Home » Știință » Magnetismul unor cristale antice spune povestea apariției miezului Pământului

Magnetismul unor cristale antice spune povestea apariției miezului Pământului

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 01.08.2022

Cercetătorii s-au putut folosi de analiza unor cristale pentru a stabili istoria nucleului Pământului până în urmă cu câteva sute de milioane de ani.

Miezul Pământului, o bucată densă și fierbinte de fier și nichel este de fapt alcătuit din două straturi: miezul interior solid înghesuit într-un miez exterior topit. Apoi urmează mantaua care este cel mai gros dintre toate straturile și crusta pe care trăim cu toții. Vorbim de 2.900 de kilometri sub pământ, indică Science Alert.

Pe baza descoperirilor cercetătorilor, se pare că nucleul interior al Pământului se cristaliza într-o masă semnificativ mare în urmă cu aproximativ 550 de milioane de ani. Această cristalizare a furnizat suficientă căldură pentru a restabili câmpul magnetic care se epuizase cu aproximativ 15 milioane de ani înainte, dar și pentru a putea fi create condițiile apariției vieții.

Câmpul magnetic al Pământului

Câmpul magnetic al Pământului, care protejează viața de vânturile solare dăunătoare este de fapt guvernat de fierul lichid care se învârte în miezul exterior. După cum arată clar un studiu recent, aliajul solid compus din fier și nichel din apropierea centrului, joacă un rol important pe post de sursă de energie.

„Nucleul interior este extrem de important”, spune geofizicianul John Tarduno de la Universitatea Rochester din New York. „Chiar înainte ca miezul interior să înceapă să crească, câmpul magnetic era în punctul de colaps, dar de îndată ce miezul interior a început să crească, câmpul a fost regenerat”.

Credit foto: Shutterstock

„Această cercetare evidențiază într-adevăr nevoia de a avea ceva ca un nucleu interior în creștere care să susțină un câmp magnetic pe întreaga durată de viață, adică mai multe miliarde de ani, a unei planete.” Distanțele uriașe și temperaturile calde fac ca măsurarea nucleului Pământului să fie practic imposibilă, așa că oamenii de știință se bazează pe cristale din rocă – în acest caz, cristale de feldspat aflate în anortosit. Aceste cristale acționează ca înregistratoare de magnetism extrem de precise.

Analiza cristalelor

Comparând roci de acum 565 de milioane de ani unele datate ca fiind de acum 532 de milioane de ani, echipa a reușit să vadă schimbarea puterii magnetice, o revenire dramatică a câmpului magnetic al Pământului. Schimbarea a durat zeci de milioane de ani, dar din punct de vedere geologic, aceasta este o perioadă relativ scurtă. Modelele termice bazate pe cercetare sugerează că structura nucleului interior s-a schimbat cu aproximativ 450 de milioane de ani în urmă, creând o graniță între nucleul interior și cel mai exterior. Schimbările din manta se potrivesc, de asemenea, cu aceste momente.

„Deoarece am contras mai precis vârsta nucleului interior, am putea explora faptul că nucleul interior actual este de fapt compus din două părți”, spune Tarduno. „Mișcările tectonice ale plăcilor de pe suprafața Pământului au afectat indirect miezul interior, iar istoria acestor mișcări este imprimată adânc în Pământ, în structura nucleului interior”.

Știind mai multe despre modul în care nucleul interior a evoluat până la starea sa actuală, se poate determina cum s-ar putea schimba din nou în viitor, dar ne oferă și un punct de comparație pe care să-l folosim atunci când studiem alte planete.

O înțelegere mai bună a câmpului magnetic

Trebuie doar să aruncăm o privire la Marte pentru a vedea ce s-ar fi întâmplat dacă nucleul interior nu ar fi crescut și nu ar fi oferit impulsul pentru câmpul magnetic al Pământului să fie suficient de puternic pentru a respinge radiațiile solare dăunătoare de la suprafață.

Fără niciun câmp magnetic global care să o protejeze, atmosfera marțiană a fost îndepărtată de vânturile solare de-a lungul a miliarde de ani și, în același timp, luând apa și oxigenul necesar pentru ca viața să înflorească corect.

Pământul ar fi pierdut cu siguranță mult mai multă apă dacă câmpul magnetic al Pământului nu ar fi fost regenerat”, spune Tarduno. „Planeta ar fi mult mai uscată și foarte diferită de planeta de astăzi”.

Soarele întinerește asteroizii, au descoperit oamenii de știință de la NASA