Home » Știință » Mierea de Manuka ar putea elimina infecțiile pulmonare foarte periculoase

Mierea de Manuka ar putea elimina infecțiile pulmonare foarte periculoase

Publicat: 12.09.2022

Oamenii de știință de la Universitatea Aston, din Anglia, au dezvoltat un potențial nou tratament care combină mierea de Manuka cu un medicament utilizat la scară largă; tratamentul ar putea fi folosit împotriva unei infecții pulmonare potențial letale și pentru a reduce considerabil efectele secundare ale medicamentului.

Descoperirile, publicate în jurnalul Microbiology, arată că oamenii de știință din Grupul de Cercetare Mycobacterial al Colegiului de Sănătate și Științe ale Vieții de la Universitatea Aston au reușit să combine mierea cu medicamentul amikacină într-o formulă de nebulizare de laborator pentru a trata infecția pulmonară bacteriană dăunătoare Mycobacterium abscessus.

Se știe de multă vreme că mierea are proprietăți medicinale variate, dar mai recent a fost identificată pentru activitatea sa antimicrobiană cu spectru larg.

Mierea de Manuka, folosită acum împotriva infecțiilor

Acum, oamenii de știință au descoperit că mierea de Manuka are potențialul de a ucide o serie de infecții bacteriene rezistente la medicamente, cum ar fi Mycobacterium abscessus, care îi afectează de obicei pe pacienții cu fibroză chistică (FC) sau bronșiectazie.

Potrivit Cystic Fibrosis Trust, CF este o afecțiune genetică care afectează aproximativ 10.800 de persoane (1 din 2.500 de copii născuți în Marea Britanie) și există peste 100.000 de persoane cu această afecțiune în întreaga lume.

NHS definește bronșiectazia ca fiind o afecțiune pe termen lung în care căile respiratorii ale plămânilor devin lărgite, ceea ce duce la o acumulare de mucus în exces care poate face plămânii mai vulnerabili la infecții, conform Phys.org.

Experimentul de laborator

În cadrul studiului, cercetătorii au folosit mostre ale bacteriei Mycobacterium abscessus prelevate de la 16 pacienți infectați cu CF. Apoi au testat antibioticul amikacină, combinat cu miere de manuka, pentru a descoperi doza necesară pentru a ucide bacteriile.

Echipa a folosit un model pulmonar și un nebulizator de laborator (un dispozitiv care produce un spray fin de lichid folosit adesea pentru inhalarea unui medicament medicinal). Prin nebulizarea la un loc a mierii de manuka și a amikacinei, s-a constatat că tratamentul rezultat ar putea îmbunătăți eliminarea bacteriilor, chiar și atunci când se utilizează doze mai mici de amikacină, ceea ce ar avea ca rezultat mai puține efecte secundare care pot schimba viața pacientului.

În Marea Britanie, dintre cele 10.800 de persoane care trăiesc cu FC, 13% sunt infectate cu Mycobacterium abscessus.

Mierea de Manuka duce la mai puține efecte secundare ale medicamentului

Această nouă abordare este avantajoasă nu numai pentru că are potențialul de a ucide o infecție foarte rezistentă la medicamente, ci și datorită efectelor secundare reduse, îmbunătățind considerabil calitatea vieții și șansele de supraviețuire pentru pacienții infectați cu CF.

Mycobacterium abscessus este un agent patogen bacterian din aceeași familie cu cel care provoacă tuberculoza, dar acesta diferă prin cauzarea de infecții pulmonare grave la persoanele (în special la copii) cu afecțiuni pulmonare preexistente, cum ar fi CF și bronșiectazie, cauzând de asemenea infecții ale pielii și ale țesuturilor moi. Bacteriile sunt foarte rezistente la medicamente.

În prezent, pacienților li se administrează un cocktail de antibiotice, constând în 12 luni sau mai mult de chimioterapie antimicrobiană, iar acest tratament adesea nu duce la vindecare, subliniază Medical Xpress.

Doza de amikacină folosită de obicei la un pacient pentru a ucide infecția este de 16 micrograme per mililitru. Dar cercetătorii au descoperit că noua combinație care folosește mierea de manuka necesită o doză de doar 2 micrograme per mililitru de amikacină, rezultând o reducere cu o optime a dozei de medicament.

Noi speranțe pentru pacienții cu fibroză chistică

Până acum, Mycobacterium abscessus a fost practic imposibil de eradicat la persoanele cu fibroză chistică. De asemenea, poate fi mortală dacă pacientul necesită un transplant pulmonar, deoarece pacientul nu este eligibil pentru intervenția chirurgicală dacă infecția este prezentă.

„Acest tratament are potențialul de a reduce semnificativ pierderea auzului asociată cu amikacina și de a îmbunătăți considerabil calitatea vieții atâtor pacienți, în special a celor cu fibroză chistică”, spune Dr. Jonathan Cox, de la Universitatea Aston.

Cerneala pentru tatuaje ar putea fi carcinogenă. Ce îi îngrijorează pe cercetători?

Lipsa somnului la adolescenți poate cauza supraponderalitate sau obezitate

Organe de transplant crescute în oameni. Câte ar putea găzdui o singură persoană?

A fost descoperit cel mai vechi caz de sindrom Klinefelter