovarea artei în mediul profesional – care sunt beneficiile pentru angajați și cum pot încuraja angajatorii acest aspect
Milioane de gropi misterioase de pe fundul Mării Nordului continuă să nedumerească cercetătorii
O mărgea dintr-un material neobișnuit oferă indicii despre cultura Clovis
Numărul femeilor psihopate ar putea fi egal cu cel al bărbaților
Test de cultură generală. De ce este roz carnea de somon?
Orbita și clima Pământului, modificate de „vizitatori intragalactici”
Dezbatere în Statele Unite după apariția unor imagini generate cu Inteligență Artificială
O pisică a fost găsită în viață la 8 zile după incendiul devastator din Valencia
Un cuplu de turiști străini, atacat cu brutalitate în India
Singura înregistrare audio de la cutremurul din 4 martie 1977
Arabia Saudită și-a lansat oficial candidatura pentru Cupa Mondială de fotbal din 2034
România are una dintre cele mai mici diferenţe salariale între femei şi bărbaţi din UE
Cel mai mare incendiu de vegetație din istoria statului american Texas
Cum este să lucrezi pentru MI6? „Mai interesant decât în filmele cu James Bond”
Kim Jong-il, al doilea lider suprem al Coreei de Nord. „Sunt obiectul criticilor din întreaga lume. Dar, din moment ce se discută despre mine, înseamnă că sunt pe drumul cel bun”
Ce ne spune matematica despre dilemele sociale?
Prima filmare cu balene cu cocoașă în timpul împerecherii ridică unele semne de întrebare