Home » Știință » Glicerina este sigură și eficientă în tratarea psoriazisului. Are un singur efect secundar

Publicat: 10.10.2021

Pacienții cu psoriazis au raportat că glicerina, un lichid ieftin, inofensiv, puțin dulce, aflată pe lista ingredientelor din multe loțiuni de piele, este eficientă în combaterea afecțiunii. Acum, oamenii de știință au dovezi care demonstrează acest lucru.

Cercetătorii au descoperit că, indiferent dacă este aplicată local sau ingerată cu apă, glicerina sau glicerolul, ajută la calmarea petelor aspre, roșii și a senzației de mâncărime, potrivit studiului realizat de dr. Wendy Bollag, fiziolog celular și cercetător de piele la Colegiul Medical din Georgia și Charlie Norwood (VA Medical Center) si colegilor săi, publicat în International Journal of Molecular Sciences și citat de Medical Express.

Studiile oferă mai multe dovezi ale diferitelor moduri în care glicerina permite maturarea sănătoasă a celulelor pielii prin patru etape.

Psoriazisul este o boală a sistemul imunitar care apare, de obicei, la adulți, în care celulele pielii se înmulțesc rapid, acumulându-se în plasturi inflamați.

Ce efect are glicerina?

Aplicată local, glicerina are un efect calmant și emolient. Dar o caracteristică cheie a glicerinei este conversia sa în lipide sau grăsimi, fosfatidilglicerol, care reglează funcția keratinocitelor, principalul tip de celule ale pielii și suprimă inflamația din epidermă.

Glicerina pătrunde în piele prin căi precum aquaporina 3, un canal aflat în celulele pielii, iar oamenii de știință au arătat că, odată ajunsă, aquaporina 3 canalizează glicerina în fosfolipază D2, o enzimă care transformă grăsimile din membrana celulară externă în semnale celulare, transformând glicerina în fosfatidilglicerol.

În 2018, Bollag și echipa au raportat că aplicarea locală a fosfatidilglicerolului a redus inflamația și petele caracteristice ale pielii, la șoareci.

Pentru noile studii, s-a folosit imiquimod, cunoscut pentru că produce plăci asemănătoare psoriazisului la oameni, folosindu-l pentru probleme precum verucile genitale și unele tipuri de cancer de piele. Șoarecii fie au băut glicerina, fie oamenii de știință le-au aplicat-o local. Rezultatul a fost că glicerina a contribuit la reducerea dezvoltării leziunilor caracteristice ale pielii.

Pe plan extern, glicerina a acționat ca emolient și a fost benefică chiar și la șoarecii lipsiți de fosfolipază D2. Local pare să concureze cu peroxidul de hidrogen pentru spațiul din canalul de aquaporină 3. Peroxidul de hidrogen este cunoscut ca un antiseptic ușor.

Oamenii de știință au descoperit că glicerina a redus nivelurile de peroxid de hidrogen care intră în celulele pielii. Când au adăugat glicerină și peroxid de hidrogen în același timp, direct în celulele pielii, au descoperit că glicerina protejează împotriva stresului oxidativ de peroxid de hidrogen.

Pe de altă parte, când glicerina a fost ingerată de șoarecii lipsiți de fosfolipază D2, care transformă grăsimile sau lipidele din membrana unei celule în semnale, pur și simplu nu a funcționat, spune Bollag.

Efectul secundar al folosirii glicerinei

Există unele dovezi care arată că în psoriazis conversia esențială a glicerinei în fosfatidilglicerol nu este benefică.  Bollag și alții au arătat niveluri reduse de aquaporină 3 în psoriazis, ceea ce înseamnă probabil mai puțin fosfatidilgicerol, astfel încât mai multă glicerină poate ajuta, deși nu la fel de eficient, crește disponibilitatea acestei lipide esențiale pentru proliferarea normală a celulelor pielii.

Bollag și colegii ei au arătat în 2018, în Journal of Investigative Dermatology, că fosfididilglicerolul a redus la șoareci inflamația și leziunile caracteristice psoriazisului.

Singurul efect secundar al folosirii glicerinei observat în aproximativ 20 de ani de cercetări este că poate lăsa pielea ușor lipicioasă.

Corpurile noastre pot produce glicerol din carbohidrații, proteinele și grăsimile pe care le consumăm sau pe care le avem deja în corp.