Home » Știință » Cerneala pentru tatuaje ar putea fi carcinogenă. Ce îi îngrijorează pe cercetători?

Publicat: 31.08.2022

O parte din cerneala pentru tatuaje poate conține substanțe chimice toxice, inclusiv unele care ar putea fi cancerigene, care nu se găsesc nicăieri pe listele de ingrediente, au descoperit noi cercetări.

„De fiecare dată când am analizat una dintre cerneluri, am găsit un motiv de îngrijorare”, a declarat John Swierk, expert în chimie la Universitatea Binghamton, SUA, și cercetător principal al studiului.

Avertismentele cu privire la potențialele substanțe chimice toxice din cerneala pentru tatuaje există de ceva vreme, mai ales după ce Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene a publicat un raport în 2016 care a constatat că unii pigmenți, dintre care mulți au fost importați în Europa din Statele Unite, conțineau substanțe îngrijorătoare precum arsen, plumb și chiar bacterii.

Ce conține cerneala pentru tatuaje?

Totuși încă nu existau o mulțime de date disponibile public pentru artiștii tatuatori, și cu atât mai puțin pentru clienții lor, despre mărcile de care să se ferească.

Aici intervine studiul lui Swierk. Pentru a avea o idee despre cât de multe știau artiștii înșiși, profesorul asistent de chimie și studenții săi i-au întrebat pe artiștii tatuatori cât de multe lucruri știu despre pigmenții pe care îi folosesc și au descoperit că majoritatea artiștilor nu aveau idee ce substanțe chimice erau în mărcile lor preferate.

Conform unui comunicat de presă, prezentat la conferința anuală a Societății Chimice Americane, cerneala de tatuaje este alcătuită din pigmenți și o soluție purtătoare, care este folosită pentru a face culorile de cerneală mai solubile și pentru a le transfera mai bine în stratul mijlociu al pielii.

Folosind mai multe metode de înaltă tehnologie, de la microscopie electronică la spectroscopie de rezonanță magnetică nucleară, Swierk și echipa sa au făcut câteva descoperiri îngrijorătoare despre amestecuri.

Ce au descoperit oamenii de știință în cerneală?

De exemplu, etanolul a fost găsit într-o cerneală care nu îl avea trecut în ingredientele sale, iar multe dintre celelalte conțineau azo, un tip de pigment comun. Deși raportul Centrului Comun de Cercetare notează că azo nu este nesigur în sine, această nouă cercetare notează că, în timp, se poate degrada într-un compus diferit pe bază de azot, care este potențial cancerigen, scrie Futurism.

În plus, dintre cei 16 pigmenți pe care cercetătorii de la Binghamton i-au studiat folosind microscopia electronică, aproximativ jumătate aveau particule suficient de mici încât să poată „trece prin membrana celulară și să poată provoca rău”, a spus Swierk.

Care este viitorul tatuajelor?

Swierk și echipa sa au început deja să-și pună descoperirile pe un site web creat de ei, numit „What’s in My Ink?” (Ce conține cerneala mea?) careîi va ajuta pe artiștii tatuatori și pe oamenii care își fac tatuaje să învețe mai multe despre substanțele chimice potențial dăunătoare care pot fi în cerneala pe care o pun în piele. În așteptarea cercetărilor suplimentare și a evaluării inter pares, cercetătorii vor putea adăuga și mai multe informații.

Dar având în vedere că tatuatorii intervievați în studiu până acum nu cunoșteau ce se afla în cernelurile lor, chiar și atunci când aveau etichetele ingredientelor, există șanse mari ca o astfel de resursă să rămână nefolosită la scară largă.

Însă poate că cercetarea va acționa ca o sursă suplimentară de informații pentru industria tatuajelor și poate, la un moment dat, va duce și la reglementări.

De ce adoptă uneori părinții o rutină alimentară nesănătoasă?

„Degetele albastre” sau ce poți păți dacă fumezi prea multă „iarbă”